SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto porady Opony zimowe latem to zdecydowanie zły pomysł

Opony zimowe latem to zdecydowanie zły pomysł

28.04.2016, godz. 14:03
poślizg
foto: Bridgestone

Europejczycy przestawili już zegary i czekają na cieplejszą pogodę. Zmianie pory roku towarzyszy szereg rytuałów: sprzątanie tarasu, pierwsze koszenie trawnika przed domem, a w przypadku milionów kierowców także zmiana opon z zimowych na letnie. Bridgestone wyjaśnia, dlaczego wymiana opon na letnie jest jedynym właściwym rozwiązaniem.

Mimo szeroko rozpowszechnianych informacji mówiących o tym, że charakterystyka opon zimowych w wyższych temperaturach nie jest odpowiednia, zaskakująco wielu kierowców nie zadaje sobie trudu, aby w odpowiednim czasie wrócić do opon letnich.

Przewaga opony letniej nad zimową

Dzięki odpowiedniemu składowi mieszanki i wzorowi bieżnika, opony zimowe pozostają miękkie i elastyczne w niskiej temperaturze, zapewniając dobrą trakcję i przyczepność na suchej i mokrej, a nawet oblodzonej, nawierzchni. Kiedy jednak temperatura rośnie, opony zimowe tracą swoje zalety, przyczepność spada, a zużycie bieżnika przyspiesza.

Sprawdź: Aby sprawnie wymienić opony, warto wcześniej się umówić

Z kolei twardsza mieszanka w oponach letnich nie staje się zbyt miękka na rozgrzanym asfalcie i nie przykleja się do niego. W wyższej temperaturze opony letnie mają lepszą uniwersalną charakterystykę niż opony zimowe, zwłaszcza jeżeli chodzi o hamowanie i właściwości jezdne, tempo zużywania się, opory toczenia i zużycie paliwa.

Opona na mokrej i suchej nawierzchni

Testy Bridgestone wykazały, że różnice między oponami letnimi a zimowymi pod względem skuteczności hamowania i właściwości jezdnych w ciepłych warunkach pogodowych wynoszą odpowiednio do 30 i 8 proc. – w zależności warunków drogowych i temperatury. Na mokrej nawierzchni i przy temperaturze otoczenia około 30°C droga hamowania pojazdu wyposażonego w letnie opony dobrej jakości jest do 30 proc. krótsza w porównaniu do opon zimowych. W określonych warunkach może to oznaczać nawet dwie długości samochodu.

Tak wygląda jazda na oponach letnich i zimowych:
.

Hamowanie na suchej nawierzchni:
.

.
Hamowanie na mokrej nawierzchni:
.

Ciśnienie i głębokość bieżnika

Oprócz sezonowej zmiany ogumienia, należy także zwrócić uwagę na jego stan i odpowiednio dbać o opony. Ze względów bezpieczeństwa, które zależy w szczególności od właściwości jezdnych i skutecznego hamowania, warto regularnie kontrolować ciśnienie powietrza w oponach oraz głębokość bieżnika. Wartości ciśnienia przewidziane przez producenta pojazdu są podane w instrukcji obsługi, a także na naklejce umieszczonej na słupku drzwi kierowcy, pod klapką wlewu paliwa lub w schowku w desce rozdzielczej.

Do zmierzenia głębokości bieżnika można użyć monety o wartości 5 zł. Jeżeli po wsunięciu jej do głównego rowka we wgłębieniu ciągle jest widoczny srebrny rant, głębokość bieżnika jest mniejsza niż dopuszczalne 1,6 mm i oponę należy wymienić na nową.

Pamiętajmy - aby jeździć bezpiecznie należy wrócić do opon letnich, gdy tylko zima ustąpi, pamiętając o regularnym sprawdzaniu ciśnienia i głębokości bieżnika.

Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: