SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto porady Pierwsze problemy z bezpośrednią likwidacją szkód. Nie wszystkie towarzystwa są w BLS

Pierwsze problemy z bezpośrednią likwidacją szkód. Nie wszystkie towarzystwa są w BLS

09.07.2015, godz. 09:57
stłuczka, wypadek, kolizja
foto: Super Express

W kwietniu 5 towarzystw ubezpieczeniowych wprowadziło tzw. Bezpośrednią Likwidację Szkód (BLS). Pozwala to poszkodowanemu szybciej otrzymać pieniądze z ubezpieczenia, bo wypłacane są one przez jego ubezpieczyciela, a nie ubezpieczyciela sprawcy. Niestety nie zawsze wiadomo, czy w konkretnym przypadku możemy z takiej uproszczonej procedury skorzystać.

W ciągu trzech pierwszych miesięcy działania bezpośredniej likwidacji szkód, skorzystało z niej ponad 5 tys. poszkodowanych. W jaki sposób uproszczona procedura ułatwiła im życie?

Do tej pory formalności związane z odzyskiwaniem pieniędzy za uszkodzenia samochodu, w skrajnych przypadkach, mogły trwać bardzo długo, ponieważ zwrot kosztów naprawy leżał w gestii towarzystwa ubezpieczającego sprawcę wypadku, a nie poszkodowanego. Teraz to wybrane przez poszkodowanego towarzystwo ubezpieczeniowe, w którym ma wykupione ubezpieczenie OC, wypłaca mu pieniądze.

Zobacz też: Czym jest BLS, jak działają nowe przepisy

Procedura bezpośredniej likwidacji szkody trwa z reguły krócej, co wpływa także na skrócenie czasu oczekiwania na zwrot kosztów, np. naprawy pojazdu. Podobny system od dawna (w nieco różniących się wariantach) występuje w wielu krajach europejskich i zazwyczaj jest bardzo pozytywnie oceniany przez ubezpieczonych. Nasz zbliżony jest najbardziej do systemu belgijskiego.
.

Te firmy przystąpiły do BLS

W kwietniu porozumienie BLS w ramach Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) podpisało 8 firm, tj.: Concordia Ubezpieczenia, Ergo Hestia, PZU, Warta, Uniqa, Aviva, Liberty Ubezpieczenia oraz Gothaer (przy czym Aviva i Liberty przystąpiły do BLS -1. lipca, a Gothaer zrobi to w późniejszym terminie).
.

Warunki korzystania z systemu BLS

- gdy w wypadku wzięły udział nie więcej niż dwa pojazdy
- ubezpieczyciel sprawcy lub poszkodowanego jest stroną umowy BLS
- w dniu zdarzenia obowiązywała umowa OC
- do wypadku doszło na terytorium Polski
- szacowana wielkość szkody nie przekracza 30 tys. zł
- nie doszło do szkód osobowych
.

Pierwsze problemy z BLS

Z BLS mogą skorzystać tylko te osoby, które zostały poszkodowane przez sprawcę posiadającego polisę OC w jednej z firm ubezpieczeniowych, które przystąpiły do systemu BLS. Sytuacja ta rodzi pewne niezrozumienie i nieporozumienie przy zgłaszaniu szkody. Poszkodowani nie mają pewności, czy sprawca zdarzenia posiada ubezpieczenie OC w towarzystwie, które podpisało umowę w ramach PIU. Ubezpieczyciele zauważając tę niedogodność, wprowadzili swoje rozwiązania.

Sprawdź także: Szkodę zgłosisz teraz u swojego ubezpieczyciela

- W trakcie 3 miesięcy od podpisania porozumienia zaobserwowaliśmy pewien problem. Mianowicie, brak możliwości przyjmowania i obsługiwania wszystkich szkód, w szczególności od osób, które ubezpieczyły się w TU spoza listy wymienionych 8. Chcąc uniknąć nieporozumień oraz zapewnić poszkodowanym większy komfort, postanowiliśmy z dniem 1 lipca br., równolegle do systemu BLS – PIU, uruchomić własną bezpośrednią likwidację szkód, którą nazwaliśmy BLC – Bezpośrednia Likwidacja Concordii – mówi Piotr Adamczyk - Dyrektor Biura Likwidacji Szkód Concordii Ubezpieczenia.

Dzięki takiemu rozwiązaniu wszyscy posiadacze ubezpieczenia komunikacyjnego (AC lub OC) w Concordii mogą oczekiwać, że w przypadku stłuczki ubezpieczyciel zajmie się ich sprawą. Likwidacja szkody w ramach BLC prowadzona jest w oparciu o umowę zlecenia, pomiędzy Concordią a jej klientem. Towarzystwo wypłaca poszkodowanemu należne odszkodowanie i zajmuje się wszelkimi formalnościami związanymi z kontaktem i odzyskaniem wypłaconych środków od ubezpieczyciela sprawcy zdarzenia.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: