AdBlue

i

Autor: Piotr Piwowarski

Wszystko o czynniku AdBlue. Do czego służy, gdzie kupić, jak przechowywać

2016-04-12 4:40

Jeszcze kilka lat temu płyn AdBlue był stosowany w autach dostawczych i ciężarowych. Teraz również producenci samochodów osobowych jak np. Audi, BMW czy Skoda instalują w swoich auta układy, które zajmują się oczyszczaniem spalin. Sprawdziliśmy, gdzie można kupić AdBlue, w jakich opakowaniach i ile to kosztuje.

Aby spełniać normy emisji spalin producenci aut osobowych muszą instalować dodatkowe układy, które filtrują spaliny. Układy te zwiększają masę auta, przez co zużycie paliwa rośnie, a koszty eksploatacji osobówek z turbodoładowanymi silnikami diesla nie wypadają już tak atrakcyjnie. Za to spaliny wydobywające się z układów wydechowych teoretycznie są mniej toksyczne, więc europejskie normy są spełniane. Urzędnicy są zadowoleni i wszystko się zgadza.
.

Co to jest AdBlue

AdBlue, znany w USA jako DEF, a np. w Brazylii jako ARLA32, posiada też techniczną nazwę AUS32. Jest to płynny, czysty roztwór, w którego skład wchodzi woda demineralizowana i mocznik (32,5%) używany w przemyśle motoryzacyjnym. AdBlue za pomocą specjalnej instalacji jest wtryskiwany do spalin odprowadzanych z silnika diesla. Dzięki temu redukuje emisję tlenków azotu (NOx). AdBlue współpracuje z technologią SCR, czyli selektywnej redukcji katalitycznej. Redukcja ta dokonywana jest aż do momentu, kiedy uzyska się nietoksyczną parę wodną oraz azot. AdBlue pomaga dostosować się do obowiązujących norm emisji spalin (m.in. Euro 5 i Euro 6).
.

Jakie normy musi spełniać AdBlue

O wymaganie, jakie powinien spełniać płyn AdBlue zapytaliśmy dr inż. Beatę Altkorn (Kierownika Zakładu Analiz Naftowych Instytutu Nafty i Gazu - Państwowego Instytutu Badawczego).

Czytaj: Benzyniaki i diesle do muzeum! Przyszłością transportu jest wodór

Produkt oznaczony jako AdBlue powinien spełniać wymagania jakościowe określone w normie ISO 22241 -1, oznaczone z zastosowaniem metod badań wymienionych w ISO 22241-2. W łańcuchu dystrybucji należy z produktem tym postępować wyłącznie w sposób określony w ISO 22241-3 oraz ISO 22241-4. Czyli - produkt dobrej jakości powinien spełniać wymagania ISO 22241 1-2-3-4. Nie ma znaczenia, czy jest on stosowany do pojazdów ciężarowych, czy osobowych - skład i jakość ma być identyczna.
.

W jakich pojemnikach dostępny jest płyn AdBlue

Producenci AdBlue oferują różne systemy dozowania ze zbiorników. Umowy mogą obejmować różne opakowania, a także klienci mają możliwość dowolnie negocjować pakiety finansowe i dostawy wstępnie zapakowanych produktów. Jest możliwość kupowania AdBlue nawet w pojemnikach IBC 1000 l, beczkach, czy też innych indywidualnych rozwiązaniach. Jedynie ze względów praktycznych do pojazdów osobowych stosuje się mniejsze opakowania jednostkowe, ponieważ zużycie AdBlue jest mniejsze.
.

Gdzie można kupić AdBlue

AdBlue można tankować wprost z dystrybutorów na stacjach paliwowych przy autostradach i na większości stacji przy drogach ekspresowych. Cena płynu AdBlue nalewanego z dystrybutora za litr to około 1,70 zł. Taki sposób tankowania jest najwygodniejszy i najtańszy, ale nie każdy regularnie wyjeżdża swoim autem poza miasto.

Dla kierowców, którzy użytkują głównie w mieście auta osobowe wymagające stosowania płynu AdBlue, producenci płynu oferują AdBlue w mniejszych pojemnikach z tworzywa sztucznego. Na niemal wszystkich stacjach paliwowych w miastach można kupić AdBlue w butelce o pojemności od 1,5 do 10 litrów.

Zobacz też: W kwietniu ceny paliw poszły w dół. Ciąg dalszy nastąpi?

Najbardziej opłaca się kupować ten płyn w jak największych opakowaniach. Koszt zakupu 1 litra płynu w opakowaniu 10 litrowym to około 3-4 zł za litr (w zależności od sieci stacji paliwowych). Najdroższy płyn w przeliczeniu na litr, jaki udało nam się znaleźć, to 18 zł za litr (w opakowaniu 1,5 litra za 27 zł). Na półce obok stał płyn AdBlue w pojemniku o pojemności 4,7 lira za niewiele ponad 20 zł, ale na opakowaniu widniała adnotacja, że płyn ten należy stosować wyłączenie do samochodów ciężarowych. Nie należy tej adnotacji traktować poważnie, ponieważ jeśli AdBlue ma zawartość mocznika 32,5% i spełnia normy ISO 22241 –1,2,3,4 śmiało można go stosować także do aut osobowych.

Według dystrybutorów AdBlue, różnica w cenie wynika z kosztu wyprodukowania opakowania, a aplikacja płynu w samochodach osobowych musi być bardziej precyzyjna, dlatego mniejsza butelka jest wygodniejsza w stosowaniu, ale sporo droższa.
.

Jak przewozić AdBlue

AdBlue przewożony jest w specjalnych cysternach samochodowych, w dostawach całocysternowych (22 tys. litrów) lub częściowych (min. 2 tys. litrów). Można też go przewozić w pojemnikach DPPL (poj. 1000 litrów), kanistrach (pojemność: 30, 20, 18 oraz 10 litrów), oraz beczkach (220 litrów).

Wejdź: Kradzieże motocykli to prawdziwa plaga. Jak zabezpieczyć sprzęt?

Transport przemysłowy powinien być realizowany przy użyciu wysokostopowych stali austenicznych lub zbiorników wykonanych z tworzyw sztucznych, które są odporne na korozję (tworzywa polietylenowe, polipropylenowe, izobutylenowe, fluoretylenowe etc.). Dzięki temu unika się ryzyka zanieczyszczenia produktu.

Producenci AdBlue zalecają również unikanie długotrwałego transportu płynu w temperaturze powyżej 25 stopni C, ponieważ wysoka temperatura może doprowadzić do rozkładu mocznika oraz odparowania wody, co w konsekwencji może doprowadzić do znacznego pogorszenia się jakości produktu.
.

Jak przechowywać AdBlue

Wielu właścicieli pojazdów, którzy są zmuszeni do stosowania AdBlu kupuje płyn w większych ilościach i przechowuje go w garażach, piwnicach itp. Sprawdziliśmy, jakie zasady przechowywania AdBlue zalecają producenci płynu.
Najważniejszym czynnikiem wpływającym na jakość produktu jest temperatura otoczenia. Ze względu na to, że płyn AdBlue to roztwór mocznika i wody zdemineralizowanej, wymaga odpowiednich warunków przechowywania. Podstawową kwestią jest to, że należy stosować bezciśnieniowe zbiorniki lub pojemniki ze stali kwasoodpornej. W pomieszczeniach, w których jest przechowywany płyn, temperatura powinna być utrzymywana w przedziale od -5 stopni C do około 25 stopni C. Dodatkowo pomieszczenia powinny być suche oraz dobrze wentylowane. Zbiorniki, w których przechowywany jest produkt powinny być zabezpieczone przed nadmiernym nasłonecznieniem.

Zobacz też: Czy publikowanie nagrań z wideorejestratorów jest legalne?

Wystawianie płynu AdBlue na działanie temperatur poniżej –5 stopni C. Może skutkować zwiększeniem objętości produktu i około 7%, w przypadku zbiorników całkowicie napełnionych zachodzi ryzyko rozsadzenia ich ścianek. Natomiast przechowywanie go w temperaturze około –11,5 stopni C. może wywołać krystalizację, a temperatura powyżej 25 stopni C. AdBlue może skrócić jego przydatność do użycia, oraz może doprowadzić do samoczynnej reakcji hydrolizy.

Warto jednak pamiętać, że skrzepnięty produkt podgrzany (w temp. nie przekraczającej 30 stopni C.) nie traci swojej jakości.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku


Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki