SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto porady Kupuj z głową! Poradnik dla kupujących auto używane

Kupuj z głową! Poradnik dla kupujących auto używane

30.09.2015, godz. 00:00
Kupuj z głową! Poradnik dla kupujących auto używane
foto: SHUTTERSTOCK

Bezwypadkowy, po starszym panu albo po żonie lekarza, która zaledwie raz w tygodniu jeździła na zakupy. Bajki opowiadane klientom przez sprzedawców używanych samochodów są od dawna tematem dowcipów i porzekadeł. Mimo to wciąż nie brakuje naiwnych klientów, którzy chcą wierzyć w każde słowo sprzedawcy, bez sprawdzania tych informacji w wiarygodnych źródłach.

Nie ma co się oszukiwać – superokazje nie istnieją, a 100 000 kilometrów na liczniku o niczym tak naprawdę nie świadczy. Gdy kupujesz auto używane, to choćby w ogłoszeniu napisano, że jego stan jest idealny, musisz pamiętać, że będzie wymagało dodatkowych inwestycji w mniejsze lub większe naprawy. Przecież jedne części się zużywają, niszczeją, a inne nadzwyczajniej w świecie trzeba wymieniać co jakiś czas lub po przejechaniu pewnej liczby kilometrów. To ważne, bo stawką jest bezpieczeństwo twoje i twoich najbliższych.

Z naszego poradnika dowiesz się nie tylko, w jaki sposób postępować, wybierając używany samochód. Podpowiemy ci również, jak czytać ogłoszenia oraz gdzie można sprawdzać sprzedawcę, ważność dokumentów oraz samochód.

4 kroki do kupienia samochodu

Krok 1: Wybierz samochód

Używanego samochodu najlepiej szukać w internecie. Warto jednak wiedzieć, jak czytać ogłoszenia, żeby nie dać się nabić w butelkę. Nieuczciwych sprzedawców można zweryfikować już na tym etapie. Znalazłeś wymarzony model i co teraz? Na co musisz zwrócić uwagę?

Jak szukać?

Polski czy z zagranicy?

Warto wybierać auta zarejestrowane w Polsce lub sprowadzone z zagranicy, ale z załatwionymi już formalnościami importowymi i opłatami. Dzięki temu unikniesz dodatkowych opłat związanych ze sprowadzeniem auta (np. cła). Ponadto eliminujesz trudności związane z rejestracją sprowadzonego pojazdu.

Sprawdź numer VIN

Staraj się wybierać auta z podanym numerem VIN lub poproś właściciela o jego udostępnienie VIN (z ang. Vehicle Identification Number). To unikatowy numer każdego pojazdu. Dzięki niemu będziesz mógł sprawdzić historię samochodu (lub choćby jej część) i jego rocznik. Jeśli chcesz kupić pojazd używany, dowiesz się np., czy i gdzie był serwisowany, jaki ma rzeczywisty przebieg.

Jaką ofertę wybrać?

Lepiej unikaj ofert bez opisu, napisanych łamaną polszczyzną, bez podanego numeru telefonu do sprzedawcy. Bierz pod uwagę jakość i liczbę dodanych do ogłoszenia zdjęć.

Zwróć uwagę na podany przebieg

Wielu kupujących przywiązuje sporą wagę do stanu licznika. Ważne jest, by zweryfikować swoje oczekiwania z rzeczywistością. Bo jeśli założysz, że kierowca w ciągu roku przejeżdża około 15 000 km, to mało prawdopodobne jest, aby np. 15-letnie auto miało tylko 50 000 km na liczniku. Warto porównać podaną w ogłoszeniu liczbę kilometrów ze statystykami dla danego rocznika i typu auta.

Sprawdź wiarygodność sprzedającego

Jeśli sprzedającym jest firma, możesz sprawdzić jej numer REGON, czyli numer statystyczny podmiotu gospodarczego, widniejący w rejestrze Głównego Urzędu Statystycznego. Każda firma ma ustawowy obowiązek go posiadać. Dzięki niemu na stronie internetowej www.stat.gov.pl/regon sprawdzisz, czy firma rzeczywiście istnieje. Jeśli jednak sprzedawca nie chce podać numeru REGON, powinno to obudzić twoją czujność. Lepiej nie kupuj auta od takiej firmy.
-

PAMIĘTAJ
Staraj się unikać podejrzanych okazji, czyli ofert z wyjątkowo niską ceną, zwłaszcza jeśli z opisu nie wynika, że pojazd posiada jakieś istotne wady.

Jeśli masz wątpliwości, zapytaj eksperta OTOMOTO

Pracujemy nad tym, by nasza baza ofert była jak najlepszej jakości – możesz nam w tym pomóc. Jeżeli jakaś oferta wydaje ci się podejrzana, skorzystaj z przycisku „Zgłoś nadużycie" umieszczonego pod każdym ogłoszeniem, napisz na adres pomoc@otomoto lub po prostu zadzwoń do nas pod numer +48 61 630 60 06, a pracownicy Biura Obsługi Użytkownika odpowiedzą na twoje pytania.

KROK 2: Sprawdzanie pojazdu

Zanim kupisz pojazd – obejrzyj go. Sprawdziłeś wiarygodność sprzedawcy, samochód prezentuje się świetnie na zdjęciach – ale to jeszcze nie czas na ostateczne decyzje i płacenie zaliczek. Spotkaj się ze sprzedawcą i osobiście sprawdź, jak działa prezentowane w ogłoszeniu auto.

Masz wiele sposobów na weryfikację stanu pojazdu:

● porada mechanika lub znajomego, który zna się na autach,
● jazda próbna,
● weryfikacja zapisów z książki serwisowej,
● sprawdzenie na komisariacie, czy samochód nie jest kradziony,
● weryfikacja auta w autoryzowanej stacji obsługi, w stacji kontroli pojazdów lub firmie specjalizującej się w kompleksowym sprawdzaniu samochodów używanych,
● sprawdzenie w Sądowym Rejestrze Zastawów, czy pojazd nie jest obciążony kredytem, leasingiem.

W ten sposób przekonasz się, czy ta świetna okazja, którą właśnie upolowałeś, nie okaże się rozczarowaniem.

Umów się w miejscu publicznym

Na oględziny samochodu lepiej się umówić w miejscu publicznym, np. w komisie samochodowym, na stacji benzynowej, parkingu. Pamiętaj, że nie musisz brać ze sobą całej kwoty! Płacąc przelewem, otrzymujesz dowód wpłaty. Jeśli zdecydujesz się na zakup oglądanego pojazdu, banki oferują ci szybkie wypłaty gotówki od ręki. Nie musisz mieć pieniędzy przy sobie.

-

PAMIĘTAJ!

Jeśli jakieś usterki wyjdą na jaw po dokonaniu transakcji, trudno będzie to udowodnić sprzedającemu.

Sprawdź samochód bardzo dokładnie

Porównaj opis z ogłoszenia ze stanem faktycznym. Jeśli masz przy sobie telefon komórkowy – wygodnie przejrzysz treść oferty w aplikacji mobilnej OTOMOTO. Możesz też zabrać ze sobą wydrukowane ogłoszenie. Na pewno przyda się szczegółowa lista, według której sprawdzisz kolejno wszystkie elementy pojazdu i jego dokumenty.

Poproś o pomoc znajomego

Nie czujesz się ekspertem w dziedzinie motoryzacji? Zawsze warto skorzystać z porady znajomego, który zna się na samochodach. Dodatkowa para oczu z pewnością przyda się przy sprawdzaniu stanu samochodu.

-

PAMIĘTAJ!

Wpłacanie zaliczki nie jest obowiązkowe, jednak ryzykujesz stratę okazji do zakupu dobrego pojazdu.

Skorzystaj z pomocy ekspertów – możesz zaoszczędzić!

Szukanie oszczędności za wszelką cenę nie zawsze się opłaca. Wizyta u eksperta, mechanika, w stacji kontroli pojazdów lub w autoryzowanej stacji obsługi na pewno nie jest zbędnym wydatkiem. Autoryzowani przez producenta samochodów fachowcy ocenią stan techniczny auta oraz sprawdzą zgodność jego
numerów identyfikacyjnych z dokumentacją. Po dokładnym przeglądzie poinformują cię o ewentualnych wydatkach związanych z wykrytymi usterkami. W większości przypadków pozwoli ci to wynegocjować niższą cenę zakupu auta, co zrekompensuje ci koszt weryfikacji auta przez eksperta.

Sprawdź stan prawny

Sprawdź, czy pojazd ma kompletną dokumentację. Polskie pojazdy powinny mieć:

● dowód rejestracyjny,
● ważne badanie techniczne,
● aktualną polisę OC,
● kartę pojazdu – o ile w dowodzie nie figuruje adnotacja, że jej nie wydano,
● ważną homologację butli LPG, jeśli pojazd zasilany jest gazem.

Samochody sprowadzone z zagranicy, a niezarejestrowane w kraju, muszą mieć komplet dokumentów niezbędnych do rejestracji, m.in.:

● umowę kupna-sprzedaży lub fakturę VAT,
● dowód wpłaty podatków – akcyzowego oraz VAT – lub dokument potwierdzający zwolnienie z tych opłat,
● tłumaczenia przysięgłe dokumentów,
● dowód uiszczenia tzw. opłaty recyklingowej,
● zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym.

Możesz także się udać na najbliższy posterunek policji i sprawdzić, czy auto nie jest wpisane do ewidencji kradzionych pojazdów. Warto też zwrócić się do profesjonalnej firmy zajmującej się sprawdzaniem legalności pochodzenia pojazdu. W tym celu przygotuj dowód rejestracyjny, książkę pojazdu oraz dowód własności. Dodatkowo sprawdź pojazd w rejestrach zastawów.

UWAGA!

Zanim wpłacisz zaliczkę:
– Skontaktuj się ze sprzedającym i dowiedz się, czy ogłoszenie jest aktualne.
– Umów się na obejrzenie auta.
– Sprawdź stan techniczny pojazdu.
Nigdy nie wpłacaj zaliczki przed obejrzeniem pojazdu!

KROK 3: Zakup pojazdu

Sprawdziłeś stan techniczny auta, przejrzałeś wszystkie jego dokumenty i jesteś już zdecydowany na zakup?

Podpisz umowę, zanim wpłacisz pieniądze

Najpierw obejrzyj samochód i podpisz umowę. Jeśli wpłacisz zaliczkę bez obejrzenia auta i podpisania umowy, nie masz żadnych szans na odzyskanie swoich pieniędzy! Nawet jeśli sprzedający prześle ci dokumenty pojazdu, umowę, zobowiązanie np. faksem, nie wpłacaj zaliczki. Nie przelewaj też pieniędzy na poczet transportu oferowanego pojazdu, który rzekomo znajduje się poza granicami kraju. Nie zgadzaj się na zaniżenie wartości samochodu w umowie kupna-sprzedaży. Taki zapis jest niekorzystny dla kupującego. Urzędy skarbowe i tak naliczają podatek od katalogowej wartości pojazdu, a w przypadku roszczeń sprzedający zwróci ci jedynie kwotę wpisaną w umowie.

Uważaj podczas płatności

Jeśli to możliwe, umów się na płatność przelewem. Uiszczenie opłaty w ten sposób daje ci dowód wpłaty. Jeśli jednak sprzedawca chce dokonać transakcji gotówkowej, poproś znajomego, aby towarzyszył ci podczas zakupu, lub wypłać gotówkę w pobliskim banku.

UWAGA!

Pamiętaj, że masz prawo odstąpić od umowy! Zgodnie z prawem konsumenckim możesz odstąpić od umowy, jeżeli zakupiony pojazd posiada ukryte wady.

KROK 4: Formalności po zakupie

Rejestracja pojazdu

Udaj się do wydziału komunikacji, aby zarejestrować pojazd.

Przegląd i ubezpieczanie pojazdu

Jeśli to konieczne, zrób przegląd samochodu i ubezpiecz go. Zanim zaczniesz jeździć, sprawdź, czy w pojeździe jest niezbędne wyposażenie: apteczka, gaśnica, koło zapasowe, trójkąt i kamizelka odblaskowa.

WWW

Więcej przydatnych informacji znajdziesz na stronie internetowej:
kupuj-z-glowa.otomoto.pl

Check lista dla kupującego

Nim się zdecydujesz na auto, musisz je sprawdzić


1. Oględziny samochodu

A. KAROSERIA I WNĘTRZE

Obejrzyj uważnie karoserię, poszukaj śladów korozji. Przy dwu-, trzyletnich autach ślady korozji mogą oznaczać, że samochód był naprawiany. Jednak ślady korozji na niektórych pięcioletnich pojazdach mogą powstawać w wyniku specyfiki materiału, a nie złego użytkowania lub wypadkowej przeszłości.

Przy autach starszych niż siedmioletnie zwróć szczególną uwagę na okolice wlewu paliwa, progi i spód drzwi. Te miejsca są szczególnie podatne na korozję.

Przyjrzyj się wszelkim wgnieceniom i załamaniom karoserii. Poważne ubytki lakieru mogą powodować, że karoseria jest bardziej podatna na korozję.

Zwróć uwagę na zapach wewnątrz auta – silna woń stęchlizny może świadczyć o nieszczelności samochodu: woda mogła się dostać do pojazdu lub mógł być on zalany (np. podczas powodzi).

Sprawdź szyby pod kątem rys i pęknięć oraz daty produkcji i producenta.

Drobne ubytki i ich naprawy są czymś naturalnym podczas eksploatacji samochodu. Jednak rozległe ślady lakierowania mogą świadczyć o wcześniejszych uszkodzeniach. Dlatego warto sprawdzić stan lakieru, korzystając z miernika jego grubości.

Przyjrzyj się symetrii auta i dopasowaniu elementów karoserii. Niesymetryczne szczeliny pomiędzy elementami świadczą o nieudolnej naprawie lub uszkodzeniach auta.

B. SILNIK
Poszukaj wycieków oleju w okolicy uszczelek i korka wlewu oleju. Widoczne duże wycieki wskazują na znaczne zużycie pojazdu i konieczność jego rychłej naprawy.

Sprawdź stan oleju na wskaźniku, olej powinien być bez śladów ciał obcych, np. opiłków metalu.

Obejrzyj uważnie mocowanie chłodnicy i innych elementów mocujących w komorze silnika. Jeśli są nowe, może to wskazywać na wcześniejsze naprawy.

C. OPONY
Zwróć uwagę na głębokość bieżnika. Jeśli ma mniej niż 1,6 mm, opony są do wymiany, a to oznacza dodatkowy koszt, który musisz doliczyć do ceny zakupu pojazdu.

Sprawdź, czy bieżnik jest zużyty równomiernie. Niesymetrycznie starty bieżnik świadczy o złym ciśnieniu w ogumieniu lub o problemach z geometrią zawieszenia!

2. Jazda próbna

A. URUCHOMIENIE SILNIKA
Przed uruchomieniem silnika sprawdź, czy jest on zimny. „Grzanie" silnika przez sprzedającego przed oględzinami może wskazywać na problem z zapłonem lub słaby akumulator.

Uruchom silnik i po chwili sprawdź, czy zgasły wszystkie kontrolki. W sprawnym samochodzie powinny one gasnąć po kilku sekundach od uruchomienia silnika.

Silnik na biegu jałowym, czyli tzw. luzie, powinien pracować równomiernie i na niskich obrotach. Zimą może się włączyć ssanie.

Zobacz, jaki kolor ma dym z rury wydechowej. Spaliny sprawnego silnika są przezroczyste i niemal bezbarwne, poza tym nie wydziela się ich dużo. Spaliny w dużej ilości (kłęby dymu) w kolorze niebieskim (samochód benzynowy) czy czarnym (diesel) mogą świadczyć o złym stanie technicznym pojazdu i dużym zużyciu elementów silnika.

B. PIERWSZA JAZDA
Wrzuć pierwszy bieg, auto powinno ruszyć płynnie, bez szarpania sprzęgła i zgrzytów skrzyni biegów.

Sprawdź wszystkie biegi i zachowanie samochodu przy różnych prędkościach. Biegi powinny wchodzić płynnie i bez wysiłku.

Nasłuchuj stuków z podwozia i obserwuj kołysanie pojazdu na nierównościach. Nadmierne stuki i „bujanie" świadczą np. o zużytych amortyzatorach i problemach z zawieszeniem.

Przetestuj działanie hamulców w sytuacji hamowania awaryjnego oraz działanie hamulca ręcznego. Podczas hamowania awaryjnego samochód powinien zachować kierunek jazdy.

 Na koniec przetestuj działanie wycieraczek, klaksonu, świateł, migaczy i klimatyzacji.

3. Sprawdzanie dokumentów

Kupując pojazd od osoby prywatnej, sprawdź, czy dane sprzedającego są zgodne z danymi właściciela widocznymi w dowodzie rejestracyjnym. Nie wahaj się poprosić sprzedającego o okazanie dowodu osobistego.

Sprawdź numer VIN pojazdu. Składa się on z 17 znaków i powinien być taki sam we wszystkich miejscach, w jakich występuje w zależności od modelu (w internecie lub w ASO możesz się dowiedzieć, gdzie dany model ma umieszczony numer VIN).

Jeśli pojazd ma instalację gazową, obejrzyj jej dokumentację, a zwłaszcza homologację butli gazowej. Informacja o zasilaniu gazem musi być wpisana w dowodzie rejestracyjnym.

Sprawdź kartę pojazdu i dowód rejestracyjny. Dane w dowodzie rejestracyjnym muszą być zgodne z oznaczeniami na pojeździe.

Obejrzyj książkę serwisową i zapoznaj się z dokonanymi naprawami. Porównaj przebieg wpisany do książki z przebiegiem widocznym na liczniku.

REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: