SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto porady Używane auto ze skrzynią automatyczną. Jak rozpoznać objawy awarii przekładni

Używane auto ze skrzynią automatyczną. Jak rozpoznać objawy awarii przekładni

15.12.2016, godz. 09:08
Volkswagen Caddy TGI BlueMotion DSG
foto: Volkswagen

Nie od dziś wiadomo, że automatyczna skrzynia biegów w samochodzie wpływa na wygodę użytkowania. Taka przekładnia podnosi cenę nowego auta w chwili zakupu, ale już w pojazdach kilkuletnich raczej nie ma wpływu na wartość. Warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę, gdy kupuje się z drugiej ręki auto wyposażone w "automat".

Według statystyk firmy AAA Auto zajmującej się sprzedażą pojazdów używanych wynika, że kierowcy poszukujący kilkuletnich aut coraz częściej biorą pod uwagę zakup samochodu z taką właśnie przekładnią. W tym roku w Polsce i krajach Europy Środkowej, firma sprzedała 7205 aut wyposażonych w automatyczną przekładnię, co oznacza w stosunku do 2015 roku (sprzedaż 5789 takich aut) wzrost o niemal 20 procent.

Czytaj: Kupujesz auto używane? Koniecznie wykonaj jazdę testową

- Zauważamy systematyczny wzrost zainteresowania samochodami używanymi z automatyczną skrzynią biegów. Co ciekawe, najczęściej takie auta wybierają kobiety oraz właściciele firm. Wynika to z faktu, że jazda tego typu samochodem jest bardziej komfortowa, zwłaszcza w mieście, ponieważ nie ma potrzeby ciągłej zmiany biegów i używania sprzęgła. Ponadto, automatyczne skrzynie bardziej chronią silnik – mówi Leos Pilnaj, Dyrektor Generalny AAA AUTO w Polsce.

.
Objawy awarii automatycznej skrzyni biegów

Kupując używane auto z automatyczną przekładnią, warto poświęcić więcej uwagi. Takie skrzynie biegów są drogie w naprawie, nie mówiąc o dużych kosztach ich wymiany. Zanim zdecydujemy się na zakup auta z "automatem", zawsze należy sprawdzić działanie skrzyni. Istnieją pewne wczesne oznaki, które mogą wskazywać na potencjalną awarię automatycznej skrzyni biegów.

1.        Zapach spalenizny – może być spowodowany przegrzaniem oleju przekładniowego. Jeśli poziom oleju jest niski, przepracowany lub złej jakości, to nie będzie spełniał swojego zadania m.in. w przekazywaniu momentu obrotowego. Jeśli nie zajmiemy się tym problemem, może dojść do nieodwracalnej szkody.

2.        Poślizg kół zębatych – choć jest to bardziej powszechny problem w samochodach z manualną skrzynią biegów, to może występować także w przypadku automatycznych skrzyń biegów. Identyfikacja problemu nie jest trudna: jeżeli silnik zwiększa obroty i hałasuje, ale samochód nie przyspiesza, jest to spowodowane prawdopodobnie ślizganiem się kół zębatych przekładni.

3.        Wyciek oleju – olej przekładniowy nie jest konsumowany przez przekładnię, więc powinien pozostawać relatywnie na stałym poziomie. Jeśli jego poziom obniża się drastycznie, to najprawdopodobniej olej wycieka, co może doprowadzić w niedługim czasie do znacznie poważniejszych problemów w przekładni.

4.        Automatyczna skrzynia biegów szarpie lub nie wybiera biegów – zmiana biegów powinna być płynna. Jeśli zauważymy wstrząsy, albo zbyt gwałtowną zmianę biegu, jest prawdopodobne, że przekładnia ulegnie awarii. Podobnie, jeśli auto nie odpowiada na zmianę dźwigni biegów w kierunku parkowania lub jazdy wstecz, należy koniecznie sprawdzić skrzynię u mechanika.

5.        Świeci się kontrolka silnika – tylko mechanik posiadający narzędzia diagnostyczne będzie w stanie sprawdzić powód zapalenia się kontrolki. Sami, podczas jazdy testowej, nie zidentyfikujemy potencjalnej awarii.

Na rynku aut używanych dominują cztery typy skrzyń automatycznych – tradycyjne automaty ze sprzęgłem hydrokinetycznym i wyczuwalnym opóźnieniem podczas przełączania biegów, skrzynie bezstopniowe, w których silnik wchodzi na wysokie obroty i utrzymuje je do chwili uzyskania oczekiwanej prędkości jazdy, skrzynie dwusprzęgłowe przekazujące moment obrotowy praktycznie bez strat oraz skrzynie mechaniczne z automatycznym sterowaniem, które są raczej wolne i czasem zacinają się.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: