SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto porady Płyn do spryskiwaczy. Czy warto stosować płyn zimowy, jaki najlepiej wybrać

Płyn do spryskiwaczy. Czy warto stosować płyn zimowy, jaki najlepiej wybrać

19.10.2015, godz. 08:52
płyn do spryskiwaczy
foto: EAST NEWS

Sezon jesienno-zimowy wiąże się z odpowiednim przygotowaniem auta do niskich temperatur, opadów śniegu i zalegającego na jezdniach błota. Ważnym elementem w walce z takimi przeciwnościami jest odpowiedni płyn do spryskiwaczy. Po co stosuje się zimą inny płyn? Jaki warto wybrać?

Podczas niepogody jesienią i zimą, trudno zachować czystość szyby. Opady oraz zanieczyszczenia wyrzucane przez koła innych pojazdów wprost na szybę naszego auta, stanowią utrudnienie w podróży. W zachowaniu dobrej widoczności pomagają nie tylko dobrze zbierające bród i wodę pióra wycieraczek, ale także płyn do szyb.

Najważniejszą cechą dobrego zimowego płynu do spryskiwaczy jest granica krzepnięcia w niskich temperaturach. Im płyn później zamarza, tym lepiej sprawuje się w trakcie siarczystych mrozów. Większość nowych płynów jest skuteczna do około -20ºC, a niektóre dają radę nawet w okolicach -30ºC. Skuteczność płynu zależy od ilości i jakości zastosowanego w nim alkoholu. Informacja o granicy krzepnięcia zawsze powinna być umieszczona na etykiecie butelki z płynem.

Sprawdź też: Dokręcanie śrub w kołach. Jak robić to prawidłowo

Do produkcji płynów do spryskiwaczy używa się dwóch rodzajów alkoholu: metanolu (trujący dla zdrowia) i etanolu (spirytus spożywczy). Obecnie, za sprawą nowych przepisów, które weszły w życie 4 stycznia 2014 r., regulujących produkcję, obrót oraz stosowanie substancji i mieszanin niebezpiecznych i stwarzających zagrożenie dla zdrowia, płyny do spryskiwaczy oparte na metanolu są właściwie już niespotykane. Takie tańsze w zakupie i cechujące się niższą temperaturą krzepnięcia płyny, w dużym stężeniu potrafią podrażniać układ oddechowy oraz oczy. Aby mieć pewność, że nie ma się styczności z takim płynem, warto czytać etykiety opakowań, aby być pewnym zakupu płynu do spryskiwaczy na bazie etanolu.

Na koniec dwie rady. Płyny letnie i zimowe można ze sobą mieszać bez żadnych obaw. W trakcie mieszania nie zachodzą żadne niepokojące reakcje, a z cieczy nie wytracają się żadne osady. Po dolaniu zimowego płynu do letniego warto przepompować sporą dawkę cieczy przez dysze przednich i tylnych spryskiwaczy oraz spryskiwaczy reflektorów, by uniknąć zamarznięcia cieczy w całym układzie.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

autor: Łukasz Kuźmiuk zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: