Niestabilności i kołysanie, czyli amortyzatorów o wymianę wołanie

i

Autor: Euromaster

Niestabilności i kołysanie, czyli amortyzatorów o wymianę wołanie

2015-12-14 10:57

Zawieszenie samochodu to złożony konstrukcyjnie zestaw, który powinien zawsze być w pełni sprawny. Jedna zużyta część pozostawiona bez wymiany, wpływa na osłabienie kolejnej, co w konsekwencji przyspiesza zużycie auta i odbija się na kieszeni właściciela. Istotną częścią podwoziowej układanki są amortyzatory. Do czego służą? Co dzieje się, gdy kończy się ich żywotność?

Amortyzatory to jedne z najbardziej eksploatowanych elementów podwozia. Pracujące w duecie ze sprężynami, dbają o ciągłą styczność kół z podłożem i biorą na siebie zadanie minimalizowania niedogodności płynących z przemierzania nierównych tras. Tłumią nie tylko drgania, ale też wpływają na poziom sztywności karoserii i zachowanie auta w łukach. Sprawne amortyzatory oznaczają komfort jazdy i niwelowanie wstrząsów, a to czyni jazdę bezpieczniejszą.

Objawy niesprawności

Co dzieje się w przypadku, gdy płynność działania amortyzatorów staje się wątpliwa? Jak rozpoznać obniżoną sprawność? – Kontrole układu zawieszenia powinniśmy przeprowadzić przynajmniej raz do roku, lub gdy słyszymy niepokojące odgłosy przy jeździe po nierównościach, lub w czasie pokonywania progów zwalniających. Zwykle takie objawy oznaczają zużycie metalowo-gumowych elementów łączących. Jeśli jednak autem nietypowo buja i odczuwalny jest spadek jakości tłumienia wybojów, oznacza to niesprawne amortyzatory – mówi Marcin Zabielski z serwisu Euromaster Inwestgum z Gdyni.

Zły stan amortyzatorów nie tylko przyczynia się do obniżenia komfortu. Wydłużona zostaje droga hamowania pojazdu na nierównej nawierzchni, pojawiają się niebezpiecznie niestabilności na zakrętach oraz nieprzyjemny efekt „nurkowania" i kołysania w momencie zatrzymywania pojazdu. Zły stan techniczny tych podzespołów potrafi powodować też zakłócenie pracy m.in. systemu ABS, czyli elektroniki zwiększającej efektywność hamulców.

Wymiana parami

Badanie amortyzatorów metodą drgań wymuszonych na specjalnej ścieżce w stacji kontroli pojazdów, w łatwy sposób wykazuje poziom procentowy sprawności. Warto jednak wiedzieć, że nigdy nie uzyskuje się podczas takich prób pełnych 100 proc. sprawności, bo sposób przeprowadzanych badań na to nie pozwala. Gdy poziom oględzin wynosi 80-70 proc., kondycja podzespołu jest określana jako bardzo dobra. Nad wymianą należy się zastanawiać, gdy skala procentowa podczas badania spada poniżej 40 proc. Jeśli wymiana jest konieczna, specjaliści przypominają o specyfice wymiany amortyzatorów parami, a przy wyborze produktów polecane jest kierowanie się zaleceniami producenta pojazdu.

Dwa typy amortyzatorów

Rozróżnia się dwa główne amortyzatorów: olejowe oraz gazowe. Jak tłumaczą eksperci sieci serwisów Euromaster, pierwsze działają na zasadzie dwóch zaworów, przez które przepływa ciecz niwelująca drgania. Drugi typ gazowy działa na podobnej zasadzie jak typ olejowy, tyle że zamiast samej cieczy, wewnątrz amortyzatora stosuje się mieszankę gazu z płynem. Konstrukcja typu gazowego pozwala na uzyskanie lepszej sztywności podwozia, co przekłada się na zwiększoną przyczepność pojazdu i bardziej precyzyjny sposób prowadzenia.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki