Układ wydechowy też się psuje. Dowiedz się jak rozpoznać usterki

i

Autor: Euromaster

Układ wydechowy też się psuje! Dowiedz się jak rozpoznać usterki

2015-08-18 12:10

Układ wydechowy odpowiedzialny m.in. za obniżanie emisji szkodliwych substancji i redukowanie hałasu, jest bardzo ważną częścią składową pojazdu. Od sprawności tego systemu zależy kondycja silnika, dlatego warto co jakiś czas zbadać stan tłumików, rur, katalizatora i kolektora.

Większość elementów mechanicznych pojazdu ma określoną żywotność. Części pełniące role podzespołów eksploatacyjnych zużywają się szybciej od innych. Do takich składowych o czasowej trwałości zaliczany jest układ wydechowy.

Układ wydechowy

Efektywność jednostki napędowej jest zależna od prawidłowego odprowadzania gazów spalinowych z komór cylindrów silnika. Gazy o wysokiej temperaturze zanim wydostaną się poza pojazd, są w pierwszej kolejności wyprowadzone przez kolektor wydechowy do katalizatora, gdzie dochodzi do redukcji węglowodorów i tlenku węgla. W dalszej kolejności spaliny przetwarzane są przez tłumiki redukujące poziom generowanego hałasu. Eksperci sieci Euromaster tłumacząc działanie układu wylotowego, podkreślają ważny udział w tym procesie także sondy lambda, lub filtra cząstek stałych (DPF w silnikach wysokoprężnych). Elementy te pełnią m.in. funkcje regulacyjne oraz kontrolują skład gazów spalinowych.

Szkodliwe niesprawności

Niesprawności i zaniedbania dotyczące układu wydechowego, powodują negatywny wpływ na efektywność silnika i przede wszystkim zwiększają poziom emisji spalin. Komplikacje mogą trapić każdą składową część. Upływ czasu działa na niekorzyść katalizatorów, tłumików, orurowania i mocowań. Komponenty te ulegają korozji, wkłady katalityczne przepalają się pod wpływem wysokich temperatur. O szybkości zużycia decyduje sposób eksploatacji samochodu, a także czynniki atmosferyczne.

O zepsutej części informują najczęściej dźwięki. Skorodowane rury i tłumiki, a nawet popękane kolektory generują podwyższony hałas. To może skończyć się mandatem podczas kontroli policyjnej, ze względu nie przekroczony poziom dopuszczalnej dawki decybeli, a w konsekwencji utratą dowodu rejestracyjnego i skierowaniem na przegląd techniczny. Przez takie awarie czasami da się nawet poczuć wewnątrz pojazdu nieprzyjemne zapachy spalin. W przypadku ograniczonej przepustowości wydechu (zapchana, zagięta rura lub tłumik), spaliny potrafią wracać do komory spalania i zagęszczać powietrze. Utrudnia to proces spalania benzyny, negatywnie wpływa na silnik, pozwala odczuć brak mocy. O kłopotach z czujnikiem sondy lambda lub filtrem cząstek stałych zwykle poinformują kierowcę odpowiednie kontrolki. Usterek lepiej nie ignorować, dlatego diagnoza w serwisie będzie niezbędna.

Niezbędne naprawy

W wyniku wystąpienia awarii konieczne są naprawy. Drobne nieszczelności generujące hałas można często pospawać, ale poważniejsze uszkodzenia wymagają ostatecznie wymiany części. Profesjonaliści z serwisów Euromaster polecają rozsądne zakupy komponentów zamiennych, w przypadku gdy chce się uniknąć stosowania oryginalnych, zwykle droższych części. O ile elementy skorodowanych rur łatwo zastąpić, to tłumiki i katalizatory powinny być homologowane dla posiadanego typu samochodu. Konstrukcja danego podzespołu powinna być dostosowana do pojemności i mocy silnika. Przykładowe złe dobranie tłumika, choć nie stanowi bezpośredniego zagrożenia dla bezpieczeństwa, to potrafi negatywnie wpłynąć na osiągi i emisję CO2.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki