SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto porady Kiedy silnik samochodu zużywa się najszybciej? Dlaczego nie warto "katować" zimnej jednostki?

Kiedy silnik samochodu zużywa się najszybciej? Dlaczego nie warto "katować" zimnej jednostki?

08.05.2015, godz. 13:59
wymiana oleju, olej, olej silnikowy, silnik, mechanik
Stan oleju w silniku foto: EAST NEWS

Kiedy silnik samochodu jest narażony na największe zużycie? Podczas momentu uruchomienia i w fazie rozgrzewania. Dlatego właśnie krótkie trasy, częste zatrzymywanie się i ruszanie, czyli głównie miejska jazda na krótkich dystansach, najbardziej niekorzystnie wpływają na jednostkę napędową. W takich warunkach silnik nie może osiągnąć właściwej temperatury pracy.

Jak podaje Amerykański Instytut Naftowy (API) jednostka napędowa najbardziej podatna na zużycie jest w dwóch momentach - podczas rozruchu oraz w momencie rozgrzewania. W tych momentach dochodzi aż do 75 proc. zużycia silnika, dlatego warto dbać o to, aby w początkowej fazie jazdy nie wysilać motoru.

Sprawdź też: MYCIE SILNIKA: Jak i czym należy myć silnik samochodu


Rozgrzany silnik i olej

Jednostka napędowa jest narażona na zużycie przede wszystkim podczas rozruchu na zimno i zaraz po nim. Olej potrzebuje czasu, by dotrzeć w najdalsze zakamarki silnika, więc przy pierwszych obrotach wału korbowego może się zdarzyć, że niektóre elementy współpracują ze sobą "na sucho". A gdy dodatkowo temperatura jest niska, olej jest gęsty i trudniej jest mu się przedostać przez kanały, np. do wałka rozrządu. Dzieje się tak do czasu, aż silnik (a przede wszystkim olej) osiągnie właściwą temperaturę pracy. A to może trwać nawet 20 minut.


Długie trasy lepsze dla silnika

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że właśnie w fazie rozgrzewania może dochodzić do 75% zużycia silnika. Jednostki napędowe o dużym przebiegu, używane często w dalekich trasach, są zwykle w dużo lepszej kondycji niż te, które były wykorzystywane sporadycznie, na krótkich dystansach, tylko w mieście. Jak ochronić silnik? Mając świadomość, że jednostki napędowe najbardziej zużywają się na zimno, należy traktować je wówczas delikatniej, nie wciskając pedału gazu do oporu. Także stosowanie odpowiedniego oleju i terminowość wymiany przedłuży życie silnikowi.

Przeczytaj: Jakie płyny dolewa się do samochodu, jak sprawdzić ich stan


Zimny silnik pali więcej

Jazda z nierozgrzanym silnikiem powoduje nie tylko jego szybsze zużycie, lecz także ma wpływ na wzrost apetytu na paliwo. Jeżdżące na bardzo krótkich dystansach w przypadku silników Diesla ma wpływ nie tylko na większe zużycie paliwa, ale może także spowodować problemy z filtrem DPF. Dodatkowo zdarza się, że niespalone paliwo spływa po ściankach cylindra do skrzyni korbowej i miesza się z olejem, pogarszając jego parametry. Warto więc dbać o olej, sprawdzać jego poziom, stosować dobre produkty i pamiętać o wymianie. Używanie wysokich obrotów na zimnym silniku, czyli przysłowiowe "katowanie", niestety znacznie przyczynia się do szybkiego zużycia jednostki.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: