Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2012-09-18 3:11

Alfa Romeo Giulietta posiadająca w gamie turbodoładowane motory benzynowe i wysokoprężne potrafi być szybka. Testowana 170-konna wersja z jednostką JTDm 16V imponuje elastycznością i osiągami. Seryjny system D.N.A w momencie przełączenia na tryb Dynamic pozwala kierującemu na szarżę, a dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia TCT z manetkami przy kierownicy, daje namiastkę prowadzenia prawdziwej "sportówki". DRUGI ODCINEK dziennika Giulietty został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Alfa Romeo Giulietta - SILNIKI

Mocne jednostki napędowe to symbol modelu Giulietta. W tym aucie nie uświadczymy wersji z mocą niższą jak 105 koni mechanicznych. Każdy z silników jaki znajduje się pod maską jest 16-zaworowy i turbodoładowany. Benzynówki otrzymały wielopunktowy wtrysk paliwa, poza najmocniejszą 235-konną, która cechuje się bezpośrednim wtryskiem benzyny i dwoma wariatorami faz rozrządu. Podstawowy motor o pojemności 1.4 TB generuje 105 KM i 206 Nm, a mocniejszy 1.4 TB dostarcza 120 KM i ten sam moment obrotowy 206 Nm. Kolejna odmiana 1.4 TB wzbogacona o fiatowski system MultiAir to 170 KM i i 250 Nm. Topowa odmiana benzynowa "z koniczynką", czyli QUADRIFOGLIO VERDE, posiada pojemność 1.8 litra TBi i moc 235 KM i 340 Nm momentu obrotowego.

Silniki Diesla to układy JTD z systemem Multijet-2 i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Odmiana 1.6 JTDm posiada moc 105 KM i 320 Nm. Większy silnik 2.0 JTDm występuje w dwóch odmianach - 140 KM i 350 NM oraz 170 KM i 350 Nm. Każda z jednostek (zarówno wysokoprężna jak i benzynowa) została wyposażona już podstawowo w seryjny system Start&Stop oszczędzający paliwo. Tylko najbardziej sportowa odmiana QUADRIFOGLIO VERDE nie posiada układu Start&Stop.

>>> Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Giulietta w zależności od wersji silnikowej, może być wyposażona w jedną z dwóch przekładni biegowych. Podstawowo montowana jest manualna skrzynie 6-biegowa. Mocniejsze wersje 170-konne (benzyna oraz diesel) są dodatkowo oferowane w wersjach z automatycznymi przekładniami 6-biegowymi TCT, wspieranymi przez podwójne sprzęgło. Skrzynia ta posiada możliwość manualnej zmiany przełożeń m.in. za pomocą dodatkowych łopatek umieszczonych przy kole kierownicy. Modele z manualną skrzynią posiadają przyczyniający się do obniżenia zużycia paliwa wskaźnik zmiany biegu. Kontrolka przy wskaźnikach podpowiada kierowcy wrzucenie najbardziej optymalnego biegu. System ten aktywuje się zawsze w trybie jazdy NORMAL i ALL WEATHER.

WIDEO - zobacz z bliska stylową Giuliettę:

Alfa Romeo Giulietta z LPG

Alfa wychodzi na przeciw do klientów poszukujących oszczędności na stacjach benzynowych. Z tego powodu do oferty marki dołączyła Giulietta zasilana gazem LPG, co pozwala obniżyć koszty związane z eksploatacją samochodu. Pod maską może więc się znaleźć fabrycznie montowana instalacja gazowa, współpracują z turbodoładowanym benzynowym motorem 1.4 TB 120 KM. Synchronizowany sekwencyjny układ MULTIPOINT posiada 4 specjalne wtryskiwacze z bezpośrednim wtryskiem w fazie gazowej. Zbiornik na LPG ma pojemność 38 litrów. Został umieszczony w miejscu koła zapasowego ale ogranicza przestrzeń bagażową, która po tej modyfikacji maleje do 275 litrów.

>>> Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Instalacja gazowa nie wiąże się ze spadkiem osiągów, a układ LPG w pełni współpracuje z systemem Alfa D.N.A. Ze względów praktycznych oraz estetycznych korek do napełniania gazem został dyskretnie umieszczony obok wlewu benzyny. Silnik auta z układem LPG uruchamiany jest zawsze w trybie zasilania benzyną, po którym następuje automatyczne przejście na zasilanie gazowe. We wnętrze jest także przełącznik benzyna/LPG umożliwiający kierowcy swobodny wybór trybu pracy auta. Co ważne, nabywając Giuliettę z fabryczną instalacją gazową warunki gwarancji nie ulegają zmianie. Cena zakupu auta zasilanego gazem dzięki zniżce w wysokości 9000 zł oznacza, że instalację LPG klient otrzymuje w prezencie.

Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 170 KM TCT - TEST

Czas na długo wyczekiwane bliższe zapoznanie się z możliwościami wozu. Kończymy więc z podziwianiem sylwetki Giulietty i studiowaniem specyfikacji technicznej. Szybko wskakujemy do środka, ustawiamy fotel i regulujemy kierownicę. Duże brawa za brak systemu bezkluczykowego, czy nudnej karty kodowej. Alfa nie zrezygnowała z tradycyjnego kluczyka, który po prostu musi wylądować w stacyjce, by powołać do życia silnik. Jeden ruch nadgarstka sprawia, że wskazówki zegarów zaliczają pełny obieg po tarczach, a silnik zaczyna gadać. No i w tym momencie zamiast rasowego pomruku, do uszu dochodzi donośny "klekot" wysokoprężnego motoru, przenoszącego drgania na karoserię. Odgłos jednak wraz z nagrzaniem jednostki miarowo cichnie, ale mimo wszystko siedząc za sterem cały czas wiemy, że mamy do czynienia z dieslem. Układ wydechowy zakończony dwiema efektownymi końcówkami pięknie się prezentuje, ale niestety nie wykrztusza z siebie sportowego gangu, jak benzynówka. W przypadku chęci rzucenia okiem pod pokrywę silnika, pozytywnie zaskakuje samoczynnie wędrująca do góry klapa, wyposażona w teleskopy.

>>> Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<

To wszystko nie ma jednak znaczenia w momencie ruszenia z miejsca. Dwulitrowy silnik legitymujący się mocą 170-konni mechanicznych, sprzężony z automatyczną dwusprzęgłową skrzynią TCT, od razu wyraża chęć do jazdy. Wciśnięcie gazu w podłogę skutkuje szybkim ruszeniem z miejsca. Odczuwalna jest jednak opóźniana reakcja turbiny, która potrzebuje ułamki sekund na zebranie się z miejsca. Dostarczane przez motor 320 Nm przy 1500 obr/min, zapewnia dobrą elastyczność i dużą rezerwę mocy w razie konieczności nagłego przyspieszenia. To sprawia, że wyprzedzanie innych pojazdów jest banalnie proste. Sześciobiegowej automatowi tak dobrano przełożenia, by w odpowiednim momencie wybierał kolejne biegi. Jeżeli jednak to my chcemy być odpowiedzialni za wybór kolejnych biegów, możemy ekspresowo przejąć "pałeczkę" przechodząc na sekwencję. Wówczas albo manewrujemy lewarkiem (góra plus/dół minus) albo posługujemy się manetkami umiejscowionymi w kole kierownicy, by poczuć się trochę jak za sterami prawdziwej "sportówki".

Auto przyjemnie jedzie do przodu, ale my chcemy czegoś więcej. Na szczęście jest na to rozwiązanie, bo o bardziej ekstremalne doznania dba seryjnie montowany na pokładzie system D.N.A, pozwalający na wybór charakterystyki samochodu. W ten sposób mamy do wyboru trzy poszczególne tryby: DYNAMIC (tryb sportowy), NORMAL (łagodna i oszczędna charakterystyka) i ALL WEATHER (dostosowanie do trudnych warunków pogodowych). Wystarczy szybkie przesunięcie maleńkiej wajchy w panelu środkowym, a różnice między poszczególnymi trybami od razu są odczuwalne. Giulietta na wyświetlaczu komputera automatycznie informuje nas, z którym przełożeniem mamy w danym momencie do czynienia. Wybór opcji DYNAMIC skutkuje najbardziej ostrymi nastawami wozu i pojawieniem się graficznego wskaźnika ciśnienia doładowania turbiny. Zawieszenie auta robi się sztywniejsze, układ kierowniczy bardziej wyczulony na wszelkie ruchy, a przepustnica w silniku otwiera się szerzej. Silnik zyskuje dodatkowe 30 Nm uzyskiwane przy 1750 obr/min. Różnica pod pedałem gazu i wciskanie w fotele to nie blef, ale niewielki turbodołek w niskim zakresie wciąż daje się odczuć. Giulietta z momentem obrotowym wynoszącym 350 Nm staje się narowista, i choć jej waga wynosi 1395 kg, pierwsza setka na liczniku pokazuje się już w 8 sekund. Taka jazda przyprawia o drżenie kolan i zwiększoną dawkę adrenaliny, ale i owocuje niewiarygodnym apetytem na ON.

Giulietta 2.0 JTDm 170 KM TCT - SPALANIE

Zbiornik pojazdu jest w stanie pomieścić 60 litrów paliwa. Według danych producenta testowany Diesel 2.0 JTDm o mocy 170 KM, w połączeniu z automatyczną 6-biegową skrzynią TCT z podwójnym sprzęgłem oraz z oponami w rozmiarze 205/55 R16 spala: 5,3 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie zadowolić się ma dawką 4 l/100km, a w cyklu mieszanym spalać 4,5 litra/100km.

Jak powszechnie wiadomo, dane dotyczące spalania na papierze, praktycznie zawsze różnią się od tych, jakie osiąga się w rzeczywistości. Podczas testu SuperAuto24.pl sprawdziliśmy faktyczne zapotrzebowania na paliwo Giulietty. Według próby spalanie auta było większe, ale należy wziąć pod uwagę, że testowy model posiadał 18-calowe koła z oponami w rozmiarze 224/40 R18, które miały wpływ na nieco szybsze znikanie oleju napędowego.

>>> Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Po zatankowaniu pełnego baku i pokonaniu około 50km, przy delikatnym obchodzeniu się z pedałem gazu w trybie NORMAL, komputer podał, że na jednym baku można pokonać nawet 1000 kilometrów. Takie wartości są jak najbardziej możliwe - jeżeli tylko umiejętnie operujemy gazem i nie bawimy się na drodze w ścigantów. Optymalna prędjkość podróżna to granice 100-110 km/h, gdzie wskazówka obrotomierza utrzymuje się w polu 2000 obr/min. Najniższa wartość spalania w trasie, jaką zdołaliśmy osiągnąć wyniosła 4.6 litra/100km. Trzeba jadnak tutaj zanaczyć, że rasowa włoszka zdecydowanie nie została skonstruowana do takiej "emeryckiej jazdy". Szybsze pokonywanie drogi z wyprzedzaniem poskutkuje wzrostem zapotrzebowaniana na ON do około 6 litrów. W trakcie poruszania się wyłącznie w mieście, Alfa mimo iż jest wspierana systemem  Start & Stop, sporo odbiega od wskazywanej dawki - zamiast obiecywanych 5,3 l/100km, komputer wskazywał 8 l/100km. Cykl mieszany był już łaskawszy - spalanie wahało się w granicach 6,6 l/100km.

Jak to bywa w autach Grupy Fiata, informacje na temat spalania zdobywamy używając poręcznego przycisku na zakończeniu manetki sterowania wycieraczkami. Dane wyświetlają się na ekranie seryjnego komputera pokładowego, wkomponowanego między zegary. Dodatkowy podgląd na spalanie można mieć jeszcze na wyświetlaczu wkomponowanym w deskę rozdzielczą, w wersjach z dodatkową nawigacją satelitarną. Wlew paliwa jest automatycznie ryglowany po zamknięciu samochodu.

Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4 16V
Paliwo Diesel
Pojemność 1956 cm3
Moc maksymalna 125 kW/170 KM/4000 obr./min
Maks mom. obrotowy 350 Nm/1750 obr./min
Prędkość maksymalna
218 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 8 s
Skrzynia biegów automatyczna TCT / 6 biegów
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 60 l
Masa własna 1395 kg
Opony 225/40 R18
Emisja CO2 124 g/km
Bagażnik
350 l

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Giulietty. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu włoskiego wozu? Co przynosi kierowcy system DNA? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu Alfy Romeo Giulietta w wersji DISTINCTIVE na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki