SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto porady Pasażerowie bez pasów śmiertelnym zagrożeniem dla kierowcy

Pasażerowie bez pasów śmiertelnym zagrożeniem dla kierowcy

01.09.2013, godz. 01:00
wypadek
foto: EAST NEWS

Pasy bezpieczeństwa są najbardziej efektywnym urządzeniem chroniącym pasażera podczas wypadku. Niestety okazuje się, że aż 60% osób siedzących z tyłu nadal nie zapina pasów. Tacy pasażerowie poza narażaniem własnego życia, stwarzają śmiertelne niebezpieczeństwo dla kierowcy. W sytuacji wypadku ciało uderza w fotel z siłą miażdżącą prowadzącego samochód.

Z analiz National Highway Traffic Safety Administration wynika, że liczba osób w USA zapinających pasy podczas jazdy rośnie z roku na rok – w 1998 roku zapinało pasy 69% osób, w 2009 roku już 88%, czyli aż o prawie jedną piątą więcej. W Polsce te wartości są trochę niższe – jak wynika z policyjnych źródeł, tylko średnio 71% osób siedzących z przodu zapina pasy.

Zapięte pasy bezpieczeństwa co najmniej dwukrotnie zwiększają szanse na przeżycie w wypadku. – Zapinając pasy nie tylko zwiększamy swoje szanse na przeżycie w wyniku zderzenia, ale i precyzyjniej prowadzimy samochód. Pasy spajają nasze ciało z pojazdem, dzięki czemu bardziej czujemy jego ruchy, czyli jesteśmy w stanie szybciej i dokładniej reagować. Ma to duże znaczenie szczególnie na zakrętach, ponieważ dzięki pasom siedzimy stabilnie i nie potrzebujemy trzymać się kierownicy – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

>>> Koncentracja za kierownicą to podstawa. Co najbardziej rozprasza kierowców podczas jazdy <<<

Zapięcie pasów jest obowiązkiem wszystkich pasażerów – bezwzględnie również tych, którzy siedzą z tyłu, ponieważ stanowią oni śmiertelne niebezpieczeństwo nie tylko dla siebie, ale i dla osób siedzących przed nimi. Przy zderzeniu czołowym, przy prędkości 64 km/h, mężczyzna o wadze 84 kg będzie oddziaływał na przedni fotel lub innych pasażerów tak, jakby jego masa wynosiła 2,5 tony! Taki pasażer bez zapiętych pasów uderza więc w siedzenie przed nim z tak wielką siłą, że przełamuje jego oparcie i miażdży kierowcę. Skutki zderzenia ze stałą przeszkodą przy prędkości 100 km/h równają się upadkowi z wysokości 40 m.

– Pas działa tym skuteczniej, im ściślej i dokładniej przylega do ciała. Pas dolny powinien znajdować się jak najniżej na biodrach, opinając je, a pas poprzeczny powinien być umieszczony blisko szyi. Żeby pas spełniał swoją rolę, niezbędna jest odpowiednia pozycja, czyli pozycja siedząca, dlatego w podróży nie można odsuwać zbyt mocno oparcia fotela – dodają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

autor: Szkoła Jazdy Renault zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: