SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto porady W polskiej motoryzacji rządzą części, a nie samochody

W polskiej motoryzacji rządzą części, a nie samochody

10.04.2013, godz. 12:06
taśma produkcyjna
foto:

W 2008 r. w Polsce produkcja aut osiągnęła pułap blisko 1 mln, a w ubiegłym 2012 roku skurczyła się o jedną trzecią. Zupełnie odwrotnie jest na rynku części i akcesoriów samochodowych, gdzie w ciągu pięciu lat dynamika wzrostu wyniosła ponad 50%. Tak dobry wynik został wypracowany, mimo że, jak wynika z prognoz Exact Systems,
w całym 2012 r. wartość tego sektora spadła o ok. 5% r/r i wynosi ok. 49 mld zł.

- W ciągu ostatnich kilku lat jesteśmy świadkami transformacji, jaka dokonuje się w polskiej motoryzacji. To części, a nie samochody stanowią obecnie o sile polskiego sektora samochodowego i tu jest się czym pochwalić. Polska mapa motoryzacji liczy obecnie jedynie trzech producentów aut, podczas gdy części i akcesoria wytwarza już blisko 1000 dostawców – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems. Następstwem tego jest liczba miejsc pracy w obu sektorach. Na jednego Polaka pracującego przy montażu samochodów przypada 4 zatrudnionych w częściach i akcesoriach – dodaje Gos.

Wskaźniki produkcji z ostatnich lat potwierdzają, że kondycja polskiego sektora motoryzacyjnego w coraz większym stopniu zależy od rynku części. Z danych IBRM Samar wynika, że w ubiegłym roku wyprodukowaliśmy ponad 635 tys. aut, podczas gdy pięć lat temu zabrakło tylko kilku tysięcy do osiągnięcia poziomu 1 miliona. W tym samym czasie odnotowano ponad 50% wzrost wartości rynku podzespołów do aut, który pozwolił na zamortyzowanie pozostałych negatywnych trendów w sektorze automotive. Spodziewamy się, że w całym 2012 r. wartość produkcji części i akcesoriów motoryzacyjnych po raz pierwszy od 5 lat zanotowała spadek o ok. 5% r/r, i wyniosła ok. 49 mld zł. Taki wynik, biorąc pod uwagę ponad 20% spadek w produkcji samochodów, mniejszy popyt konsumpcyjny oraz bardzo trudne warunki makroekonomiczne, należy odbierać bardzo pozytywnie – komentuje Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Exact Systems.

Rynek motoryzacyjny w Polsce w latach 2008 i 2012

Segment 2008 2012 Zmiana
Produkcja samochodów (ilość) 990 982 635 837 ↓ 36%
Produkcja części i akcesoriów (mld PLN) 29,46 49 ↑ 66%
Eksport produktów motoryzacyjnych (mld Euro) 17,6 17,6 0%
- Eksport samochodów 6,7 5,3 ↓ 21%
- Eksport części i podzespołów 5,5 6,6 ↑ 20%
Nowe modele produkowane w Polsce 2003-2008: 10 2009-2013: 3 -

Żródło: GUS, IBRM Samar, Automotivesuppliers.pl, PAIiIZ

Także ostatnie dane Automotivesuppliers.pl o eksporcie polskiej branży motoryzacyjnej potwierdzają prym części nad samochodami. Co prawda wartość eksportu w 2008 i 2012 r. była właściwie taka sama (17,6 mld Euro), to jednak nastąpiła istotna zmiana w jego strukturze. W ubiegłym roku cenniejszym transportem za granice Polski niż samochody (5,5 mld Euro) okazały się części i podzespoły (6,6 mld Euro). Pięć lat temu mieliśmy do czynienia z sytuacją odwrotną: wartość eksportu samochodów była wyższa niż elementów samochodowych.

W 2013 r., w polskiej branży motoryzacyjnej będziemy mieć do czynienia jeszcze ze spadkami. Wpływ na nie będzie miała trudna sytuacja gospodarcza w Unii Europejskiej, przede wszystkim u naszych głównych partnerów biznesowych, czyli Niemiec i Włoch. Jednocześnie na ten trend będzie wpływać zmiana podejścia do produkcji, w którym na znaczeniu zaczyna tracić wolumen, a priorytetem staje się jakość wytwarzanych towarów. Potwierdzeniem tego jest rosnące zainteresowanie kontrolą jakości wśród dostawców podzespołów, które z roku na rok rośnie średnio o 17% podsumowuje Paweł Gos.

autor: Exact Systems zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: