SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto porady SPALONA ŻARÓWKA w reflektorze: Jak wymienić żarówkę samemu, kiedy lepiej korzystać z pomocy serwisu

SPALONA ŻARÓWKA w reflektorze: Jak wymienić żarówkę samemu, kiedy lepiej korzystać z pomocy serwisu

03.03.2013, godz. 01:00
reflektor, spalona żarówka, wymiana żarówki
foto:

Wymiana żarówki w samochodowym reflektorze postrzegana jest jako sprawa banalna. W starszych autach faktycznie łatwo o samodzielny demontaż zużytej żarówki, ale w nowych pojazdach taka operacja potrafi przysporzyć sporo kłopotów. Jeśli nie wiemy, jak wykonać taką czynność, lub obawiamy się jakiegoś uszkodzenia – lepiej udać się z wymianą do specjalistów.

Co sprawdzić, kiedy żarówka nie świeci

Stan oświetlenia co jakiś czas trzeba sprawdzać. Brak działającego światła z przodu lub z tyłu jest niezgodna z przepisami, a co najważniejsze, bardzo niebezpieczna. Gdy któreś ze świateł nie świeci, pierwszą sprawą jest sprawdzenie, czy aby żarówka się nie odczepiła, bądź nie obluzowała. Jeśli okazuje się jednak, że to spalona żarówka, bądź doszło do zerwania ciała świecącego w jej wnętrzu, wystarczy montaż nowej. Operację tą da się wykonać bowiem przeważnie tylko przy dobrym świetle. Poza tym konieczna jest podstawowa wiedza na temat tego, jak to się robi w konkretnym modelu samochodu. – Czasami jednak wymiana żarówki na nową może nie przynieść pożądanego skutku. Należy wtedy sprawdzić złącze (często ulega ono wypaleniu lub przegrzaniu). Następnym krokiem jest kontrola bezpiecznika – mówi Leszek Raczkiewicz, kierownik serwisu Peugeot Ciesielczyk z Poznania.

Jak samodzielnie wymienić żarówkę

Najmniej problemu wymiana żarówki sprawia w samochodach, w których mamy do dyspozycji dużo miejsca w komorze silnika. Z tego powodu najłatwiej o samodzielny demontaż w starszych autach. W innym przypadku będzie trzeba się nieźle napracować. Przydadzą się wtedy latarka i podstawowe narzędzia. Na początku możemy napotkać na osłonę, szczególnie w przypadku lamp tylnych, ale niekiedy i z przodu pojazdu. W celu dostania się do środka lampy tylnej zazwyczaj wystarczy zdjęcie fragmentu wykładziny bagażnika. Z przodu, w zależności od modelu, konieczne może być odchylenie nadkola, bądź nawet wyjęcie całej lampy. Wszystkie te czynności zdecydowanie najlepiej jest wykonywać w warunkach ku temu odpowiednich, a więc na przykład w garażu. Niestety często wymiana żarówki w razie konieczności, na poboczu drogi i do tego w nocy, może być po prostu niemożliwa.

Markowy produkt lepszy

Jeśli chcemy, aby żarówka służyła jak najdłużej i zapewniała dobrą widoczność, warto zainwestować w produkt uznanej firmy i typ zalecany przez producenta samochodu. Można też pomyśleć o zakupie pary żarówek i wymianie obu od razu. - Konieczne jest też właściwe ustawienie świateł. Trzeba sprawdzić, czy żarówka jest odpowiednio włożona. Nie tylko dlatego, żeby dobrze widzieć drogę, ale też nie oślepiać innych kierowców – mówi Leszek Raczkiewicz.

Wymiana w warsztacie zawsze pewna

Jeśli nie posiadamy odpowiednich umiejętności, nie wiemy jak wykonać czynność wymiany żarówki, lub obawiamy się jakiegoś uszkodzenia, to lepiej udać się z wymianą do specjalistów. W serwisach mechanicy dysponują wiedzą na temat tego, jak to się robi w konkretnym modelu samochodu. Poza profesjonalną wymianą spalonej żarówki, można przy okazji sprawdzić stan oświetlenia całego pojazdu, sprawność instalacji elektrycznej i układu ładowania. W przypadku auta wyposażonego w zaawansowany układ ksenonowy, zaleca się wymieniać żarówki ksenonów wyłącznie w serwisach.

REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: