wymiana oleju, olej, olej silnikowy, silnik, mechanik

i

Autor: EAST NEWS/Value Stock Images Stan oleju w silniku

Kiedy silnik samochodu zużywa się najszybciej? Dlaczego nie warto "katować" zimnej jednostki?

2015-05-08 15:59

Kiedy silnik samochodu jest narażony na największe zużycie? Podczas momentu uruchomienia i w fazie rozgrzewania. Dlatego właśnie krótkie trasy, częste zatrzymywanie się i ruszanie, czyli głównie miejska jazda na krótkich dystansach, najbardziej niekorzystnie wpływają na jednostkę napędową. W takich warunkach silnik nie może osiągnąć właściwej temperatury pracy.

Jak podaje Amerykański Instytut Naftowy (API) jednostka napędowa najbardziej podatna na zużycie jest w dwóch momentach - podczas rozruchu oraz w momencie rozgrzewania. W tych momentach dochodzi aż do 75 proc. zużycia silnika, dlatego warto dbać o to, aby w początkowej fazie jazdy nie wysilać motoru.

Sprawdź też: MYCIE SILNIKA: Jak i czym należy myć silnik samochodu


Rozgrzany silnik i olej

Jednostka napędowa jest narażona na zużycie przede wszystkim podczas rozruchu na zimno i zaraz po nim. Olej potrzebuje czasu, by dotrzeć w najdalsze zakamarki silnika, więc przy pierwszych obrotach wału korbowego może się zdarzyć, że niektóre elementy współpracują ze sobą "na sucho". A gdy dodatkowo temperatura jest niska, olej jest gęsty i trudniej jest mu się przedostać przez kanały, np. do wałka rozrządu. Dzieje się tak do czasu, aż silnik (a przede wszystkim olej) osiągnie właściwą temperaturę pracy. A to może trwać nawet 20 minut.


Długie trasy lepsze dla silnika

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że właśnie w fazie rozgrzewania może dochodzić do 75% zużycia silnika. Jednostki napędowe o dużym przebiegu, używane często w dalekich trasach, są zwykle w dużo lepszej kondycji niż te, które były wykorzystywane sporadycznie, na krótkich dystansach, tylko w mieście. Jak ochronić silnik? Mając świadomość, że jednostki napędowe najbardziej zużywają się na zimno, należy traktować je wówczas delikatniej, nie wciskając pedału gazu do oporu. Także stosowanie odpowiedniego oleju i terminowość wymiany przedłuży życie silnikowi.

Przeczytaj: Jakie płyny dolewa się do samochodu, jak sprawdzić ich stan


Zimny silnik pali więcej

Jazda z nierozgrzanym silnikiem powoduje nie tylko jego szybsze zużycie, lecz także ma wpływ na wzrost apetytu na paliwo. Jeżdżące na bardzo krótkich dystansach w przypadku silników Diesla ma wpływ nie tylko na większe zużycie paliwa, ale może także spowodować problemy z filtrem DPF. Dodatkowo zdarza się, że niespalone paliwo spływa po ściankach cylindra do skrzyni korbowej i miesza się z olejem, pogarszając jego parametry. Warto więc dbać o olej, sprawdzać jego poziom, stosować dobre produkty i pamiętać o wymianie. Używanie wysokich obrotów na zimnym silniku, czyli przysłowiowe "katowanie", niestety znacznie przyczynia się do szybkiego zużycia jednostki.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki