SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto porady Jazda z łańcuchami śnieżnymi – co warto wiedzieć?

Jazda z łańcuchami śnieżnymi – co warto wiedzieć?

04.01.2017, godz. 13:33
Łańcuchy śnieżne
Łańcuchy śnieżne foto: materiał prasowy

Łańcuchy zakładane na koła nie należą do obowiązkowego wyposażenia samochodu w naszym kraju, jednak warto być przygotowanym na zmienne warunki atmosferyczne. Łańcuchy przydadzą się szczególnie jeśli często poruszamy się po górzystych terenach. Co warto wiedzieć o łańcuchach śnieżnych?

Zarówno w Polsce, jak i na Słowacji, Austrii oraz we Włoszech łańcuchy śnieżne nie są wymagane – chyba, że na terenach oznaczonych odpowiednimi znakami. Nie oznacza to, że są one rzadkością. W przypadku sporego zaśnieżenia można skorzystać z dodatkowej przyczepności, która może okazać się na wagę złota.

Łańcuchy można zakupić w kwocie od 60 do 2000 złotych. Podstawowe konstrukcje wykonane są ze stali, można natknąć się na akcesoria z systemami łatwego montażu czy też przystosowane do samochodów dostawczych lub typu SUV. Warto pamiętać, że nie każdy łańcuch pasuje do każdego pojazdu – większe ograniczenia dotyczą aut o niestandardowych rozmiarach kół czy też z obniżonym zawieszeniem. Alternatywą są jednorazowe pasy antypoślizgowe.

Zobacz też: Przed zimą warto zadbać o lakier. Jak można to zrobić?

Warto wcześniej spróbować założyć łańcuchy, by później nie walczyć z nimi w niesprzyjających warunkach. Zakładamy je zawsze na oś napędową, w przypadku aut z napędem na cztery koła należy zorientować się na które z nich przypada większy procent mocy.

Po założeniu łańcuchów prędkość maksymalna ograniczona jest do 50 kilometrów na godzinę, choć niektórzy producenci zalecają jeszcze niższe prędkości. Unikać należy gwałtownych manewrów oraz poruszania się po twardej nawierzchni (np. w koleinach innych aut). W takich warunkach bardzo łatwo o uszkodzenie łańcucha – wtedy może dojść do zerwania wspomagaczy, a nawet zniszczenia przewodów hamulcowych czy czujników ABS.

Zastanawiasz się czy rozgrzewać silnik na postoju czy od razu ruszać?

A jeśli o systemach elektronicznych mowa – niektóre z samochodów mają bardzo restrykcyjne ustawienia kontroli trakcji, przez co może ona zacząć "wariować". Należy wówczas wyłączyć tę funkcję odpowiednim przyciskiem w kabinie.

Choć łańcuchy zazwyczaj używane są rzadko, nie można zapomnieć o ich odpowiedniej konserwacji. Po zdjęciu ich z kół należy oczyścić je wodą lub sprężonym powietrzem i wysuszyć przed włożeniem do pudełka. Specjaliści z rezerwą podchodzą do traktowania łańcuchów specyfikami pokroju WD-40.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

autor: Mateusz Lubczański zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: