SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto porady Jesienne pułapki na drodze: uwaga na liście i niskie słońce

Jesienne pułapki na drodze: uwaga na liście i niskie słońce

27.10.2013, godz. 03:00
Mitsubishi ASX po liftingu
foto:

Mokre liście, oślepiające niskie słońce i nocne przymrozki - to jesienne pułapki pogody, które zwiększają niebezpieczeństwo kolizji. W takich warunkach trzeba pamiętać o zachowaniu ostrożności i ograniczyć zaufanie do innych kierowców.

Niezbędnym wyposażeniem kierowcy w okresie jesienno-zimowym powinny być okulary przeciwsłoneczne, najlepiej z soczewkami polaryzacyjnymi, które neutralizują oślepiające refleksy. – Niskie położenie słońca powoduje, że może być ono nawet bardziej uciążliwe i niebezpieczne niż latem - mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Przeczytaj: Jakie okulary przeciwsłoneczne wybrać do jazdy samochodem

Wyzwanie dla prowadzących stanowią też zalegające na ulicach liście. Po wjechaniu zbyt dynamicznie na liście można łatwo stracić przyczepność. Z tego powodu w tym okresie bardzo ważne jest także zachowanie odpowiedniego odstępu od innych uczestników ruchu. Lepiej mieć więcej odstępu od poprzedzającego wozu, co ułatwi nagłe wyhamowanie. Gdy natomiast wymijamy rowerzystę trzeba zdawać sobie sprawę, że w czasie jesiennej aury jest on bardziej narażony przez liście i śliską jezdnią na przewrócenie się – ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Przymrozki najbardziej zdradliwe

Eksperci przypominają też o przymrozkach, które występują zwykle wczesnym rankiem i nocą. Gdy temperatura spada, takie warunki szybciej się pojawiają i dłużej utrzymują w miejscach, do których nie docierają promienie słoneczne lub na mostach. Jesienią i zimą temperatura tuż przy powierzchni gruntu bywa niższa od odczuwalnej, dlatego lód na drodze może pojawiać się nawet wówczas, gdy termometr wskazuje 2-3°C.

Zobacz też: Czysta przednia szyba to podstawa bezpiecznej jazdy

Niebezpieczeństwo związane z jesiennymi przymrozkami wynika z tego, że przy temperaturze w granicach od 0°C do nawet -3°C lód nie jest całkowicie zamarznięty. Jego powierzchnię pokrywa cienka, niewidoczna i bardzo śliska powłoka wody. W okresie przejściowym niebezpieczny jest również tzw. czarny lód, czyli niewidzialna warstwa zamarzającej wody przylegająca bezpośrednio do nawierzchni jezdni. Do występowania tego zjawiska dochodzi najczęściej po jesiennych opadach deszczu i zamgleniach.

autor: Szkoła Jazdy Renault zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: