Wszystko, co musisz wiedzieć o oponach zimowych

2014-09-26 14:13

Podstawowa wiedza na temat opon zimowych pozwoli bezpieczniej i sprawniej poruszać się autem po drogach, na których zalega śnieg, lód i błoto pośniegowe. Właściwy dobór opon zimowych i dbanie o ich stan techniczny jest elementarną wiedzą, którą powinien posiadać każdy kierowca. Wraz z Motointegrator.pl podpowiadamy, co powinniście wiedzieć, o oponach zimowych.

Producenci opon z każdym rokiem odnotowują wzrosty sprzedaży opon zimowych, a wyniki najnowszego badania na temat świadomości znaczenia opon dla bezpieczeństwa jazdy zlecone przez Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego pokazują, że aż 92 proc. polskich kierowców deklaruje użytkowanie opon odpowiednich do pory roku. Warto więc wyjaśnić kilka najczęściej poruszanych zagadnień związanych z oponami zimowymi.

Zbadaj o kondycję opon zimowych

Jeżeli opony zimowe użytkujemy już kolejny sezon, podstawową kwestią, na którą należy zwrócić uwagę, jest ich wiek. Graniczny wiek, po przekroczeniu którego opona nie powinna być używana – nawet jeżeli posiada jeszcze sporo bieżnika – to 7-8 lat. Po tym czasie traci swoje optymalne właściwości i nie zapewnia już odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Data produkcji opony znajduje się na jej ściance bocznej i jest zapisana jako ciąg cyfr rozpoczynający się od skrótu „DOT". Cztery ostatnie cyfry tego ciągu mówią nam o tygodniu (dwie pierwsze pozycje) i roku (dwie ostatnie pozycje) produkcji opony.

Jeśli nasze opony zimowe nie osiągnęły granicznego wieku, powinniśmy również sprawdzić głębokość ich bieżnika. Prawo w Polsce określa minimalną głębokość bieżnika na 1,6 milimetra, jednak aby opony zimowe skutecznie odprowadzały wodę, śnieg lub błoto pośniegowe powinny mieć bieżnik o wysokości około 4 milimetrów. Zwróćmy uwagę również na uszkodzenia mechaniczne po bokach opony - jej pęknięcia czy wybrzuszenia. Świadczą one o naruszeniu wewnętrznej struktury opon i kwalifikują ją do wymiany.

Czy opony zimowe powinny być węższe niż letnie?

Często można spotkać się z opiniami kierowców, że zimowa opona powinna być węższa od letniej. Jednak Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl podkreśla, że opony zimowe powinny mieć dokładnie taki rozmiar, jaki zaleca producent konkretnego modelu samochodu. Węższe opony mają mniejszą powierzchnie styku z asfaltem i nie zapewnią mniejszy poziom przyczepności w porównaniu z szerszymi odpowiednikami. Informacje na temat zalecanego rozmiaru opon są zawarte w instrukcji obsługi pojazdu. Stosowanie wąskich opon jest uzasadnione w motorsporcie, pamiętajmy jednak, że wąskie opony aut rajdowych poruszających się po śniegach Finlandii posiadają specjalne kolce.

Opony zimowe czy całoroczne?

- Opony całoroczne to pewien kompromis pomiędzy oponami przeznaczonymi do jazdy w warunkach letnich, a „zimówkami". Opony całoroczne są wykonane z bardziej miękkiej mieszanki gumy niż opony letnie. Dzięki temu zachowują swoją elastyczność w niskich temperaturach. Ich bieżnik to połączenie głębokich wcięć i gęsto rozmieszczonych rowków, przypominających opony zimowe oraz wzoru bieżnika zbliżonego do tego z opon letnich – tłumaczy Jan Frączak.

Wybór opon całorocznych jest uzasadniony tylko w przypadku mniejszych samochodów miejskich, którymi poruszamy się jedynie lokalnie i na małych dystansach. W pozostałych przypadkach warto zastanowić się, czy kompromis w dziedzinie bezpieczeństwa polegający na jeździe na oponach całorocznych jest uzasadniony.

Czy zimowe opony bieżnikowane są bezpieczne?

Opony bieżnikowane, czyli tzw. „nalewki" kuszą przede wszystkim znacznie niższą ceną w porównaniu z oponami nowymi. Przeciwnicy stosowania takich opon przestrzegają przed niskiej jakości „nalewkami", które zostały przywrócone do życia chałupniczymi metodami i nie mają certyfikatów, ani gwarancji. Dodatkowym argumentem przeciw oponom bieżnikowanym jest fakt, że bieżnik nie jest jedynym elementem, który zużywa się w oponie. Po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów, konstrukcja opony może być już naruszona, co powoduje spadek jej właściwości jezdnych.

Zwolennicy opon bieżnikowanych podkreślają, że niektóre opony bieżnikowane przez renomowanych producentów przed dopuszczeniem do ruchu są szczegółowo sprawdzane i przechodzą szczegółowe kontrole jakości. Często posiadają też głębszy bieżnik w porównaniu z oryginalnymi „zimówkami", co zapewnia im lepszą trakcję na śniegu. Jan Frączak z Motointegrator.pl podkreśla, że opony bieżnikowane przez profesjonalne zakłady mają certyfikaty takie, jak opony z markowych fabryk. Jeśli dodatkowo firma bieżnikująca udziela gwarancji na swój produkt, to warunkowo można wziąć pod uwagę zakup „nalewki", szczególnie jeżeli alternatywą miałyby być używane opony zimowe.

- Przeszłość opon używanych, a tym samym ich kondycja jest trudna do zweryfikowania. Nie wiemy, jak takie opony były przechowywane i nawet jeżeli wizualnie ich stan nie budzi zastrzeżeń, to ich eksploatacja może stanowić poważne zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa – podkreśla Jan Frączak.

Kiedy założyć opony zimowe?

Ze względu na specyficzny skład mieszanki i architekturę bieżnika opony zimowe powinny być stosowane jedynie, kiedy wymagają tego warunki atmosferyczne. Producenci i eksperci zalecają, aby opony zimowe zamontować, kiedy przez kilka dni średnia dobowa temperatura powietrza jest niższa niż 7 stopni Celsjusza.

 

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki