Usuwamy skazy na lakierze

2011-06-02 4:00

Nawet mało wprawne oko potrafi dostrzec na lakierowanych powierzchniach auta różne uszkodzenia. Poniżej opisujemy tylko niektóre, naszym zdaniem najczęściej występujące, i podajemy sposoby ich naprawy.

Odpryski lakieru

W większości przypadków to rezultat uderzeń drobnych kamieni wyrzucanych spod kół. W miejscach mniej widocznych ubytki wystarczy uzupełnić za pomocą cienkiego pędzelka lakierem renowacyjnym. Koszt dobrania lakieru jednoskładnikowego (niemetalicznego) w ilości 100 ml wraz z utwardzaczem wynosi około 15 zł.

Spęcznienia powierzchni

Kryje się pod nimi przeważnie rdza spowodowana przez wilgoć przenikającą do blachy przez mikroskopijne pęknięcia lakieru. Z naprawą takich miejsc nie wolno zwlekać. Polega ona na oczyszczeniu ich do czystego metalu, położenia podkładu i ponownego polakierowania. Można to zrobić samemu. Za papier ścierny i podkład zapłacimy kilkanaście złotych, a dobrany pod kolor naszego auta lakier jednoskładnikowy w spreju w ilości 400 ml będzie kosztował około 40 zł.

Złuszczenia lakieru

Powodem ich powstania jest użycie niewłaściwego podkładu lub zanieczyszczenia na powierzchni obniżające przyczepność nakładanych na nich warstw. Łuszczącą się warstwę należy usunąć i ponownie pomalować. Przeważnie dotyczyć to będzie jakiegoś całego elementu nadwozia, za co trzeba zapłacić kilkaset złotych.

Plamy

Są rezultatem działania agresywnych substancji, takich jak chemikalia czy ptasie odchody. Ich powstawaniu sprzyja brak konserwacji lakieru. Niewielkie plamy usuwa się za pomocą past polerskich. Większe uszkodzenia wymagają ponownego lakierowania.

Rysy pod lakierem

To wynik szlifowania podkładu papierem ściernym o zbyt dużej ziarnistości. Naprawa polega na usunięciu powłoki lakieru, przeszlifowaniu podłoża drobnoziarnistym papierem i ponownym lakierowaniu. Zwykle trzeba wtedy pomalować cały element i jeśli nie jest to w ramach gwarancji na wykonaną wcześniej usługę, to zapłacimy kilkaset złotych.

Zmatowienia powierzchni

Często jest to wynikiem długotrwałego stania auta w promieniach słonecznych. Utracony połysk można spróbować przywrócić za pomocą mleczka lub pasty polerskiej. Na ich zakup wydamy średnio kilkanaście złotych.

Zacieki

Powstają z powodu zbyt obfitego nakładania lakieru. Małe zacieki po wyschnięciu ścina się, szlifuje drobnoziarnistym papierem ściernym, a następnie poleruje pastą polerską. Jeśli jest ich dużo, najlepszą metodą jest zeszlifowanie lakieru i powtórne lakierowanie.

Rysy

Są przeważnie skutkiem uszkodzeń mechanicznych. Powodować je mogą również duże wahania temperatury. Płytkie rysy można spróbować spolerować. Ceny past polerskich kształtują się od kilkunastu złotych wzwyż.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki