SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto porady Nowa akcyza 2017. Cena auta przestanie mieć znaczenie! Będzie wysoki wzrost podatku od starszych aut!

Nowa akcyza 2017. Cena auta przestanie mieć znaczenie! Będzie wysoki wzrost podatku od starszych aut!

01.12.2016, godz. 14:41
Nowa akcyza na auta 2017
foto: SHUTTERSTOCK

Resort finansów po fali krytyki przyjrzał się tematowi akcyzy i wprowadził tzw. współczynnik deprecjacji. My z kolei prześwietliliśmy te nowe propozycje i sprawdziliśmy, co z nich wynika. Okazuje się, że lansowane zmiany nie są tak doskonałe jak się spodziewaliśmy. Po raz kolejny zyskają bogaci, a stracą osoby poszukujące starszych używanych aut.

Wcześniejsze pomysły Ministerstwa Finansów faworyzowały samochody nowe i luksusowe. Kupno starszego auta (które jeszcze nie mogło zostać klasykiem) okazywało się pomysłem wyjątkowo drogim. Przypomnijmy: gdy najmniejsza stawka wynosiła 424 złote (1.2 litra, pojazd prosto z salonu), największa: ponad 18 tys. zł (amerykański krążownik szos z połowy lat 90-tych).

Zobacz: Akcyza 2017 - TABELA i WZÓR jak liczyć deprecjację

Na ministerstwo spadła fala krytyki, propozycje zostały nazwane "roboczymi", a w mediach pojawiły się informacje o kolejnym kroku w trakcie liczenia należnej daniny - współczynnika deprecjacji.

Według nowych ustaleń, spadek wartości auta będzie miał wpływ na wysokość akcyzy. Do jej obliczenia potrzebujemy jednak nie ceny auta, a tabelki z proponowanymi stawkami bazowymi (tabelki prezentujemy tutaj). Nowa propozycja podatku ma na celu usuwać z dróg auta z gorszą emisją spalin, zachęcać do kupna nowego pojazdu, ale pozwalać również cieszyć się z kilkulatka w sensownej cenie. Czy tak jest faktycznie? Postanowiliśmy to sprawdzić.

.
Tyle zapłacisz za auta popularnych marek z różnych roczników:
.

Model i silnik r. 1998 r. 2008 r. 2013
Toyota Yaris 1.0 Będzie: 350 zł
Jest: 201 zł
Wartość pojazdu: 6500 zł
Będzie: 575 zł
Jest: 496 zł
Wartość pojazdu: 16000 zł
Będzie: 500 zł
Jest: 682 zł
Wartość pojazdu: 22000 zł
Ford Focus 1.6 Będzie: 1000 zł
Jest: 170,5 zł
Wartość pojazdu: 5500 zł
Będzie: 830 zł
Jest: 620 zł
Wartość pojazdu: 20000 zł
Będzie: 1716 zł
Jest: 930 zł
Wartość pojazdu: 30000 zł
Volkswagen Passat 1.9 Będzie: 1000 zł
Jest: 217 zł
Wartość pojazdu: 7000 zł
Będzie: 830 zł
Jest: 868 zł
Wartość pojazdu: 28000 zł
Będzie: 1716 zł
Jest: 2325 zł
Wartość pojazdu: 75000 zł
Renault Scenic 1.6 Będzie: 1000 zł
Jest: 124 zł
Wartość pojazdu: 4000 zł
Będzie: 830 zł
Jest: 310 zł
Wartość pojazdu: 10000 zł
Będzie: 1716 zł
Jest: 1116 zł
Wartość pojazdu: 36000 zł
Audi A6 3.0 Będzie: 2900 zł
Jest: 1581 zł (silnik 2.5) Wartość pojazdu: 8500 zł
Będzie: 8000 zł
Jest: 7440 zł
Wartość pojazdu: 40000 zł
Będzie: 13 750 zł
Jest: 27 900 zł
Wartość pojazdu: 150000zł

.
Wysoka akcyza na stare auta

Wnioski są proste: nie będzie w ogóle opłacało się kupować auta starszego niż 12 letnie. W przypadku rodzinnego Renault Scenic podatek wyniesie aż 25% wartości pojazdu. Patrząc na Audi A6 z silnikiem 2.5 litra okaże się, że akcyza będzie dwa razy wyższa. Podwyżek – choć odpowiednio mniejszych – spodziewać się można w klasie do 1.0 litra pojemności (przykładowo Toyota Yaris).

Ciekawa sytuacja pojawia się w okolicy roczników 2008, bowiem aktualnie Renault Scenic traci szybciej wartość niż Volkswagen Passat, co uwzględnione jest w obecnie obowiązującej akcyzie. Nowe przepisy nie uwzględniają w ogóle ceny samochodu (liczy się rocznik, pojemność i emisja spalin) grupują dwa różne auta (inny segment, zastosowanie, cena, silnik) w jednym zbiorze. Szukający Passata zapłacą mniej, Scenica dla rodziny – więcej. Absurd!

Sprawdź też: Jak zapłacić mniejszą akcyzę za auto? Obniżenie stawki będzie możliwe! Pomoże współczynnik zużycia pojazdu

Co z tego wynika? Zyskają szukający trzyletniego, małego autka, lecz biorąc pod uwagę, że zaoszczędzą oni równowartość baku paliwa, mogą czuć się co najmniej zawiedzeni. Faworyzuje się bogatych – więcej niż obecnie zapłacą szukający auta do 30 000 zł (Ford Focus) aniżeli rozglądający się na rynku za Audi A6 za 150 000 złotych czy chociażby kombi średniej klasy za 75 000 złotych.

Wiemy za to, że tańsze będą samochody nowe. Jak zwykle, czym droższe auto, tym większy zysk. Czy naprawdę taka idea przyświecała posłom podczas tworzenia kolejnych przepisów?

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

/źródło wideo: x-news/

autor: Mateusz Lubczański zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: