SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto porady Opony zimowe: kupić nowe czy wybrać używane

Opony zimowe: kupić nowe czy wybrać używane

21.10.2013, godz. 12:00
opona samochodowa
foto:

Nieubłaganie zbliżająca się zima powoduje, że zaczynamy coraz intensywniej myśleć o zmianie opon letnich na zimowe. Część kierowców staje również przed dylematem - jakie zimowki wybrać i czy mają to być opony nowe, czy używane. Pomagamy w tym wyborze.

Opony są jednym z najważniejszych elementów naszego samochodu. Czym zatem kierować się przy zakupie zimowek? Czy warto zaoszczędzić na oponach kupując używane, czy może lepiej wydać więcej na nowe?

- Zanim podejmiemy decyzję o zakupie powinniśmy najpierw wiedzieć, jakie parametry powinny mieć nasze opony. Chodzi o rozmiar, klasę i indeks prędkości. Te informacje zawarte są w instrukcji pojazdu. Opona zimowa musi oczywiście mieć nabity symbol M+S, co oznacza, że nadaje się do jeżdżenia po śniegu, po błocie pośniegowym – wyjaśnia Piotr Ciesielski, z serwisu Allegro.pl.

Zobacz: Jak sprawdzić grubość bieżnika, dlaczego właściwe ciśnienie w oponie jest ważne

Kupić używane czy nowe

Preferencje zakupowe Polaków zmieniają się nieznacznie w zależności od tego czy chodzi o opony letnie, czy zimowe. W przypadku zakupów zimowek w internetowych serwisach aukcyjnych wyraźniej dominują opony nowe, stanowiąc 60 proc. wszystkich transakcji. Podział ten wyrównuje się w przypadku opon letnich. - Taki rozkład potwierdzają badania. Dla kierowców najważniejsze jest bezpieczeństwo, dopiero później cena – wyjaśnia Piotr Ciesielski. – Aura zimowa stwarza w ogólnym mniemaniu o wiele więcej niebezpiecznych sytuacji, więc w miarę możliwości większość decyduje się na zakup nowego kompletu opon zimowych.

Nie każdego jednak stać, na wygospodarowanie w domowym budżecie rezerwy na zakup nowych opon zimowych. Dlatego spora część – bo aż 40 proc. – wybiera opony używane. W takim przypadku trzeba bezwzględnie pilnować daty produkcji kupowanej opony.

Ważny stan i data produkcji

- Każda opona ma nabity owal, na którym oznaczona jest data produkcji. Dwie cyfry oznaczają numer tygodnia, ostatnie dwie rok produkcji. Nie ma norm ustalających "termin ważności", ale przyjęło się, że po sześciu sezonach opona powinna zostać wymieniona na nową. Wszystko zależy jednak od stopnia zużycia i sposobu przechowywania – dodaje Ciesielski.

Sprawdź też: Wszystko o symbolach opon - jak czytać oznaczenia, jakie są indeksy, jak rozpoznać rozmiar

Dodatkowo warto sprawdzić stan wizualny takiej opony, zobaczyć jak wygląda jej krawędź. Stan ogumienia odpowiada za to, czy nie bedzie bicia na kierownicy oraz czy nasz samochód będzie właściwie skręcał. Bieżnik musi być regularny, nie może mieć niesymetrycznego wytarcia. Na obrzeżach nie może być wybuleń, bo to oznacza uszkodzenie konstrukcji.

Opony zimowe składowane w złych warunkach, wystawione na działanie promieni słonecznych, niekonserwowane, dużo szybciej tracą swoje właściwości jezdne stając się zagrożeniem dla naszego bezpieczeństwa.

Co o oponach mówi prawo

Polskie prawo przewiduje, że głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Pamiętajmy jednak, że w przypadku opon zimowych te wartości są niewystarczające. Eksperci radzą, aby opony zimowe wymieniać na nowe, kiedy głębokość bieżnika zmniejszy się do 4 mm. Po przekroczeniu tej granicy opona przestaje spełniać swoje zadanie.

Ile wydać na nowe opony

– Kupując oponę zimową musimy przyjąć jakieś kryteria zakupu. Nie kierujmy się tylko ceną. W sieci możemy znaleźć testy wielu niezależnych instytucji, które badają i porównują opony zimowe w konkretnych warunkach. Wyniki przedstawione są najczęściej w formie czytelnej tabeli. Cena nie zawsze jest wyznacznikiem naszego bezpieczeństwa – mówi Piotr Ciesielski. Nowe opony to przede wszystkim pewność i gwarancja. Do tego mając większy wybór możemy lepiej dopasować ofertę do naszych potrzeb i zasobności portfela.

Przeczytaj także: Zakup nowych opon: co oznaczają symbole na etykietach

Kupując nowe zimowki również warto zwrócić uwagę na wiek. Zgodnie z polskimi normami granicę nowości opony określa się na trzy lata od daty produkcji. Zakup takiej opony jest oczywiście mniej ryzykowny niż kupno używanych, a warto pamiętać, że za jakiś czas producent może przestać wytwarzać starszy model (lub już przestał) i może być problematyczne dokupienie takiej samej opony, gdyby była taka potrzeba.

Podział klasy opon

Opony dzielą się pod względem finansowym na trzy klasy: ekonomiczną, średnią i premium. Im wyższa klasa, tym lepsze właściwości jezdne, lepsza żywotność i oczywiście wyższa cena.

Klasa ekonomiczna przeznaczona jest przede wszystkim dla kierowców poruszających się po mieście, robiących mniejsze przebiegi, głównie na trasie praca-dom. Opony premium przeznaczone dla większych samochodów dysponujących dużą mocą silnika, a wysoką cenę rekompensują bardzo dobre właściwości, idealne do dynamicznego stylu jazdy. Klasa średnia to idealne rozwiązanie dla samochodów rodzinnych, używanych zarówno na trasie, jak i w mieście. Dodatkowo charakteryzują się wysoką odpornością na zużycie bieżnika.

Przed zakupem warto zadać sobie kilka pytań, które ułatwią transakcję: czy potrzebuję samochodu cały czas i we wszystkich możliwych warunkach pogodowych, jak użytkuję samochód w okresie zimowych, czy zawsze oczekuję od mojego samochodu najlepszych możliwych osiągów, czy jeżdżę głównie w mieście, czy używam samochodu służbowo – w sytuacjach, gdy czas ma znaczenie, itp.? Odpowiedzi na te pytania pomogą nam lub sprzedawcy wybrać najlepsze rozwiązanie.

REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: