Kiedy wymienić opony zimowe na letnie? Jaka powinna być temperatura?

2015-03-20 12:00

Wraz z nadejściem cieplejszych dni, kierowcy zastanawiają się, kiedy wymienić opony z zimowych na letnie. Specjaliści zalecają wymianę, gdy średnia dobowa temperatura powietrza na zewnątrz przekracza 7 °C przez kilka dni. Zazwyczaj czas ten przypada na kwiecień. W marcu z powodu nieprzewidywalnej pogody, nie warto przesadnie spieszyć się z wymianą.

Każdego roku dłuższe wyjazdy powiązane z długim weekendem świąt Wielkiej Nocy, dla wielu kierowców są powodem do zmiany ogumienia. Bywa, że zmotoryzowani obawiając się sezonowych kolejek u wulkanizatorów, decydują się na zbyt wczesną wymianę, kiedy w nocy wciąż panują przymrozki. Opony zimowe i letnie zawierają całkiem inne mieszanki gumy, przystosowane do innych warunków i temperatur, dlatego bezpieczne stosowanie twardszego bieżnika letniego określa się od temperatur 7-10 stopni Celsjusza. Jazda na oponach zimowych w nieco cieplejsze dni nie wpłynie drastycznie na ich zużycie, a może uchronić przed niebezpieczeństwem przy porannej gołoledzi i niespodziewanymi opadami śniegu.

Sprawdź: Jakie opony wybrać - całoroczne czy letnie. Na co zwrócić uwagę przy wymianie

Sprawdź grubość bieżnika

Przymierzając się do wymiany opon, konieczne jest sprawdzenie, czy letnie ogumienie nadaje się do użytku. Sprawdzenie głębokości bieżnika to podstawa. Opona letnia, której bieżnik jest płytszy niż 3 mm, staje się niebezpieczna i łatwo traci przyczepność szczególnie na mokrych nawierzchniach. Z punktu widzenia kodeksu drogowego, w Unii Europejskiej minimalna głębokość została określona na poziomie 1,6 mm. Do zmierzenia głębokości bieżnika służą specjalne mierniki, ale jest też łatwy sposób "na zapałkę". Wystarczy włożyć ją w zagłębienie, zaznaczyć głębokość, a następnie zmierzyć zaznaczony odcinek linijką czy krawieckim centymetrem.

Przeczytaj: Używane opony jak nowe? Wystarczy tylko o nie zadbać

Przyjrzyj się swoim oponom

Bardzo ważne jest również sprawdzenie ciśnienia w oponach, które całą zimę leżały w garażu. Ciśnienie nie powinno być niższe niż zalecane przez producenta, bo to powoduje pogorszenie przyczepności opony, dodatkowo zwiększa opory toczenia i przyspiesza zużycie. Kolejną sprawą jest upewnienie się, czy opony z ubiegłego sezonu nie mają uszkodzeń. Takie wady jak poprzecinane krawędzie rantów, czy bąble/wyoblenia na krawędziach, można łatwo zobaczyć i wyczuć pod palcami. Jeśli mamy co do tego wątpliwości, warto zasięgnąć opinii wulkanizatora. Naruszenie konstrukcji opony jest niebezpieczne podczas jazdy.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki