Jakie są rodzaje felg aluminiowych, który typ obręczy jest najtrwalszy i warty zakupu

2014-03-12 22:55

Kierowcy, którzy chcą się wyróżnić na drodze, stawiają na wyjątkowe obręcze kół. Producenci felg aluminiowych proponują jednak nie tylko walory wizualne, ale też rozwiązania poprawiające jakość jazdy i osiągi. Jak wyjątkową drogę potrafią przejść felgi, nim trafią na piasty kół? Jakie występują rodzaje obręczy ze stopów lekkich?

Lepsza wydajność felg

Producenci felg odpowiadają potrzebom wymagających klientów i proponują im produkt wykonany przy użyciu odlewania, czy takich technologii jak kucia oraz rolowania. Te nowocześniejsze metody produkcji sprawiają, że zmniejsza się masa pojazdu, co wpływa na osiągi, dynamikę samochodu oraz spalanie. Dzięki kutym i rolowanym obręczom skraca się droga hamowania, poprawia przyspieszenie, a elementy zawieszenia zużywają się wolniej. Wszystko to sprawia, że felgi to nie tylko gwarancja komfortowej i bezpiecznej jazdy, ale też niezawodna jakość oraz prestiż. – Obręcze wykonane przy użyciu takich technologii są droższe od odlewanych, ale zdecydowanie bardziej wytrzymałe – mówi Filip Biesek z Oponeo.pl.

Metoda kucia

Tak zwane felgi kute w rzeczywistości kute nie są. Do ich wyrobu stosuje się aluminium wykorzystywane do produkcji bardzo trwałych części samolotów. Podgrzany do wysokiej temperatury stop poddany jest ogromnym naciskom - w kolejnych wysokotonowych prasach nacisk na formowaną felgę sięga nawet 30 tysięcy ton. Maszyny wykorzystywane do produkcji obręczy tak kształtują i ubijają materiał, aż przyjmie on pożądany kształt. Później przy pomocy sterowanych cyfrowo maszyn, wycinana jest trójwymiarowa felga. Bryła aluminium jest następnie hartowana. Po kąpieli w chłodnej wodzie otrzymuje ona unikalny numer seryjny - w zależności od składu chemicznego i przeznaczenia – oraz odpowiednie otwory wentylacyjne i instalacyjne.

Czytaj: WYMIANA FELG: Jakie alufelgi kupić do auta, na co uważać w przypadku zakupu obręczy

Bryła tak powstałej felgi jest bardzo gęsta, co sprawia, że obręcz jest niezwykle wytrzymała - producenci zapewniają, że nie ma szansy, aby została ona uszkodzona podczas standardowego użytkowania. Sprawdzane jest to poprzez liczne kontrole jakościowe na każdym etapie produkcji. Najlepsze produkty zdają najbardziej wymagające testy TÜV, JWL-T, LBF. Na inwestycję w obręcze kute chętnie decydują się rajdowcy – zdarza się, że pomimo przebitej opony pozwalają im one dotrzeć do mety bez szwanku. Nie są to jedynie felgi dla wyczynowców. – Technologia ta zainteresować może każdego użytkownika auta ze względu na atrakcyjne parametry, zmniejszoną masę pojazdu oraz lepszą dynamikę auta. Tu jakość jest na pierwszym miejscu – dodaje ekspert Filip Biesek.

Metoda rolowania

Przy pomocy specjalnie zaprojektowanej maszyny materiał jest formowany na gorąco i wiruje przy wysokich obrotach, aż do uzyskania pożądanego kształtu. Duże znaczenie dla jakości ostatecznego produktu mają tu trzy czynniki: nacisk, prędkość, z jaką poruszają się rolki dociskające aluminium oraz wysoka temperatura, do której podgrzany jest stop. Również w tej metodzie gęstość aluminium jest bardzo duża, dzięki czemu powstała felga jest wytrzymała. Po obróbce cieplnej następuje proces obróbki na wykrawarkach, mycie oraz malowanie. Przeprowadzana bardzo szczegółowa kontrola jakości, w której wykorzystuje m.in. promienie rentgenowskie, pozwala wychwycić ewentualne błędy.

Przeczytaj też: Nowe opony na nowy sezon. Obejrzyj wideo z poradami fachowców

Technologia rolowania pozwala wyeliminować wady tradycyjnego odlewania (większą wagę materiału, mniejszą wytrzymałość produktu oraz jego porowatość). Obręcz wyprodukowana w technologii flow forming jest lżejsza, a jednocześnie bardziej wytrzymała od klasycznego odlewu niskociśnieniowego lub grawitacyjnego. Końcowy produkt przypomina felgi kute ale jest znacznie tańszy. Tak powstały produkt trafia do fabrycznego wyposażenia samochodów wielu europejskich marek choćby Ferrari, Maserati, Lamborghini, Porsche oraz Aston Martin, jak również do aut biorących udział w imprezach sportowych. Dla samochodów wykorzystywanych w sporcie produkuje się nawet felgi ze stopu aluminium oraz magnezu. Wytwarza się je w wyższej temperaturze, a po intensywnym chłodzeniu i obróbce cieplnej otrzymana felga ma napiętą strukturę – zmniejsza się tym samym końcowa masa koła.

Metoda niskociśnieniowa

Kolejny sposób produkcji felg aluminiowych to tak zwana metoda niskociśnieniowa. To zdecydowanie najbardziej rozpowszechniony model produkcji, stosowany przez renomowanych producentów. Wyróżnia się on stosunkowo niskimi kosztami oraz dobrą jakością felg. Jest to zdecydowanie najpopularniejsza metoda produkcji felg aluminiowych, bowiem pozwala ona osiągnąć optymalny stosunek jakości do ceny. Pozwala też na produkcję felg w różnych, często bardzo oryginalnych kształtach, co znacząco poszerza gamę oferowanych produktów.

Sprawdź: Lśniące felgi i czarne gumy: Jak pielęgnować aluminiowe obręcze, jak poprawić wygląd opon

Metoda grawitacyjna

Najprostszym i najtańszym sposobem produkcji jest metoda grawitacyjna. Odlewy felg zazwyczaj nie przynoszą najlepszych rezultatów w kwestii jakości oferowanych produktów. W tym przypadku stop aluminium wlewany jest do formy przy użyciu siły grawitacji, czyli przyciągania ziemskiego. W efekcie, nawet, jeśli produkt z zewnątrz wygląda właściwie, to częściej niż przy wykorzystaniu pozostałych metod posiada wewnętrzne wady ukryte, które wykryć można wyłącznie przy pomocy prześwietleń promieniami Roentgena. Metoda ta nie wymaga również specjalistycznych urządzeń, ale pochłania bardzo dużo potrzebnego materiału.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki