Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde 1.4 TB MultiAir -TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2013-04-16 3:30

MiTo Quadrifoglio Verde to nie tylko wygląd zbliżony do sportu. Auto jest mocne i szybkie, a do tego potrafi dostosować się do stylu preferowanego przez kierowcę. Seryjny system D.N.A. w momencie przełączenia w tryb DYNAMIC pozwala na szarżę i daje poczuć przyspieszenie. Manualna skrzynia precyzyjnie wybiera kolejne przełożenia, a dźwięk wydobywający się z układu wydechowego wyraźnie informuje, że ma się do czynienia z małym hatchbackiem o nietypowych właściwościach. DRUGI ODCINEK dziennika Alfy Romeo z symbolem koniczynki został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Alfa Romeo MiTo - SILNIKI

Pod redakcją SuperAuto24.pl zaparkowało MiTo w najbardziej rasowym wydaniu Quadrifoglio Verde. Serce samochodu to 16-zaworowy motor z jednym wałkiem rozrządu o pojemności 1.4 TB MultiAir, generujący 170 KM i 250 Nm. Turbodoładowany agregat zasilany benzyną otrzymał wielopunktowy wtrysk paliwa i korzysta z zaawansowanej technologii MultiAir, co oznacza brak konwencjonalnej przepustnicy. Napełnianiem komór spalania sterują zawory ssące, a przepływ powietrza kontrolowany jest bezpośrednio na zaworze wlotowym cylindra, zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem silnika. Jednostka ta została w 2010 roku wyróżniona prestiżowym tytułem "Najlepszego Silnika Roku 2010".

Pomijając testowaną rasową edycję QV, niewielka MiTo w swojej ofercie dysponuje także innymi 4-cylindrowymi jednostkami napędowymi. Podstawowo pod maską lądują 8-zaworowe silniki 1.4 MPI - pierwszy wariant dostarcza moc 70 KM i 115 Nm, a drugi generuje 78 KM i 115,5 Nm. Dwie mocniejsze turbodoładowane "benzyny", to: 1.4 16V 105 KM i 130 Nm MultiAir oraz 1.4 16V 135 KM i 206 Nm MultiAir. Najbardziej ekologicznym wyborem jest 2-cylindrowy benzynowiec 0.9 TwinAir 8V - jego moc wyosi 85 KM i 110 Nm. Jednostka została okrzyknięta "Światowym Silnikiem Roku 2011", i co ciekawe powstaje w Bielsku Białej. Warianty wysokoprężne stanowią dwa nowoczesne 16-zaworowe Diesle o wtrysku bezpośrednim typu Common Rail sterowanym elektronicznie, z turbosprężarką i intercoolerem. Pierwszy 1.3 JTDm dostarcza moc 95 KM i 200 Nm, a drugi o wyższej pojemności 1.6-litra JTDm oferuje już 120 KM i 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Alfa wychodząc na przeciw do klientów poszukujących oszczędności posiada w swojej ofercie nawet wersję zasilaną LPG. Taki układ z sekwencyjną instalacją gazową współpracuje z jednostką 1.4 TB MultiAir 120 KM.

>>> Alfa Romeo MiTo QV 1.4 TB MultiAir - TEST - Dziennik dzień 1: Stylistyka i wymiary małej Alfy <<<

O przeniesienie napędu odpowiada jeden z trzech wariantów przekładni biegowych. W połączeniu ze słabszymi silnikami otrzymujemy manualną skrzynię 5-biegową, a mocniejsze warianty opatrzono mechanizmami sześciobiegowymi. Ponadto odmiana 1.4 TB MultiAir 135 KM może być sprzężona z automatyczną 60biegową skrzynią TCT, wspieraną przez podwójne sprzęgło. Skrzynia ta posiada możliwość manualnej zmiany przełożeń m.in. za pomocą dodatkowych łopatek umieszczonych przy kole kierownicy. Prawie każda z jednostek (zarówno wysokoprężna jak i benzynowa) została wyposażona już podstawowo w seryjny system Start&Stop oszczędzający paliwo (jedynie 1.4 MPI 70 KM nie posiada Start&Stop). Jest też wskaźnik GSI (Gear Shift Indicator), dyskretnie sugerujący moment zmiany przełożenia na wyższy, bądź niższy. Kontrolka ta umiejscowiona na wyświetlaczu komputera pokładowego, podpowiada jak zredukować zużycie paliwa w trakcie jazdy.

Alfa Romeo MiTo QV 1.4 TB MultiAir 170 KM - TEST

Wróćmy jednak do testowanej włoszki, której parametry błyskawicznie okazały się równie rewelacyjne, jak jej wygląd zewnętrzny. Po modelu z zieloną koniczynką w logo oczekuje się niecodziennych doznań, i tak właśnie było z testowaną MiTo. Drzemiący pod pięknym opakowaniem silnik gra pierwsze skrzypce w odmianie QV i wywołuje emocje. Już pierwsza styczność z autem w momencie odbioru z parku prasowego dostarczyła sporo radości. Potencjał silnika zdradza już na postoju intercooler, wyraźnie prześwitujący przez atrapę zderzaka. Chłodnica powietrza to wyraźny sygnał, że pod maską siedzi silnik z doładowaniem. Po pobudzeniu go do życia, niespokojny temperament jednostki zdradza miłe pomrukujące brzmienie układu wydechowego. Z wkręcaniem motoru w coraz wyższe wartości obrotowe wrażenia akustyczne są spotęgowane po miarowo narastającym brzmieniu.

>>> Alfa Romeo MiTo QV 1.4 TB MultiAir - TEST - Dziennik dzień 3: Układ jezdny i hamulce <<<

To co najlepsze w MiTo QV odkrywają dopiero jazdy. Sprawdzając na co stać małego hatchbacka w trybie sportowym DYNAMIC, okazuje się, że motor nawet bez najmniejszej zadyszki ciągnie od samego dołu i zachęca do wciskania gazu do dechy. Gładkie rozwijanie mocy przyjemnie czuć we wnętrzu. Turbo Gareta ładujące powietrze pod maksymalnym ciśnieniem 1,5 bara sprawia, że najwyższy moment obrotowy 250 Nm dostajemy po osiągnięciu 2500 obr./min. Dla lubiących mocniejsze wrażenia, szybkie wystrzelenie spod świateł jest banalne, bo pierwsze 100 km/h pojawia się na liczniku w 7,5 sekundy. Nie jest to może rekordowe osiągniecie jak na klasę hot hatch, ale daje naprawdę sporo frajdy z jazdy. Alfa lubi wysokie obroty, o czym mówi stajnia 170 koni mechanicznych, która dostępna jest dopiero przy 5500 obr./min. Sprężarka zapewnia dużą rezerwę mocy pod stopą w razie konieczności nagłego przyspieszenia, ale przy spokojnym przemieszczaniu się trzeba pamiętać o szybkim sięgnięciu do lewarka. Quadrifoglio Verde po prostu wymaga zredukowania przełożenia i podkręcenia obrotowej wskazówki. Nie da się ukryć, że do takich ruchów zachęca precyzja sześciobiegowego manuala i dobrze wpadający w rękę lewarek. W warunkach miejskich może tylko nieco irytować bardzo krótki pierwszy bieg.

>>> Alfa Romeo MiTo QV 1.4 TB MultiAir - TEST - Dziennik dzień 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenia <<<

Wracając do wspomnianego wyżej trybu DYNAMIC, jest on częścią zaawansowanej elektroniki systemu D.N.A. montowanej podstawowo w MiTo QV. Mechanizm ten pozwala na wybór charakterystyki ustawień samochodu. W ten sposób mamy do wyboru trzy poszczególne tryby: DYNAMIC (tryb sportowy), NATURAL (łagodna i oszczędna charakterystyka) i ALL WEATHER (dostosowanie do trudnych warunków pogodowych). Wystarczy szybkie przesunięcie maleńkiej wajchy w panelu środkowym, a różnice między poszczególnymi trybami od razu są odczuwalne. Samochód przy tym automatycznie informuje nas na wyświetlaczu komputera, z którym przełożeniem mamy w danym momencie do czynienia. Wybór opcji DYNAMIC skutkuje najbardziej ostrymi nastawami wozu. Zawieszenie auta robi się sztywniejsze, układ kierowniczy bardziej wyczulony na wszelkie ruchy, a pedał gazu staje się bardziej czuły dzięki efektowi overboostu. Różnica pod pedałem gazu i poczucie wciskania w fotele dostarcza dawkę adrenaliny, ale także owocuje zwiększonym apetytem na Pb. Aż trudno momentami uwierzyć, że to wszystko za sprawą małolitrażowego benzyniaka

Alfa Romeo MiTo QV 1.4 TB MultiAir 170 KM - SPALANIE

Zbiornik pojazdu jest w stanie pomieścić 45 litrów paliwa. Żeby odkręcić korek wlewu po zjeździe na stację benzynową trzeba klasycznie użyć kluczyka. Według danych producenta testowany 1.4 TB MultiAitr o mocy 170 KM, w połączeniu manualną 6-biegową skrzynią, powinien spalać: 8,1 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie zadowolić się powinien dawką 4,8 litra na setkę, a przy jeździe mieszanej zużywać 6 litrów "bezołowiowej". Na papierze te dane wyglądają obiecująco, ale rzeczywistość szybko sprowadza na ziemię, bo dane dotyczące spalania różnią się od tych, jakie MiTo QV osiąga w rzeczywistości.

>>> Alfa Romeo MiTo QV 1.4 TB MultiAir - TEST - Dziennik dzień 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Podczas testu SuperAuto24.pl sprawdziliśmy faktyczne zapotrzebowanie - i jak łatwo się domyślić - według próby spalanie było wyższe. Przy dynamicznej jeździe bez oszczędzania samochodu paliwo szybko znikało z baku, a komputer pokazywał zużycie 14 litrów na setkę. Poruszając się jednostajne w trybie NATURAL korzystając tylko z niskiego zakresu obrotów, raczej w granicach prędkości 90-100 km/h, średnie spalanie znacząco się obniżyło. W trasie na sporym dystansie 200 kilometrów (z trzema osobami na pokładzie), udało się zejść do wartości 5,5 l/100km. Ta próba wymagała niestety wielkiej cierpliwości, bo rasowe MiTo zdecydowanie nie zostało skonstruowane do takiej "emeryckiej jazdy". Szybsze pokonywanie drogi skutkuje wzrostem zapotrzebowania na Pb w trasie do około 7 litrów. Przemieszczanie się wyłącznie w mieście, mimo iż przy wsparciu seryjnego Start&Stop, wyłączającego silnik na przestojach, trzeba się liczyć z 10-litrowym apetytem na paliwo (to o 2 litry więcej niż obiecuje producent).

Jak to bywa w autach Grupy Fiata, informacje na temat ilości wypalonej benzyny zdobywamy używając poręcznego przycisku na zakończeniu manetki sterowania wycieraczkami. Dane pod postacią: zużycia paliwa, spalania chwilowego, pokonanej odległości, czasu podróży, oraz dystansu pozostałego do przejechania,  wyświetlają się na ekranie seryjnego komputera pokładowego, wkomponowanego między zegary

Alfa Romeo MiTo QV 1.4 TB MultiAir - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4 16V Turbo
Paliwo Benzyna
Pojemność 1368 cm3
Moc maksymalna 125 kW/170 KM/5500 obr./min
Maks mom. obrotowy 250 Nm/2500 obr./min
Prędkość maksymalna
219 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 7,5 s
Skrzynia biegów manualna/ 6 biegów
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 45 l
Masa własna 1145 kg
Opony 215/45 R18
Emisja CO2 139 g/km
Bagażnik/ po złożeniu
270 l/ 950 l

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego MiTo. Jak skomponowano zawieszenie autka? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu włoskiego woziku? Co przynosi kierowcy system D.N.A? Jakie hamulce zastosowano w modelu Quadrifoglio Verde? O tym już w 3. odcinku dziennika testu "małej sportówki" Alfy Romeo na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki