SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto porady Polskim kierowcom nie chce się trzymać obu rąk na kierownicy

Polskim kierowcom nie chce się trzymać obu rąk na kierownicy

20.02.2014, godz. 09:54
kierowca, kobieta za kierownicą
foto: Renault

Aż 30% polskich kierowców w czasie jazdy trzyma kierownicę tylko jedną ręką. Tak wynika z ankiety zorganizowanej we współpracy Szkoły Jazdy Renault i motoryzacyjnego serwisu w portalu Interia.pl.

Jeśli ułożenie i praca rąk na kierownicy są prawidłowe, kierowca może szybko i skutecznie zareagować w obliczu zagrożenia. Niestety Polacy nie przywiązują dużej wagi do tej ważnej kwestii. Aż 30% użytkowników dróg w czasie jazdy trzyma kierownicę tylko jedną ręką. Według badań są także tacy kierowcy, którzy pomimo tego, że mają obie dłonie na kierownicy, postępują nieprawidłowo. Trzymają ręce na szczycie steru (3%), lub u dołu kierownicy z rękami opartymi na kolanach (4%). Prawidłowy sposób, czyli jedna dłoń na godzinie dziewiątej, druga na piętnastej, zadeklarowało 63% biorących udział w ankiecie.

Przeczytaj też: Bezpieczeństwo pieszego na drodze zależy też od kierowcy

Gdy prowadzący auto nieprawidłowo trzyma kierownicę, wjechanie nawet w niewielką dziurę może być przyczyną zupełnej utraty kontroli nad samochodem. Dlatego tak ważne jest, aby kierowcy pamiętali o podstawowej zasadzie i zawsze, oprócz chwil przeznaczonych na konieczne czynności, jak np. zmiana biegów, trzymali obie ręce na kierownicy – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Porównując kierownicę do tarczy zegara, dłonie powinny znajdować się na godzinie dziewiątej i piętnastej. Kciuki nie mogą obejmować koła kierownicy, gdyż w momencie wystrzelenia poduszki, może nastąpić ich uszkodzenie. Takie ułożenie dłoni na kierownicy sprawia, że auto prowadzi się stabilniej i pozwala jednocześnie na optymalne działanie poduszki powietrznej w sytuacji bezpośredniego zagrożenia. W przypadku, gdy dłonie kierowcy oparte są nieprawidłowo, np. na szczycie kierownicy, to w czasie zderzenia głowa opadając na poduszkę wcześniej uderza o ręce, co może stwarzać ryzyko poważnych obrażeń.

autor: Szkoła Jazdy Renault zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: