klocki hamulcowe, hamulce

i

Autor: Shutterstock

Wyjeżdżasz w długą trasę? Sprawdź klocki hamulcowe

2016-07-04 10:28

Lista spraw do załatwienia przed każdym wakacyjnym wyjazdem jest niezwykle długa. Bardzo często w pogoni pomiędzy zakupem nowego stroju kąpielowego a wyborem odpowiedniego filtra do opalania, zapominamy o podstawowych kwestiach związanych z bezpieczeństwem podczas podróży.

Konieczność sprawdzenia ciśnienia w oponach, zainteresowanie się głębokością bieżnika, czy kontrola filtrów i płynów eksploatacyjnych to nie wszystko. Jeśli mamy zamiar wybrać się w daleką podróż, powinniśmy zainteresować się też sprawnością hamulców. Przed dłuższym wyjazdem urlopowym warto wybrać się na przegląd serwisowy.

Przeczytaj też: Przygotuj samochód do wakacyjnego wyjazdu. Sprawdź co musisz mieć w aucie jadąc za granicę

Układ hamulcowy należy do najważniejszych systemów mechanicznych w całym samochodzie. Jego sprawność przekłada się bezpośrednio nie tylko na bezpieczeństwo wszystkich osób znajdujących się z nami w aucie, ale także innych użytkowników ruchu drogowego. Jednym z kluczowych elementów tego systemu są klocki hamulcowe, będące integralną częścią hamulców tarczowych. Ich główną funkcją jest bezpieczne i efektywne zatrzymywanie pojazdu.

.
Jak rozpoznać zużyte klocki hamulcowe

Najczęstszym objawem, świadczącym o konieczności wymiany klocków może być charakterystyczny, głośny pisk, powstający przez ocieranie metalowego czujnika o tarczę, wydawany przez akustyczny czujnik zużycia klocka hamulcowego. Szybka diagnostyka w większości dostępnych na rynku, nowych samochodach jest także możliwa dzięki elektrycznym czujnikom zużycia, które sygnalizują konieczność wizyty w warsztacie i wymiany części. Należy pamiętać, że klocki o mniejszej grubości mają niższą pojemność cieplną od nominalnych wyrobów, co może skutkować spadkiem skuteczności hamowania. Trzeba mieć to na uwadze szczególnie przy użytkowaniu pojazdów w trakcie wypraw wakacyjnych, np. podczas szybkiej jazdy autostradą, zjazdów górskich czy zwiększonego natężenia ruchu – mówi Tomasz Orłowski, szef Działu Badań i Rozwoju Lumag, producenta klocków hamulcowych Breck.

Wystąpienie tych niepokojących symptomów w aucie powinno wzbudzić naszą szczególną czujność, gdyż wiążą się one ze spadkiem efektywności hamowania, a co za tym idzie z obniżeniem poziomu bezpieczeństwa.

W większości przypadków, żeby dokładnie określić grubość okładziny ciernej, należy zdemontować koła. Jeśli grubość materiału ciernego niebezpiecznie zbliża się do 3-4 mm, należy pilnie dokonać wymiany klocków hamulcowych. Są one sprzedawane w kompletach na oś przednią i tylną i tylko w taki sposób należy je zmieniać.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki