tarcza hamulcowa, hamulce

i

Autor: Rafał Mądry

Mróz może osłabić hamulce twojego auta. Sprawdź jak temu zaradzić?

2015-12-17 15:50

Skrobaczka do szyb i zimowy płyn do spryskiwaczy nie wystarczą, żeby dobrze przygotować auto do zimy. Układ hamulcowy też jest wrażliwy na niską temperaturę. Składa się on nie tylko z tarcz i klocków hamulcowych. Ważnym elementem, który powinniśmy kontrolować jest płyn hamulcowy. Warto sprawdzić jego kondycję zanim nadejdą mrozy.

Płyn hamulcowy stosowany w układach samochodów ma właściwości higroskopijne, co oznacza że wchłania wodę z otoczenia. Najprostszym testem stanu płynu hamulcowego jest sprawdzenie jego temperatury wrzenia. Wystarczy, że zawartość wody w płynie wyniesie 3%, a temperatura wrzenia mieszaniny obniży się do 90 stopni Celsjusza. Standardowy płyn DOT4 gotuje się od temperatury około 140 stopni C.

Przeczytaj: Jak samemu wykryć usterkę zawieszenia auta - porada

Skąd się bierze woda w układzie hamulcowym?

Woda dostaje się do układu hamulcowego przez mikropory w przewodach hamulcowych. Płyn z zawartością wody nie będzie działał skutecznie, a objawia się to tym, że w skrajnych przypadkach po dociśnięciu pedału hamulca do podłogi, hamulce nie będą w stanie zatrzymać auta. Lekceważenie obecności wody w płynie może też doprowadzić do jej zamarznięcia i zatkania układu hamulcowego. Wtedy hamulce mogą całkowicie przestać działać, a pedał hamulcowy może się zablokować i nie dać się wcisnąć. Oprócz wrażliwości na wysokie i niskie temperatury, woda w układzie hamulcowym może doprowadzić do korodowania metalowych elementów takich jak przewody hamulcowe czy tłoczki w zaciskach. Skorodowany tłoczek może się zablokować i utracić szczelność, co może spowodować wyciek płynu hamulcowego.

Jak sprawdzić czy w płynie hamulcowym jest woda?

Aby sprawdzić, czy w płynie hamulcowym jest woda trzeba skontrolować temperaturę wrzenia płynu. Niestety nie da się tego zrobić bez wizyty w serwisie. We własnym zakresie możemy skontrolować kondycję płynu za pomocą dokładnych oględzin. Zużyty i zawilgocony płyn zmienia swoją barwę z jasnożółtej w brązową.

Zobacz również: Zaskocz zimę i zmień opony. Sprawdź dlaczego warto

Kiedy i jak wymienić płyn w układzie hamulcowym?

Płyn powinno się wymieniać nie rzadziej niż co 2 lata (lub 60 tys. km). Wymianę powinno się przeprowadzić także w przypadku, gdy zawartość wody w płynie osiągnie 1%. Czasy, gdy można było wymienić płyn hamulcowy samodzielnie, minęły bezpowrotnie. W nowoczesnych samochodach, wyposażonych w system ABS czy ESC, sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana i może wymagać nawet podłączenia testera diagnostycznego. Dopiero wówczas da się całkowicie opróżnić układ ze starego płynu i prawidłowo odpowietrzyć. Poza kondycją płynu trzeba kontrolować również jego poziom i w razie potrzeby uzupełnić.

Jaki płyn hamulcowy wybrać?

Przede wszystkim warto przestrzegać zaleceń producenta samochodu. Można je znaleźć w instrukcji obsługi lub na korku zbiorniczka płynu. Dziś najczęściej stosowany jest płyn o oznaczeniu DOT4. Ze względu na ogromny wpływ płynu hamulcowego na bezpieczeństwo nie zaleca się mieszania płynów różnych kategorii ze sobą, gdyż może to doprowadzić do uszkodzenia elastycznych elementów układu hamulcowego.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki