SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde 1.4 TB MultiAir - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde 1.4 TB MultiAir - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

17.04.2013, godz. 01:30
Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde
foto:

Frajda z jazdy MiTo Quadrifoglio Verde oferowana jest w pakiecie, bo mały hatchback prowadzi się dokładnie tak, jak powinien. Auto precyzyjnie komunikuje swoje zachowania i koryguje większość niedociągnięć spowodowanych brakiem umiejętności kierowcy. Awanturnicze usposobienie zachęca do szarży po gładkich nawierzchniach, a od nieutwardzonych dziurawych dróg sugeruje trzymać się z daleka. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena układu jezdnego zadziornej Alfy Romeo. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Alfa Romeo MiTo QV - UKŁAD JEZDNY

Konstrukcja MiTo została oparta na płycie podłogowej Grande Punto. Z tego powodu auto pod wieloma względami jest bardzo spokrewnione z Fiatem, ale nastawy zawieszenia w przypadku Alfy Romeo zostały skalibrowane na nowo. Z przodu pracuje niezależny układ typu McPherson z amortyzatorami teleskopowymi, wahaczami poprzecznymi i stabilizatorem przechyłów. Z tyłu znalazła się tradycyjna belka skrętna z wahaczami wleczonymi, amortyzatorami i sprężynami śrubowymi. Rozstaw osi wynoszący 2511 mm jest taki sam jak w Punto.

>>> Alfa Romeo MiTo QV 1.4 TB MultiAir - TEST - Dziennik dzień 1: Stylistyka i wymiary małej Alfy <<<

Awanturnicze usposobienie hatchbacka sprawia, że jeździ się nim po prostu fajnie! Kolumna kierownicy z regulacją w dwóch kierunkach pozwala na odpowiednie dopasowanie pod sienie steru. Elektryczny progresywny układ wspomagania najlepiej oddaje obraz tego, co dzieje się z kołami w trybie DYNAMIC. Przy nadsterowności wysyłany jest lekki impuls sugerujący dokonanie korekty manewru. Duży wpływ na czucie drogi ma w "koniczynkowej" MiTo utwardzone zawieszenie i wgryzające się w asfalt niskoprofilowe opony. Taka charakterystyka niestety nie przekłada się na komfort, nawet w przypadku powolnego poruszania się. Każda nierówność drogi jest wyczuwalna, a większe ubytki drastycznie przenoszą się na kabinę. Jazda w koleinach wymusza natomiast mocne trzymane kierownicy i korygowanie kierunków jazdy. Jeżeli nie chcemy psuć sobie nastroju, lepiej nie zjeżdżajmy z nieutwardzonych dróg, a w trasie podróżujmy w łagodniejszym trybie NATURAL. Alfa nie jest wprawdzie nisko zawieszona, ale z powodu 18-calowych opon o profilu cienkim jak naleśnik, lepiej darować sobie atakowanie krawężników. Uszkodzenia takiego ogumienia "pociągnie" właściciela po kieszeni.

>>> Alfa Romeo MiTo QV 1.4 TB MultiAir - TEST - Dziennik dzień 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Gładka nawierzchnia to dla MiTo QV środowisko, w którym czuje się najlepiej. Hatchback mimo krótkiego rozstawu osi bezproblemowo utrzymuje założony tor jazdy. Dba o to m.in. pobudzony do pracy w trybie DYNAMIC samoblokujący się mechanizm różnicowy ALFA Q2, symulujący pracę mechanizmu różnicowego. Ta elektroniczna szpera faktycznie kontroluje zacieśnianie łuków i odpowiednią trakcję, zapewniając wysoką precyzję jazdy. Dodatkowo zawieszenie Alfa Active Suspension współpracujace z systemem D.N.A., dostosowuje pracę amortyzatorów do warunków drogowych i w ten sposób niweluje przechyły karoserii. Takie sztywniejsze zestrojenie pozwala odpowiednio pokonywać ciaśniejsze zakręty z poczuciem niewielkiej podsterowności. Dynamiczne przejazdy po wirażach bacznie kontrolują systemy elektroniczne, wkraczając kierowcy w paradę, w momencie pojawiania się pierwszych uślizgów kół.

Alfa Romeo MiTo QV - HAMULCE

Układ hamulcowy topowego wariantu Quadrifoglio Verde został wzmocniony w stosunku do pozostałych wersji MiTo. Auto z koniczynką legitymujące się dużą mocą silnika, z przodu posiada większe tarcze hamulcowe wentylowane wewnętrznie o średnicy 305 mm. Na tylnej osi już tak samo jak we wszystkich innych modelach pracują lite tarcze o wielkości 251 mm. Za dopłatą 650 zł zaciski hamulcowe mogą być dodatkowo polakierowane na kolor czerwony z wyraźną białą nazwą producenta. Taki zestaw zatrzymuje MiTo na krótkim dystansie. Przy gwałtowniejszym hamowaniu trochę irytuje czuły system ESS, który po energicznym depnięciu w środkowy pedału od razu uruchamia światła awaryjne, mające za zadanie ostrzegać innych kierowców o poczynionym manewrze.

>>> Alfa Romeo MiTo QV 1.4 TB MultiAir - TEST - Dziennik dzień 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenia <<<

MiTo QV oferuje komplet układów poprawiających panowanie nad pojazdem w trudnych warunkach. Kierowca ma w asyście wspominany wybór trybów jazdy elektronicznego systemu D.N.A., a także: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBD (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania pomiędzy koła przedni i tylne), VDC (inaczej ESP kontrolujące elektronicznie stabilność samochodu), ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), HBA (system, wspomagania podczas nagłego hamowania), Hill Holder (układ ułatwiający kierowcy ruszanie pod górę), MSR (kontrola hamowania silnikiem poprzez centralkę silnika), CBC (kontrola hamowania na zakręcie), ALFA Q2 (samoblokujący mechanizm różnicowy nazywany "szperą" elektroniczną).

>>> Alfa Romeo MiTo QV 1.4 TB MultiAir - TEST - Dziennik dzień 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się opis wnętrza Alfy Romeo. Jak prezentuje się deska rozdzielcza MiTo? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co oferuje klientowi auto w wersji Quadrifoglio Verde oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu niewielkiej MiTo QV na SuperAuto24.pl.

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: