SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto kodeks drogowy ITD ŁAMIE PRAWO w nieoznakowanych autach z fotoradarami! Radiowozy nie powinny być dopuszczone do ruchu!

ITD ŁAMIE PRAWO w nieoznakowanych autach z fotoradarami! Radiowozy nie powinny być dopuszczone do ruchu!

11.01.2013, godz. 15:01
Samochód z fotoradarem Inspekcji Ruchu Drogowego
foto:

Nieoznakowane wozy ITD wyposażone w fotoradar i wideorejestrator miały być batem na kierowców przekraczających prędkość. Okazuje się jednak, że auta są... nielegalne. Wszystko przez dodatkowe reflektory, błyskające fleszem podczas robienia zdjęć.

Diagności, którzy na co dzień sprawdzają stan techniczny pojazdów, nie mają wątpliwości, że pojazdy ITD nie powinny jeździć po ulicach. Chodzi o dodatkowe lampy halogenowe, zamontowane z przodu pod tablicą rejestracyjną. Mają one w założeniach doświetlać fotografie, które robi zamontowany w aucie fotoradar. Jednak polskie prawo bardzo jasno tłumaczy, jakie lampy można zamontować z przodu auta i w jakich miejscach.

- Pomiędzy lampami powinno być co najmniej 60 cm przerwy. Gołym okiem widać, że w tych wozach jest znacznie mniej. Oba światła są pod tablicą rejestracyjną, która ma 51 cm długości - tłumaczy jeden ze stołecznych diagnostów. Takie auto nigdy nie powinno przejść przeglądu technicznego.

- Prawdopodobnie reflektory zostały zamontowane już po kontroli technicznej wozu - dodaje. Oznacza to, że inspektorzy polują na kierowców w nielegalnych samochodach.

- Jeśli auto ma niewłaściwie zamontowane oświetlenie i kierowca nie jest w stanie usunąć go na miejscu, policjanci zatrzymują dowód rejestracyjny takiego pojazdu - wyjaśnia asp. Mariusz Mrozek, rzecznik stołecznej policji.

>>> Śmigłowce i drony z FOTORADARAMI będą ścigać kierowców! NOWY POMYSŁ ITD <<<

A co na to inspektorzy? - Wspomniane powyżej światła nie stanowią wyposażenia pojazdu w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia - tłumaczy dr inż. Alvin Gajadhur, rzecznik ITD. "Działanie tych świateł nie jest uzależnione od działania (włączenia) innych świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu opisanych we wspomnianym rozporządzeniu" - czytamy w zawiłym piśmie umieszczonym na stronie internetowej ITD. Z takim rozumowaniem nie zgodził się m.in. były minister transportu Jerzy Polaczek. Polityk w piśmie do komendanta głównego policji zaapelował o natychmiastowe zatrzymanie dowodów rejestracyjnych wszystkich samochodów ITD z zamontowanymi fotoradarami.

Lampy halogenowe niezgodne z przepisami

Reflektory zamontowane z przodu pojazdu nie mogą być zbyt blisko siebie. Minimalna odległość między nimi to 60 cm. Zdaniem diagnostów w autach ITD jest ona znacznie mniejsza. Włączenie zamocowanych pod tablicą rejestracyjną halogenów w czasie jazdy może mylić innych kierowców i powodowałć poważne zagrożenie na drodze.

REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: