Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde 1.4 TB MultiAir - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary

2013-04-15 3:30

Alfa Romeo MiTo wyraźnie odróżnia się od pozostałych hatchback'ów w swojej klasie. Jej design jest tak interesujący, że przechodząc obok ciężko się nim nie zachwycić, bo wygląd oparto na zgrabnych krągłościach i uwodzicielskich detalach. Wysmakowana elegancja nadwozia to jednak nie wszystko co oferuje mały hatchback. W dynamicznej odmianie Quadrifoglio Verde oznaczonej dyskretnym symbolem koniczynki, kryjącej pod maską zaawansowaną technologię i sportowe osiągi, przeistacza się w rasowego hot hatcha. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i cena auta.

Alfa Romeo MiTo - WSTĘP

Alfa Romeo MiTo jest najmniejszą Alfą w ofercie włoskiego producenta i jednocześnie pierwszym przedstawicielem segmentu B w ponad 100-letniej historii włoskiej firmy. Nieduże, bardzo atrakcyjne stylistycznie MiTo zadebiutowało w 2008 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie, jako kompletnie nowy produkt. Nazwa modelu MiTo, jest skrótem pochodzącym od dwóch miast - Milano (Mediolan, gdzie auto zostało zaprojektowane) oraz Torino (Turyn, gdzie zlokalizowana jest produkcja). Samo słowo "mito" w tłumaczeniu z języka włoskiego oznacza "legendę". Trzydrzwiowy hatchback zbudowany został na płycie podłogowej, która wcześniej posłużyła do konstrukcji Grande Punto. Zresztą Alfa również pod wieloma innymi względami jest bardzo spokrewniona ze wspomnianym Fiatem, ale przerasta go znacznie ekskluzywnością. Dzięki temu ambitnie zaprojektowane MiTo skierowano do bardziej wymagającego klienta, wyczulonego na piękno (przede wszystkim kobiet), dlatego rynkową walkę nawiązuje z takimi propozycjami w klasie małych aut premium jak: MINI Cooper, Audi A1, czy Citroen DS3.

>>> Alfa Romeo MiTo QV 1.4 TB MultiAir - TEST - Dziennik dzień 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Kojarząca się od zawsze ze sportem Alfa Romeo, nawet w przypadku niewielkiej MiTo może odznaczać się ponad przeciętnymi osiągami i właściwościami jezdnymi. To zasługa topowej odmiany Quadrifoglio Verde (w tłumaczeniu z języka włoskiego czterolistna koniczynka), obrendowanej symbolem zielonego listka na śnieżnobiałym trójkątnym polu. Znak przynoszącej szczęście koniczyny to historyczne utożsamienie Alfy Romeo ze sportem. Po raz pierwszy listek (wpisany jeszcze w kwadrat) pojawił się w 1923 roku, kiedy to kierowca Ugo Sivocci namalował ją na karoserii swojego bolidu (model RL), po czym zaczął odnosić niekwestionowane sukcesy na torach wyścigowych. Po tragicznej śmierci Sivocciego, ku czci odejścia wielkiego kierowcy biały kwadrat zamieniono na trójkąt. Teraz znakiem tym są sygnowane wszystkie topowe odmiany Alfy Romeo, a dla zagorzałych fanów marki, oznaczenie to jest niczym świętość.

Alfa Romeo MiTo QV - STYLISTYKA

Trudno się nie zgodzić z panującą w motoryzacyjnym świadku opinią, że Centro Stile projektuje jedne z najpiękniejszych aut na świecie. Designerzy ze słonecznej Italii przywiązujący niezwykłą wagę do wzornictwa, stanowią w projektowym świecie wzór do naśladowania, czego najlepszym przykładem są samochody Alfy Romeo. Wygląd modelu MiTo oparty na krągłościach i uwodzicielskich detalach, wiele mówi o subtelności i elegancji. Sylwetka włoszki nie jest krzykliwa jak u MINI, ani tak pretensjonalna jak w Citroenie DS3. Na dodatek w wersji QV odwołuje się do sportowego ducha swoich poprzedników.

>>> Alfa Romeo MiTo QV 1.4 TB MultiAir - TEST - Dziennik dzień 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Trudno nie dostrzec w sylwetce charakterystycznych cech stylistycznych zjawiskowego modelu Alfa Romeo 8C Competizione, na którego widok serce bije o wiele mocniej. MiTo ukształtowaniem karoserii i opływowymi liniami jednoznacznie do niej nawiązuje. Wyprofilowane w formę trójkąta zarysy na masce, zgrabnie przechodzą w klasyczne scudetto (w nomenklaturze Alfy Romeo słowo to oznacza żebrowaną tarczę wlotu powietrza) wpasowane centralnie w zderzak. Tego charakterystycznego akcentu zwyczajnie nie da się pomylić z żadnym innym samochodem konkurencji. Połyskujący chromem grill z okrągłym znaczkiem marki na szczycie, głęboko wcina się pomiędzy duże dolne wloty powietrza, dbające o odpowiednie chłodzenie silnika. Po bokach wstawiono okrągłe lampki przeciwmgłowe, a dolne krawędzie zderzaka dyskretnie wyprofilowano w spoilery. Wyłupiaste projekcyjne reflektory w kształcie jaj zgrabnie wkomponowano w szerokie nadkola. Testowany przez SuperAuto24.pl egzemplarz posiadał nawet bi-ksenonowy układ ze spryskiwaczami (cena takiego zestawu 2 650 zł). Dopełnieniem całości drapieżnego przodu jest niesymetryczne ulokowanie miejsca pod tablicę rejestracyjną.

>>> Alfa Romeo MiTo QV 1.4 TB MultiAir - TEST - Dziennik dzień 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenia <<<

Dziarsko zadarty tył hatchbacka równie mocno przywodzi na myśl odniesienie do sportowego 8C. Ewidentnie zaczerpnięty został tu pomysł na design okrągłych lamp. Klosze z ciekawym wypełnieniem wykonanym w technologii diodowej LED i kierunkowskazami w centrum, świecąc po zmroku prezentują się bardzo sensualnie. Obwódki lamp zarówno tylnych jak i przednich, można zamówić sobie w różnym kolorze, tak samo jak lusterka boczne. Pokaźny zderzak wysoko zachodzi na tył, przez co wpasowana z gracją w zakończenie auta klapa bagażnika jest niewielka. Nad szybą góruje dyskretny spoiler z trzecim światłem STOP, podkreślający sportowe zacięcie. Dolna część zderzaka uformowana w dyfuzor, została odcięta czarnym kolorem i dostała lampki cofania oraz przeciwmgłowe. Zakończenie układu wydechowego okraszono podwójną ozdobną chromowaną końcówką.

>>> Alfa Romeo MiTo QV 1.4 TB MultiAir - TEST - Dziennik dzień 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Dynamiczną linię dopełnia odpowiedni kształt okien i nieduża powierzchnia dla szyb. Tylny słupek C pozostał odpowiednio szeroki, a połacie blach wysoko pociągnięto do góry. Obłą linię auta z profilu podkreślono na wysokości szyb lekko poprowadzonym zarysem przebiegającym po całej karoserii. W dolnej części tuż nad progiem jest natomiast mocne załamanie przechodzące w obrys znacznie nadmuchanych błotników. Uwagę zwraca brak ramek okiennych w drzwiach, które po otwarciu wyglądają jak w najprawdziwszym coupe. Dyskretnym oznaczeniem topowego wydania Quadrifoglio Verde, oddającymi sportowy charakter całego auta, są wspomniane emblematy zielonych koniczynek na białym polu, wklejone ponad kierunkowskazami przednich błotników.

Alfa Romeo MiTo QV - WZORY OBRĘCZY

Uzupełnieniem stylistyki są ładnie zaprojektowane felgi. Ze względu na mocny 170-konny silnik, w MiTo Quadrifoglio Verde zastosowano bardziej wydajny układ hamulcowy. Z tego względu fabrycznie montowane są w aucie koła rozpoczynające się od rozmiaru 17-cali z oponami 195/55 R17. Gama wzorów obręczy ze stopów lekkich jest bogata, bo poza dostępnymi wzorami kół 17", w opcji są nawet alufelgi 18-calowe z oponami 215/45 R18 (cena w katalogu 3 500 zł).

Alfa Romeo MiTo QV - KOLORY NADWOZIA

W palecie barw MiTo Quadrifoglio Verde znalazło się 10 kolorów nadwozia do wyboru. Tylko jeden lakier pastelowy Czarny jest bezpłatny. Pozostałe barwy pastelowe specjalne kosztują 750 zł, a lakiery metalizowane wymagają już dopłaty 1 700 zł. Lakierowane zderzaki w kolorze nadwozia to standard, tak samo jak lusterka boczne. Klamki zewnętrzne mają kolor srebrny. Jest też na życzenie kontrastująca czerń dachu oraz unikalna dekoracja nadwozia okleiną.

Alfa oferuje też klientowi personalizację samochodu. Przy zakupie nowego auta można wybrać kolorystykę obramowań reflektorów, obwódek świateł tylnych oraz obudowy lusterek zewnętrznych (do wyboru 12 wariantów kolorystycznych: chrom błyszczący, chrom satynowany, czerń matowa, czerń błyszcząca, grafitowy tytan, a także niektóre barwy lakieru nadwozia).

Alfa Romeo MiTo - WYMIARY

Długość samochodu to 4063 mm, wysokość wynosi 1446 mm, a szerokość mierzy 1720 mm. Rozstaw osi wynosi natomiast 2511 mm. Masa własna waha się w zależności od wersji silnikowej. Podstawowe MiTo waży od 1065 kg, a masa topowej Quadrifoglio Verde to 1205 kg. Przestrzeń bagażowa wynosi 270 litrów, a po złożeniu oparcia tylnej kanapy przestrzeń rośnie do 950 l.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test jednostki napędowej. W ręce SuperAuto24.pl trafiła MiTo w topowej odmianie Quadrifoglio Verde z motorem 1.4 TB MultiAir mocy 170 KM. Jak silnik radzi sobie z napędzeniem małego auta? Co myślimy o manualnej 6-biegowej przekładni? Ile benzyny spala mały włoski hot hatch? O tym w 2. odcinku dziennika testu najmniejszej Alfy Romeo z doczepioną koniczynką na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają