SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto porady Na tych oponach pojedziesz bez powietrza!

Na tych oponach pojedziesz bez powietrza!

27.08.2014, godz. 00:00
Na tych oponach pojedziesz bez powietrza!
foto:

Czy wiesz, że istnieją takie opony, na których możesz pojechać bez powietrza? Często nie poczujesz nawet, że złapałeś gumę. Jak to możliwe i dlaczego nie wszyscy mogą skorzystać z dobrodziejstw takich opon?

Producenci opon już od dłuższego czasu opracowują i udoskonalają technologię, która pozwoliłaby na bezpieczne kontunuowanie jazdy po przebiciu i utracie ciśnienia w oponie. Z biegiem czasu pojawiały się opony samouszczelniające oraz wypełnione specjalnym pierścieniem nośnym. Nie zyskały one jednak większej popularności. Strzałem w dziesiątkę okazał się za to system Run Flat po raz pierwszy zaprezentowany przez firmę Bridgestone ponad 20 lat temu. Obecnie wszyscy więksi producenci opon oferują podobne rozwiązanie. Na czym polega Run Flat i czy warto go stosować? Zapytaliśmy o to eksperta z Motointegrator.pl grupy Inter Cars.

- Czy mógłbyś przybliżyć idee opon typu Run Flat?

- Run Flat to system pozwalający na jazdę po utracie ciśnienia w oponie. Nawet jeżeli opona zostanie przebita, można kontynuować jazdę z prędkością do 90km/h na dystansie około 200 km. Nie da się ukryć, że to wygodne rozwiązanie, które po uszkodzeniu opony pozwala bez problemu dotrzeć do serwisu. Opony typu Run Flat są też bardziej odporne na przebicia i bezpieczniejsze w porównaniu do tradycyjnych opon. W przypadku nagłej utraty ciśnienia nie stracimy panowania nad pojazdem, co grozi w przypadku standardowych opon. No i nie trzeba wozić koła zapasowego.

- W jednym z programów motoryzacyjnych kilka lat temu prowadzący wykonał test, w którym pokonywał okrążenie na oponach Run Flat najpierw z prawidłowym ciśnieniem, a potem bez powietrza. Czasy okrążenia na Run Flatach bez powietrza były niewiele gorsze. W jaki sposób to możliwe?

- Nie ma tu żadnych tajnych sztuczek. Opony typu Run Flat są po prostu specjalnie wzmocnione. Przede wszystkim mają usztywnione ścianki boczne. Są one na tyle mocne, że mogą utrzymać ciężar pojazdu nawet przy zerowym ciśnieniu powietrza. Mocniejsza jest również stopka opony, dzięki czemu opona znacznie mocniej trzyma się na feldze. Wiele razy słyszałem, że kierowcy korzystający z opon Run Flat nawet nie wiedzieli, że złapali gumę. Informowała ich o tym dopiero zapalona kontrolka ciśnienia. Ten brak wyraźnej różnicy w zachowaniu samochodu po utracie ciśnienia w Run Flacie sprawia, że ogumienie tego typu powinno być zakładane tylko do pojazdów wyposażonych w system monitorowania ciśnienia w kołach. Kierowca musi być świadomy utraty ciśnienia, aby nie przekraczać dozwolonej dla Run Flatów prędkości, w przeciwnym razie naraża siebie i innych na niebezpieczeństwo. Podczas licznych testów na własnej skórze przekonałem się, że opony Run Flat po przebiciu w bardzo niewielkim stopniu pogarszają prowadzenie auta. To również ich ogromna zaleta.

- Ale jest też druga strona medalu. Opony Run Flat mają swoje wady, prawda?

- Zgadza się. Przede wszystkim są droższe od klasycznych opon. Ceny opon typu Run Flat są zazwyczaj o połowę wyższe od standardowych modeli. Co więcej producenci nie zalecają naprawy przebitej opony tego typu. Run Flaty ze względu na zastosowane w nich wzmocnienia są też o około 15 proc. cięższe od zwykłych opon. A wzrost nieamortyzowanej masy pojazdu jest zdecydowanie niepożądany. Wymagają też specjalnej felgi oraz zastosowania wspomnianych czujników ciśnienia. Wiele osób zwraca uwagę, że auta na oponach typu Run Flat gorzej tłumią nierówności. Ponadto to wciąż mało popularne rozwiązanie, a do wymiany takiej opony potrzebny jest specjalny sprzęt. Wiele serwisów po prostu go nie posiada.

- Lista wad jest dosyć obszerna. Czy w takim razie warto inwestować w opony Run Flat?

- Run Flat można stosować wyłącznie w samochodach do tego przystosowanych. Generalnie trzymałbym się jednej zasady: jeżeli auto opuściło fabrykę na oponach typu Run Flat to już przy nich pozostańmy. Producenci samochodów dostrajają zawieszenie specjalnie pod te opony i przesiadka na standardowe ogumienie często wiąże się ze zmianą właściwości jezdnych auta. Wciąż tylko nieliczne marki stosują opony typu Run Flat na pierwszy montaż, dlatego to rozwiązanie nie jest zbyt popularne. W ostatnich latach rośnie jednak udział opon typu Run Flat w rynku OE (original equipment - pierwszego wyposażenia) jednak wciąż ich popularność, a co za tym idzie także dostępność w sklepach naziemnych, jest niewielka. Na Motointegrator.pl dysponujemy pełną ofertą opon Run Flat. Technologia pozwalająca na jazdę na oponie bez powietrza jest jednak w dalszym ciągu rozwijana. Producenci intensywnie pracują nad oponami, które bez wspomnianych przeze mnie niedogodności zapewnią nam większe bezpieczeństwo.



Motointegrator.pl to projekt Inter Cars S.A. Jest to platforma e-commerce, która nie tylko umożliwia zakup części, opon i akcesoriów samochodowych, ale również ich montaż w jednym z ponad 5000 warsztatów sieci Inter Cars. Platformę miesięcznie odwiedza około milion użytkowników, co daje jej pierwsze miejsce wśród internetowych sklepów motoryzacyjnych w Polsce. Klienci dostają 3 lata gwarancji na produkty montowane w serwisach sieci, pod warunkiem corocznego przeglądu auta w warsztatach Motointrgratora. W ofercie sklepu jest ponad milion produktów. Każda nabyta część dostarczana jest w ciągu 24 godzin. Motointegrator.pl oferuje Klientom trzy sposoby dostawy zamówionych produktów: dostawę z montażem w jednym z ponad 5 tys. serwisów w całej Polsce, do punktu Motointegrator (160 filii Inter Cars) oraz do domu. Więcej informacji na www.motointegrator.pl

Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: