Opony do samochodów typu SUV: jakie mają cechy, czym się różnią od tradycyjnych

2016-10-13 4:30

Olbrzymi boom na pojazdy typu SUV sprawił, że niemalże każdy producent chce mieć w swojej ofercie samochód przynależący do tego segmentu. Większe zapotrzebowanie na takie rekreacyjno-terenowe auta mocno kształtuje rynek, a co za tym idzie, wpływa też na producentów innych części towarzyszących, w tym na wytwórców opon.

Z każdym rokiem dealerskie salony opuszcza coraz więcej SUV-ów. Tylko w Europie w 2015 roku do klientów trafiło około 3,2 miliona nowych pojazdów tego typu (22,5-procentowy udział w rynku). Wynik ten sprawił, że SUV-y i crossovery, które się do nich zaliczają, wyparły ze szczytu podium kompakty segmentu C. Takie wyżej postawione nad ziemią pojazdy, tak samo jak każda inna osobówka potrzebują opon, ale już ogumienie do nich dedykowane, nie jest jednakowe.

Skoro jeden na pięciu klientów w Europie idąc po nowe auto do salonu wybiera SUV-a, oznacza to, że z czasem będzie potrzebował wymienić w takim aucie opony. Co należy wiedzieć o takim ogumieniu? Dlaczego warto szukać produktów dedykowanych do SUV-ów? Przedstawiciele marki Firestone zauważają, że tylko takie opony zapewniają wysoki poziom kontroli nad pojazdem na mokrej nawierzchni, pozwalają na długie przebiegi oraz doskonałą stabilność na łukach jezdni i wygodę prowadzenia samochodu, co przekłada się na bezpieczeństwo.

Przeczytaj też: Symbole na oponie: co oznaczają litery, cyfry i napisy

W pojazdach z wysoko umieszczonym środkiem ciężkości i wyższą masą własną, opona pracuje nieco inaczej, jak w typowym sedanie czy hatchbacku. Ogumienie o większej średnicy koła i dużym profilu, jest podatne na większe odkształcenie pod wpływem obciążenia i sił bocznych powstających podczas jazdy. Choć nazwa bieżnika opony, jak i jego wzór mogą często być identyczne jak w przypadku opon osobowych, to konstrukcja oraz właściwości będą się od siebie zasadniczo różnić. Z tego powodu warto dokładnie zapoznać się ze specyfikacją danej opony i z zaleceniami producenta.

Budowa ścian profilowych i współczynnik nośności opony odgrywają ważną rolę. Jeśli oczekuje się od auta naturalnego zachowania na drodze, wypada przestrzegać fabrycznych zaleceń umieszczonych w tabeli doboru opon do danego modelu auta. Inną główną cechą opony do aut typu SUV oraz pojazdów z napędem 4x4, jest stabilność, którą wytwórcy opon uzyskują dzięki specjalnej konstrukcji. Podczas jazdy po łuku samochody z napędem na wszystkie koła bez odpowiedniego ogumienia nie zapewnią maksymalnego poziomu bezpieczeństwa.

Sprawdź: Kupujesz nowe opony? Czytaj przyklejone na nich etykiety

Kategoria użytkowa opony do aut SUV i 4x4 to już zupełnie inna sprawa. Konstrukcja bieżnika oraz ścian profilu to kwestia indywidualnych preferencji kierowcy i przeznaczenia konkretnego pojazdu. Opona może mieć jedną z czterech kategorii: typowo szosową, HT (opona szosowa do okazyjnej jazdy po szutrze i błocie o przyzwoitej przyczepności), AT (opona o solidnej konstrukcji do jazdy w terenie, zachowująca względny komfort na asfalcie), oraz MT (typowo terenowy protektor o agresywnym wzorze bieżnika pozwalającym na off-road).

Przy wymianie opon we własnym SUV-ie warto zawsze pamiętać, że dobór odpowiedniego rodzaju ogumienia jest ważny dla bezpieczeństwa. Mieliśmy okazję przekonać się o tym podczas testów opon Firestone Destination Winter, odbytych na torze szkoleniowym Sobiesław Zasada Centrum w Bednarach koło Poznania. Opony są jedynym elementem styku samochodu z nawierzchnią, dlatego najbardziej efektywne pod względem trakcji, hamowania czy odprowadzania wody, zawsze będę modele odpowiednio dobrane do danego typu auta.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku


Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają