SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto porady Nowa akcyza 2017 zależna od pojemności, emisji spalin i wieku auta - TABELA i WZÓR jak liczyć deprecjację

Nowa akcyza 2017 zależna od pojemności, emisji spalin i wieku auta - TABELA i WZÓR jak liczyć deprecjację

30.11.2016, godz. 13:45
akcyza 2017
salon sprzedaży foto: SHUTTERSTOCK

Temat nowych stawek akcyzy na nowe oraz używane samochody wywołał ogromne poruszenie. Po fali krytyki płynącej ze strony mediów i społeczeństwa, Ministerstwo Finansów jeszcze raz przyjrzało się projektowi i zmieniło zasady naliczania podatku od aut rejestrowanych po raz pierwszy na terenie naszego kraju. Wiemy już, według jakich wytycznych ma być teraz obliczana akcyza.

Planowane wprowadzenie nowych stawek akcyzy to wyjątkowo elektryzujący temat. Przypomnijmy – obecnie przy rejestracji samochodu w Polsce trzeba opłacić dodatkowo akcyzę, która naliczania jest w zależności od pojemności skokowej silnika. Na pojazdy z jednostkami mniejszymi niż 2 litry obliczana jest stawka w wysokości 3,1% wartości auta. W przypadku większego motoru – aż 18,6%. To często powodowało obniżanie wyceny auta, a co za tym idzie – mniejsze wpływy do budżetu.

Sprawdź też: Jak zapłacić mniejszą akcyzę za auto? Obniżenie stawki będzie możliwe! Pomoże współczynnik zużycia pojazdu

Pierwsze pomysły obniżenia stawki 18,6% spotkały się z niezadowoleniem Ministerstwa Finansów. Pojawił się więc pomysł aby naliczać podatek według rocznika auta i jego pojemności. To spowodowało, że faworyzowane były samochody nowe i luksusowe, a zakup starszych pojazdów i przede wszystkim tych z silnikami o dużej pojemności robił się nieopłacalny. Najmniejsza proponowana stawka (auto nowe z silnikiem mniejszym niż 1.2 litra) wynosiła 424 zł. Największa stawka natomiast była obliczona na ponad 18 tys. zł (auta powyżej 12 lat z silnikiem większym niż 4 litry). To spowodowało gigantyczną debatę i falę społecznego niezadowolenia!

.
Nowe rozwiązanie naliczania akcyzy na auta

Ministerstwo Finansów zaproponowało nowe rozwiązanie, które we wtorek 29 listopada podczas posiedzenia przyjęły komisje: budżetu i finansów publicznych, infrastruktury i komisja ustawodawcza. Chodzi o sposób naliczania akcyzy, który teraz ma opierać się na jasnych i niepodważalnych wskaźnikach: wieku samochodu oraz pojemności silnika z uwzględnieniem normy emisji spalin.

Sprawdź ile zapłacisz za auto: Nowa akcyza 2017. Cena auta przestanie mieć znaczenie! Będzie wysoki wzrost podatku od starszych aut!

Akcyza ma być naliczana według kryterium, tak zwanego wskaźnika deprecjacji (wzór naliczania poniżej). Współczynniki deprecjacji do stawek podatku akcyzowego pozwalają obliczyć akcyzę, z uwzględnieniem spadku wartości pojazdu z upływem czasu. To oznacza, że współczynnik deprecjacji wzrasta wraz ze wzrostem upływu czasu liczonego w miesiącach od pierwszej rejestracji auta.

.
Wzór wyliczenia nowej akcyzy na auta

A = B x (1 – D)

A - wysokość akcyzy
B - kwota bazowa
D - współczynnik zależny od wieku auta (deprecjacja)

.
Tabela deprecjacji

Czas liczony od pierwszej rejestracji w miesiącach
Deprecjacja (D)
2 i poniżej
0,03
od 3 do 4
0,08
od 5 do 6
0,12
od 7 do 12
0,18
od 13 do 24
0,25
od 25 do 36
0,35
od 37 do 48
0,45
od 49 do 60
0,55
od 61 do 72
0,60
od 73 do 84
0,65
od 85 do 96
0,70
od 97 do 108
0,75
od 109 do 120
0,78
od 121 do 132
0,82
od 133 do 144
0,84
od 145 do 156
0,86
od 157 do 168
0,88
169 i powyżej
0,90

źródło danych w tabeli: SAMAR

.
Proponowane stawki bazowe podatku akcyzowego

Pojemność silnika [cm3]
Rok produkcji samochodu (Norma emisji spalin)
Od 2016
(EURO 6)
2010 - 2015
(EURO 5)
2005 - 2009
(EURO 4)
2004 i starsze
(EURO 3 i starsze)
poniżej 1199 1 000
2 000
2 300
3 500
1200-1499 1 500
2 400
2 550
8 000
1500-1999 1 950
3 120
3 320
10 000
2000-2499 9 000
18 000
20 700
29 000
2500-2999 14 000
25 000
32 000
40 000
3000-3499 20 000
36 000
46 000
57 000
3500-3999 27 000
42 000
62 000
76 000
4000 i powyżej 35 000
55 000
80 000
98 000

źródło danych w tabeli: SAMAR

.
Co z tego wynika

Gorsza emisja spalin to wyższa akcyza

Im gorsza norma spalin euro (parametr środowiskowy w zakresie emisji spalin), tym przypisana stawka opodatkowania będzie wyższa. Dodatkowo stawka wzrasta wraz z pojemnością silnika.

Spadek wartości auta oznacza spadek obciążenia podatkowego

Im większy spadek wartości auta, tym niższe będzie faktyczne obciążenie podatkowe. Oznacza to, że podatek od starszych i mniej wartościowych samochodów, może być niższy, jak wynika to ze stawek przypisanych do danej normy i pojemności silnika.

Niższa akcyza na stare auto

Jeśli mamy dwa takie same auta o takiej samej pojemności i normie emisji spalin, to starszy samochód będzie objęty niższym podatkiem.

Auta do 11 lat z akcyzą podobną do obecnej

Nowy model opodatkowania dla aut o małych i średnich pojemnościach (poniżej 2000 cm3), które spełniają wymogi normy euro 6, 5 i 4 (samochody wyprodukowane najpóźniej w 2005 r.), po zastosowaniu deprecjacji, będą obciążenie akcyzą porównywalną do opodatkowania płaconego na aktualnych zasadach.

Auta powyżej 12 lat z wyższą akcyzą

W przypadku samochodów starszych niż 12 lat, spełniających wymogi normy euro 3 lub niższe, stawki akcyzy wzrosną. Im wyższa pojemność silnika, tym akcyza będzie wyższa, a stawki będą wyższe od tych panujących obecnie.

Nowe auta z dużymi silnikami tańsze

Nowe drogie auta o dużych pojemnościach silnika (pow. 4000 cm3, ale także z kategorii pomiędzy 3500 cm3 a 3999 cm3) będą objęte niższą stawką opodatkowania, co oznacza, że zakup aut luksusowych z dużymi jednostkami napędowymi będzie korzystniejszy niż do tej pory.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

/źródło wideo: x-news/

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: