Światła

i

Autor: materiały prasowe Reflektor wyposażony w lampę ksenonową i światła dzienne LED.

Nie oślepiaj innych na drodze! 10 podstawowych zasad dbania o światła w aucie

2015-11-13 3:30

Oślepianie innych źle ustawionymi reflektorami to jeden z głównych grzechów kierowców. Badania wykazują, że większość z nich wie jak ważne dla bezpieczeństwa ruchu są dobre światła, jednak każdy kto jeździ po zmroku po naszych drogach doskonale zna problem oślepiania. Poniżej wszystko, co należy wiedzieć o światłach drogowych i mijania.

W Polsce świateł należy używać cały rok, jednak dopiero w okresie jesienno-zimowym większość kierowców zwraca uwagę na stan oświetlenia swojego pojazdu. Dużo wcześniej zapadający zmrok obnaża prawdę o stanie oświetlenia pojazdów poruszających się po naszych drogach.

10 podstawowych zasad dbania o światła w samochodzie:

1. Przed wyjazdem skontroluj wszystkie światła pojazdu. Ważne, aby każda żarówka działała, a szkła i klosze reflektorów były czyste. W przypadku przepalenia się jednej żarówki najlepiej wymieniać je parami, dlatego, że żywotność żarówek jest bardzo zbliżona, a po drugie i tak nowa i stara żarówka będzie świeciła inaczej.

2. Zawsze miej w aucie komplet zapasowych żarówek. Może uchronić cię to przed mandatem lub nawet odebraniem dowodu rejestracyjnego.

Sprawdź: Dlaczego samodzielny montaż xenonów jest nielegalny

3. Po zmierzchu zawsze używaj świateł mijania. O ile w ciągu dnia prawo dopuszcza używanie oświetlenia LED jako świateł do jazdy dziennej, to już po zmroku warto upewnić się, że jedziemy na światłach mijania. Wtedy zarówno my widzimy więcej, a i nas lepiej widać.

4. Na każdym postoju należy przemyć zarówno przednie reflektory jak i tylne światła. Jeśli brud dostaje się do wnętrza świateł, należy skontrolować ich stan, sposób montażu i uszczelki. Jeśli zostały uszkodzone, bezzwłocznie trzeba wymienić cały element.

5. Jeśli często zdarza się, że kierowcy jadący z przeciwka dają nam znak migając światłami drogowymi, warto sprawdzić ustawienie świateł naszego pojazdu. Być może światła są ustawione nieprawidłowo i oślepiamy innych użytkowników drogi.

6. Po każdej ingerencji w przednie oświetlenie, takiej jak demontaż lamp lub wymiana żarówki, należy udać się do stacji kontroli pojazdów i ustawić prawidłowo światła.

Wejdź: Jak samemu zamontować światła do jazdy dziennej LED

7. Jeśli znacząco obciążamy nasze auto ciężkim bagażem lub dodatkowymi pasażerami pamiętajmy, że tył auta nieco niżej osiądzie na zawieszeniu, co spowoduje skierowanie świateł bardziej do góry. Bardziej rozproszone światło staje się mniej skuteczne, a dodatkowo oślepiamy kierowców z przeciwka. Producenci aut przewidzieli takie sytuacji i w większości modeli zainstalowali regulacje wysokości reflektorów. W czasie podróży obciążonym autem pamiętajmy o obniżeniu strumienia światła.

8. Przećwicz procedurę wymiany żarówek w przednich reflektorach i tylnych światłach na spokojnie w garażu. Ułatwi ci to prace w razie konieczności wymiany przepalonej żarówki nocą i np. w deszczu.

9. Nie stosuj żarówek H4 mocniejszych niż 60/55 W, a H7 – 55W. Po pierwsze są one nielegalne, po drugie mogą oślepiać innych kierowców, a po trzecie mogą zniszczyć reflektor ze względu na wyższą temperaturę pracy.

10. Używaj tylko homologowanych reflektorów, soczewek i żarówek.

Jak według przepisów powinny być ustawione światła

Właściwe ustawienie świateł nie jest wcale takie proste – przepisy jasno regulują tę kwestię i najlepiej w tym względzie zaufać fachowcom. Światła drogowe powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 100 m przed pojazdem, a światła mijania co najmniej na 40 m przy dobrej przejrzystości powietrza. Te drugie powinny być też asymetryczne i oświetlać drogę po prawej stronie na większą odległość niż po lewej – powiedziała dla SuperAuto24.pl Magdalena Bogusz z firmy OSRAM.

Zobacz: Uwaga na światła pozycyjne LED! Można dostać za nie mandat

W rozporządzeniach dotyczących oświetlenia pojazdów szczegółowo określone są tolerancje, jakim odpowiada ustawienie świateł. Otóż o odchylenie strumienia światła mijania w płaszczyźnie poziomej nie powinno przekraczać dopuszczalnych granic: w lewo – 5 cm na 10 m, w prawo – 20 cm na 10 m. Odchylenie strumienia światła drogowego w płaszczyźnie poziomej nie powinno przekraczać dopuszczalnych granic: 20 cm na 10 m (w lewo lub w prawo). Wartość ustawienia światła mijania w płaszczyźnie pionowej nie powinna różnić się od wartości nominalnej więcej niż: 3 cm na 10 m w górę lub 5 cm na 10 m w dół. Wartość ustawienia światła drogowego w płaszczyźnie pionowej nie powinna różnić się od wartości nominalnej więcej niż 5 cm na 10 m w górę lub w dół.

Co z homologacją na elementy oświetlenia

Dopuszczenie do użytku w Europie jest oznaczane literą E i cyfrą lub liczbą oznaczającą kraj, który świadectwo wydał. Np. E1 oznacza homologację niemiecką, a E20 – polską. Niestety, jak wynika z badań przeprowadzonych w sierpniu br. przez firmę OSRAM, tylko co drugi kierowca zwraca uwagę na homologację przy kupnie żarówek. Co gorsza, aż 92 proc. nie wie, jaką literą ta homologacja jest oznaczona.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki