SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto porady Układ wydechowy też się psuje! Dowiedz się jak rozpoznać usterki

Układ wydechowy też się psuje! Dowiedz się jak rozpoznać usterki

18.08.2015, godz. 10:10
Układ wydechowy też się psuje. Dowiedz się jak rozpoznać usterki
foto: Euromaster

Układ wydechowy odpowiedzialny m.in. za obniżanie emisji szkodliwych substancji i redukowanie hałasu, jest bardzo ważną częścią składową pojazdu. Od sprawności tego systemu zależy kondycja silnika, dlatego warto co jakiś czas zbadać stan tłumików, rur, katalizatora i kolektora.

Większość elementów mechanicznych pojazdu ma określoną żywotność. Części pełniące role podzespołów eksploatacyjnych zużywają się szybciej od innych. Do takich składowych o czasowej trwałości zaliczany jest układ wydechowy.

Układ wydechowy

Efektywność jednostki napędowej jest zależna od prawidłowego odprowadzania gazów spalinowych z komór cylindrów silnika. Gazy o wysokiej temperaturze zanim wydostaną się poza pojazd, są w pierwszej kolejności wyprowadzone przez kolektor wydechowy do katalizatora, gdzie dochodzi do redukcji węglowodorów i tlenku węgla. W dalszej kolejności spaliny przetwarzane są przez tłumiki redukujące poziom generowanego hałasu. Eksperci sieci Euromaster tłumacząc działanie układu wylotowego, podkreślają ważny udział w tym procesie także sondy lambda, lub filtra cząstek stałych (DPF w silnikach wysokoprężnych). Elementy te pełnią m.in. funkcje regulacyjne oraz kontrolują skład gazów spalinowych.

Szkodliwe niesprawności

Niesprawności i zaniedbania dotyczące układu wydechowego, powodują negatywny wpływ na efektywność silnika i przede wszystkim zwiększają poziom emisji spalin. Komplikacje mogą trapić każdą składową część. Upływ czasu działa na niekorzyść katalizatorów, tłumików, orurowania i mocowań. Komponenty te ulegają korozji, wkłady katalityczne przepalają się pod wpływem wysokich temperatur. O szybkości zużycia decyduje sposób eksploatacji samochodu, a także czynniki atmosferyczne.

O zepsutej części informują najczęściej dźwięki. Skorodowane rury i tłumiki, a nawet popękane kolektory generują podwyższony hałas. To może skończyć się mandatem podczas kontroli policyjnej, ze względu nie przekroczony poziom dopuszczalnej dawki decybeli, a w konsekwencji utratą dowodu rejestracyjnego i skierowaniem na przegląd techniczny. Przez takie awarie czasami da się nawet poczuć wewnątrz pojazdu nieprzyjemne zapachy spalin. W przypadku ograniczonej przepustowości wydechu (zapchana, zagięta rura lub tłumik), spaliny potrafią wracać do komory spalania i zagęszczać powietrze. Utrudnia to proces spalania benzyny, negatywnie wpływa na silnik, pozwala odczuć brak mocy. O kłopotach z czujnikiem sondy lambda lub filtrem cząstek stałych zwykle poinformują kierowcę odpowiednie kontrolki. Usterek lepiej nie ignorować, dlatego diagnoza w serwisie będzie niezbędna.

Niezbędne naprawy

W wyniku wystąpienia awarii konieczne są naprawy. Drobne nieszczelności generujące hałas można często pospawać, ale poważniejsze uszkodzenia wymagają ostatecznie wymiany części. Profesjonaliści z serwisów Euromaster polecają rozsądne zakupy komponentów zamiennych, w przypadku gdy chce się uniknąć stosowania oryginalnych, zwykle droższych części. O ile elementy skorodowanych rur łatwo zastąpić, to tłumiki i katalizatory powinny być homologowane dla posiadanego typu samochodu. Konstrukcja danego podzespołu powinna być dostosowana do pojemności i mocy silnika. Przykładowe złe dobranie tłumika, choć nie stanowi bezpośredniego zagrożenia dla bezpieczeństwa, to potrafi negatywnie wpłynąć na osiągi i emisję CO2.

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: