SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto porady Ośnieżone i oblodzone wzniesienie. Jak poradzić sobie z wyjazdem pod górę

Ośnieżone i oblodzone wzniesienie. Jak poradzić sobie z wyjazdem pod górę

28.01.2014, godz. 14:17
Renault ZOE
foto: Renault

Wjazd na ośnieżone lub oblodzone wzniesienie jest wyzwaniem i stresem dla wielu kierowców. Potencjalne zagrożenie stanowią w takiej sytuacji nie tylko warunki atmosferyczne, ale także brak umiejętności i wiedzy osoby prowadzącej auto.

Pokonując wzniesienie zimą, należy zachować jak największy odstęp od poprzedzającego samochodu, a najlepiej – jeśli to możliwe - poczekać, aż auto przed nami wjedzie na górę, żeby wyeliminować ryzyko stłuczki.

Nie jedź za wolno

Częstym błędem kierowców jest zbyt wolne podjeżdżanie pod górę. To zrozumiałe zachowanie, ponieważ w trudnych warunkach instynktownie zdejmujemy nogę z pedału gazu i wszystkie manewry staramy się wykonywać wolniej. W tym konkretnym przypadku to jednak błąd – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Jeśli samochód z powodu zbyt małej prędkości zatrzyma się na oblodzonym wzniesieniu, to trudno będzie ponownie ruszyć i powstaje ryzyko, że auto zacznie się zsuwać. Podjeżdżając do wzniesienia, należy nabrać nieco rozpędu, a następnie utrzymywać stałą prędkość. Istotne jest także ustawienie odpowiedniego biegu przed rozpoczęciem podjazdu. Odpowiedniego, czyli takiego, który pozwoli na niezmienianie go na niższy w czasie jazdy – radzą eksperci.

Przeczytaj też: Jak wyprowadzić auto z poślizgu, jak jeździć w czasie zimy

Uwaga na buksowanie kół

Jeżeli koła zaczynają kręcić się w miejscu, należy zdjąć nogę z gazu. Gdy to nie pomaga - wcisnąć sprzęgło. Koła muszą być skierowane do jazdy na wprost, gdyż skręt kół dodatkowo destabilizuje pojazd. Jeżeli koła przy ruszaniu kręcą się w miejscu, każde dodanie gazu zwiększy buksowanie. W takiej sytuacji trzeba zatrzymać auto i próbować ponownie ruszyć.

Ostrożny zjazd dół

Na szczycie wzniesienia zdejmujemy nogę z gazu i redukujemy prędkość biegami. Ważne jest, by zjeżdżając skupiać się na jednym manewrze, czyli nie hamować, jednocześnie skręcając, ponieważ łatwo wtedy z pewnością straci przyczepność z podłożem – ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

autor: Szkoła Jazdy Renault zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: