SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto porady Ruszył sezon rowerowy. Co powinien robić rowerzysta, aby być bezpiecznym na drodze

Ruszył sezon rowerowy. Co powinien robić rowerzysta, aby być bezpiecznym na drodze

28.04.2014, godz. 10:45
Ruszył sezon rowerowy. Co powinien robić rowerzysta, aby być bezpiecznym na drodze
foto: Skoda Auto

Rower staje się coraz bardziej popularnym środkiem transportu, a rowerowe wycieczki są na wiosnę ulubionym sposobem aktywnego wypoczynku. Tymczasem poziom zainteresowania tą formą spędzania czasu wyprzedza o wiele lat infrastrukturę, która zapewniłaby jego bezpieczne realizowanie. Jak należy zachowywać się podczas jazdy na rowerze, aby uniknąć niebezpiecznego wypadku?

Niski poziom bezpieczeństwa rowerzystów to nie tylko kwestia niedostosowanej infrastruktury. Również użytkownicy rowerów mają sporo do nadrobienia. Statystyki pokazują jak niebezpieczne są wypadki z udziałem rowerzystów. W 2012 roku brali oni udział w 4665 wypadkach, w których zginęło 317 osób, w tym aż 300 rowerzystów. Podobnie jak piesi, nie są oni chronieni żadnymi strefami zgniotu i poduszkami bezpieczeństwa. Konsekwencje nawet drobnych zdarzeń mogą być poważne.

O swoje bezpieczeństwo rowerzyści na drodze mogą i powinni dbać na wiele sposobów.

Przede wszystkim należy zadbać o swoją widoczność. Z punktu widzenia bezpieczeństwa jest ona kluczowa. Rowerzysta powinien wyposażyć rower w oświetlenie, obowiązkowo jeśli porusza się w nocy. Dodatkowo warto zamontować na rowerze elementy odblaskowe, a do garderoby włączyć nalepki lub opaski odblaskowe, które założone na nogi i ręce poprawią ich widoczność.

Przeczytaj też: Jak powinien zachowywać się motocyklista: co robić, by uniknąć wypadku i być widocznym

Wsiadając na rower, automatycznie powinniśmy uruchomić naszą wyobraźnię. Musimy myśleć nie tylko o tym, co sami robimy, ale także uważnie obserwować to co się dzieje dookoła nas. Niestety fakt, że jedziemy zgodnie z prawem, nie chroni nas od zagrożeń. Według statystyk najczęstsze kolizje samochodu z rowerem to zderzenia boczne. Jest to wynik łączenia się ruchu rowerowego i samochodowego. Do zdarzeń tych dochodzi, ponieważ kierowcy nie mają nawyku obserwacji drogi rowerowej przed dojazdem do skrzyżowania. Wystarczy na 100-150 metrów przed skrętem obserwować drogę, by bezpiecznie przepuścić jadący na ścieżce rowerowej jednoślad. Przepisy w tej sytuacji jednoznacznie chronią rowerzystów.

Użytkownicy rowerów powinni mieć również świadomość, że i oni mogą być zagrożeniem dla innych uczestników ruchu. Poruszają się 4 razy szybciej niż piesi. Dlatego po chodniku można się poruszać tylko w określonych okolicznościach, zawsze biorąc pod uwagę bezpieczeństwo pieszych. Podobnie jest z przejeżdżaniem na rowerach przez pasy.

Przeczytaj też: Uwaga na rowerzystów! Na co musi uważać kierowca, jakie prawo ma rowerzysta

Kierujący samochodem może nie być w stanie zareagować, gdy rozpędzony rower pojawi się na przejściu.

"Na drodze widoczność to dużo, ale nie wszystko. Nasze zachowanie, sposób jazdy, wykonywanie manewrów powinny być przewidywalne i łatwe do zauważenia przez innych uczestników ruchu. Stąd jak ognia powinniśmy unikać nagłych, zaskakujących manewrów. Mogą one wprowadzić w błąd innych uczestników ruchu. Na przykład odpowiednio wcześnie powinniśmy w widoczny sposób sygnalizować zamiar skrętu, poprzez wyciągnięcie ręki" - mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA.

Przeczytaj też: Prawo jazdy bez egzaminu teoretycznego i własnym autem! Idą radykalne zmiany

Poruszając się po jezdni pamiętajmy o zajęciu odpowiedniego miejsca. Zgodnie przepisami rowerzyści powinni jechać przy prawej krawędzi jezdni. Dla bezpieczeństwa warto jednak zachować odstęp 1 m od jej skraju. Dzięki temu kierowcy pojazdów jadący za nami będą musieli zwolnić i poczekać na odpowiedni moment, żeby nas wyprzedzić. Wyprzedzając jednoślad, kierowcy powinni zachować bezpieczny odstęp - 1,5 m.

Zwiększająca się liczba rowerzystów ma dużo plusów: zdrowy styl życia, ekologiczny transport i szansa dla zakorkowanych miast. Jeśli tylko uczestnicy ruchu drogowego będą wzajemnie szanować swoje prawa, poprawiając tym samym poziom bezpieczeństwa, rower może stać się bezpieczniejszym środkiem codziennego transportu.

autor: Szkoła Auto zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: