SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto porady Wyższe kary za brak polisy OC. W nowym 2017 roku zapłacisz nawet 4000 zł!

Wyższe kary za brak polisy OC. W nowym 2017 roku zapłacisz nawet 4000 zł!

02.01.2017, godz. 12:26
wypadek, stłuczka
wypadek foto: EAST NEWS

Jeździsz samochodem osobowym po publicznych drogach, a nie wykupiłeś do niego polisy OC? W takim razie w 2017 roku licz się z karą w wysokości nawet 4000 złotych. System wykrywania właścicieli aut bez OC jest coraz bardziej szczelny.

Od początku 2017 roku właścicieli pojazdów czekają wyższe sankcje za brak OC; ich wysokość ustalana jest w relacji do minimalnego wynagrodzenia za pracę w Polsce*. Podstawowa kara dla auta osobowego to dwukrotność tego wynagrodzenia w danym roku; z kolei dla ciężarówek - trzykrotność. Przy braku polisy tylko przez kilka dni sankcja jest niższa. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni - 20 proc., a do 14 dni – 50 proc. kary podstawowej (patrz tabela poniżej).

Przeczytaj również: Kierowcy chcąc płacić mniej - wykupują obowiązkowe ubezpieczenie OC wcześniej

- Nawet mimo ostatnich podwyżek składka za ubezpieczenie OC jest wielokrotnie niższa niż kara za jego brak – podkreśla Elżbieta Wanat-Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. - Z punktu widzenia użytkowników dróg lepiej więc wykupić to ubezpieczenie niż narażać się na tak wysoką sankcję, a w razie wypadku spowodowanego nieubezpieczonym pojazdem na zwrot odszkodowania wypłaconego ofiarom takiego wypadku. Rekordzista ma do zwrotu 1,8 mln złotych. Polisa OC chroni bowiem posiadacza pojazdu i kierowcę przed koniecznością wypłaty z własnej kieszeni świadczeń za szkody spowodowane autem – wyjaśnia Elżbieta Wanat-Połeć.

- System kontroli OC jest coraz bardziej szczelny. Zdecydowaną większość przypadków braku tej polisy UFG wykrywa już bez udziału właściciela pojazdu, a na podstawie informacji w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych – tłumaczy Hubert Stoklas, wiceprezes UFG.

.
Wysokość opłat karnych za brak komunikacyjnego OC w 2017 r.
.



Rodzaj pojazdu mechanicznego

Okres Gradacja







bez ochrony ubezpieczeniowej opłaty Samochody osobowe Samochody ciężarowe, autobusy
Pozostałe pojazdy

/ Rok 2016 2017 2016 2017 2016 2017
powyżej 14 dni 100% 3 700 4 000 5 550 6 000 620 670
od 3 do 14 dni 50% 1 850 2 000 2 780 3 000 310 330
poniżej 3 dni 20% 740 800 1 110 1 200 120 130

W 2016 roku – wobec coraz skuteczniejszego wykrywania kierowców bez polisy OC - UFG obniżył o połowę szacunki dotyczące liczby nieubezpieczonych pojazdów poruszających się po polskich drogach. Aktualnie Fundusz szacuje, że w Polsce może być około 90-100 tysięcy nieubezpieczonych pojazdów, co stanowi 0,4 – 0,5 procent pojazdów biorących udział w ruchu (wcześniej ok. 200 tys. tj. prawie 1 proc.). Z międzynarodowych statystyk wynika, że jest to jeden z najniższych wskaźników w Europie.

Źródło: UFG, Rada Biur Zielonej Karty; na podstawie informacji z poszczególnych krajów, szacunki własne

.
Do najczęstszych przyczyn braku polisy OC w Polsce należy:

- nieopłacenie pełnej raty składki za OC - tylko po opłaceniu wszystkich rat składki za OC, polisa ta zostaje przedłużona na kolejne dwanaście miesięcy (oczywiście pod warunkiem, że nie została wypowiedziana). Brak którejkolwiek z rat powoduje, że ubezpieczenie to wygasa z upływem okresu na który zostało wykupione;

- wygaśnięcie ubezpieczenia zbywcy pojazdu – warto pamiętać, że nabywca pojazdu może korzystać z OC zbywcy, tylko do końca okresu który widnieje na polisie. Po tej dacie ubezpieczenie to wygasa, a nowy właściciel musi wykupić własne OC**;

- wykupienie OC już po dacie pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce - należy pamiętać, by wykupić OC w dniu pierwszej rejestracji pojazdu, ale nie później niż w chwili  wprowadzenia go do ruchu;

- przekonanie, że dla niesprawnego technicznie i nieużytkowanego pojazdu nie jest potrzebne ubezpieczenie – to nieprawda: obowiązek posiadania ważnego  OC mają wszyscy właściciele pojazdów - tak długo jak pojazd jest zarejestrowany – bez względu na jego stan techniczny i tego czy jest on aktualnie użytkowany.

Ubezpieczeniowy Funduszu Gwarancyjny wciąż udoskonala system wykrywania nieubezpieczonych i pilnuje szczelności systemu ubezpieczeń komunikacyjnych OC. Poza ściganiem kierowców bez ważnej polisy Fundusz zajmuje się również wypłatą odszkodowań osobom poszkodowanym w wypadkach drogowych, spowodowanych przez nieubezpieczonych lub niezidentyfikowanych sprawców. UFG administruje też ogólnopolską bazą ubezpieczeń komunikacyjnych, którą ubezpieczyciele wykorzystują m.in. do wyliczania wysokości składki za OC i AC, w zależności od jego historii ubezpieczenia (m.in. liczba wypadków).

*art. 88 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych UFG i PBUK;
** gdy nowy właściciel wypowie polisę osoby od której kupił auto - swoje OC musi wykupić najpóźniej w dniu wypowiedzenia ubezpieczenia poprzednika.

autor: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: