Audi A3 Sportback 1.8 TFSI S tronic - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie

2013-04-11 3:30

O segmencie premium jednoznacznie świadczy wysoki poziom elegancji i jakość wykonania Sportbacka. W stonowanej kolorystycznie kabinie czuć styczność z droższym ekskluzywnym autem. Widok estetycznej, oszczędnej w ozdobniki deski z ilością przyrządów ograniczonych do minimum nawiązuje do sportu. Przednie fotele oferują obłędny komfort podróży, ale tylna kanapa choć jest wygodna i łatwo się na niej usadowić dzięki dodatkowej parze drzwi, to na swobodną jazdę pozwoli raczej tylko dwójce dorosłych osób. Bagażnik mieszczący 380 litrów okazuje się wystarczający i wpisuje się w przyjęte standardy segmentu C. CZWARTY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena wnętrza, kufra i wyposażenia nowego A3. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: bezpieczeństwo, ceny auta i podsumowanie testu.

Audi A3 Sportback - WNĘTRZE

Audi w przypadku modelu A3 Sportback oferuje do wyboru cztery wersje wyposażenia: PREMIERE EDITION, ATTRACTION, AMBITION oraz AMBIENTE, dostosowując w ten sposób charakter pojazdu do oczekiwań klienta. Dla każdej z wersji, projektanci zaproponowali różne kolory wnętrza oraz elementy wykończeniowe. W zależności od poziomu, przestrzeń prezentuje się w odmienny sposób - ATTRACTION ma być subtelnie nowoczesne, AMBITION z mocno wyprofilowanymi siedziskami sportowe (taką odmianą właśnie dysponowaliśmy podczas testu SuperAuto24.pl), a AMBIENTE najbardziej eleganckie. Auto opcjonalnie można skonfigurować z dwubarwną deską - w duecie z czarnym kolorem w ofercie są tworzywa w barwie szarej, beżowej i brązowej.

Designerzy tworząc konsolę nie zamierzali popisywać się fantazją, tylko zwyczajnie sięgnęli do historii motoryzacji, by zaczerpnąć garścią ze stylu retro. Prosty i oszczędny w ozdobniki projekt deski wygląda bardzo znajomo. Układ czterech okrągłych wlotów powietrza z regulowanymi turbinowymi dyszami, to typowe elementy znane ze starych sportowych samochodów. Poziome linie czołowego płata deski także przywodzą na myśl wykonywane dawniej kokpity. To wszystko narysowane jeszcze raz od nowa we współczesnym stylu, wygląda bardzo elegancko. Odcinającym się kolorystycznie srebrnym detalem jest linia przebiegająca przez całą długość deski. W centralnym miejscu tej ozdobnej aplikacji ulokowano kilka przycisków, których najbardziej w aucie spodziewa się użytkownik. Konsolę środkową bardzo delikatnie skierowano w stronę kierowcy. Widać to przede wszystkim po wysunięciu się wyświetlacza na szczycie deski (opcja). Po środku wstawiono segment ze sterowaniem klimatyzacją.

>>> Audi A3 Sportback 1.8 TFSI S tronic - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Podkreśleniem prestiżu są użyte wysokiej jakości materiały, stosowane w wykończeniu aut wyższej klasy, i wcale nie mamy tu tak bardzo na myśli skórzanej tapicerki. Wszelkie tworzywa, czy elementy boczków i podsufitki są w dotyku przyjemne, nie pozwalają się łatwo zarysować i nie wydają z siebie podczas jazdy żadnych niepożądanych dźwięków, bo wszystko zostało sumiennie spasowane. Wnętrze testowanego Sportbacka zostało utrzymane w czarnej tonacji, łącznie z wyściółką podsufitki. Tu i ówdzie czerń przełamano aluminiowymi aplikacjami w dyskretnym tonie (klamki drzwi, pokrętła w panelu, obwoluty nawiewów i przycisków, fragmenty lewarka czy konsoli sterowania multimediami).

Podobne nienachalne srebrne aplikacje wpasowano w zestaw analogowych liczników. Prędkościomierz i obrotomierz tradycyjnie umieszczono pod owalnym daszkiem. Wskaźniki temperatury wody i poziomu paliwa ciekawe przesunięto w dolną partię zegarów, ze skalą pokazywaną w postaci podświetlanych białych kreseczek. Prostokątny wyświetlacz komputera pokładowego seryjnie jest monochromatyczny, ale może być też kolorowy w wersjach AMBITION i AMBIENTE (cena 550 zł). Zestaw wskaźników podświetlono białym kolorem, a same wskazówki są czerwone, podobnie jak większość przycisków. Ponadto w katalogu Audi jest pakiet oświetlenia wnętrza diodami LED za cenę 1 010 zł (standard w wersji AMBIENTE).

Całkiem nową ładną formę przybrała kierownica - jest gruba i dobrze układa się w dłoni. Ster jest oferowany w trzech wariantach do wyboru. W zależności od wersji wyposażenia może by trzy- lub czteroramienny, a także spłaszczony dołem. Podstawowo jest niestety wykonany z tworzywa, co nie przystoi na tak drogi samochód. Skórzane obicie jest faktycznie z gładkiej naturalnej skóry i seryjnie znajdziemy je tylko w AMBIENTE (pozostałe wersje dopłata 910 zł). Sportowa kierownica skórzana jest dedykowana tylko dla AMBITION za kwotę 820 zł. Spłaszczona dołem wersja to już cena 1 340 zł. Przyciski wielofunkcyjne usytuowane na podstawowym sterze wraz ze skórzanym obiciem to elementy wyposażenia dodatkowego - koszt 1 730 zł dla czteroramiennej w AMBITION, a w odmianie AMBIENTE cena spada do 820 zł.

>>> Audi A3 Sportback 1.8 TFSI S tronic - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Podstawowo auto oferuje elektrycznie otwierane szyby i klimatyzację manualną. W opcji po dopłacie 2 630 zł do kupienia jest automatyczna klima dwustrefowa z pięknie podświetlonym LED-owo wyświetlaczem (standard w PREMIERE EDITION). Wloty kanałów powietrznych posiadają świetną funkcję precyzji regulacji powiewu powietrza. Przez pociągnięcie za oś dyszy, strumień może się zmieniać od szerokiego do wąsko ukierunkowanego. Dodatkowe ogrzewanie postojowe sterowne z pilota, jest dostępne w Audi po dopłacie 6 130 zł. Lusterka regulowane elektrycznie i podgrzewane wraz z podgrzewaniem dysz spryskiwaczy wyceniono na 600 zł. Za zestaw ten rozbudowany o dodatkowe automatyczne składane trzeba już dać 1 560 zł. Lusterko wewnętrzne z automatyczną funkcją przeciwoślepieniową, czujnikiem deszczu i świateł mijania oraz szybą przyciemnionym pasem szyby to koszt 1 180 zł. Ergonomia przycisków uchodzi za wzorową, bo jest ich bardzo mało i zostały umiejscowione tam gdzie należy się ich spodziewać. Przy obsłudze można liczyć na intuicję - nawet wersje z systemem MMI nie sprawią kłopotów po wcześniejszej nauce. Centralne pokrętło-przycisk strasznie wygląda tylko na początku, bo w rzeczywistości to prosty w obsłudze element wspierany polskim menu.

KOMFORT i PRZESTRONNOŚĆ

W przednim przedziale podróżni mają zaskakująco dużo wolnej przestrzeni. Wpływ na takie odczucie ma oszczędnie zaprojektowana deska, która nie zabiera niepotrzebnie miejsca. Widoczność do tyłu przez małą szybę nie jest najlepsza, a obraz tego co dzieje się po bokach zaburzają trochę słupki B (w trzydrzwiowym A3 pod tym względem jest lepiej). O przyjemne doświetlenie kabiny dbał podczas testu automatyczny szyberdach - jego cena w katalogu to 4 540 zł. Zakres seryjnej dwustopniowej regulacji kolumny kierownicy jest spory. W nowo zaprojektowanych fotelach A3 można siedzieć nisko jak w sportowym aucie. Posiadają trzystopniową regulację, są miękkie, zapewniają miłe oparcie i wygodną pozycję. Sportowe siedzenia takie jak w testowanym egzemplarzu (standard w wersji wyposażenia AMBITION, lub dopłata 1 130 zł w pozostałych) dodatkowo bardzo dobrze trzymają na boki. Do pełni szczęścia jedynie brakuje seryjnej regulacji podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa (dopłata 1 180 zł). Ogrzewanie foteli wyceniono natomiast na 1 580 zł.

>>> Audi A3 Sportback 1.8 TFSI S tronic - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Kanapa przedziału pasażerskiego jest przewidziana dla trzech osób, ale wygodnie usiądzie na niej tylko dwójka dorosłych. Pośrodku przebiega wysoki tunel, więc podróżującemu w środkowym miejscu nie będzie zbyt wygodnie, a na dodatek dostanie w gratisie obijanie się barkami o kompanów podróży. Siedziska zostały nisko ulokowane, więc osoby do wzrostu 1,90 metra nie będą uderzały głową o podsufitkę. Nogi na bocznych miejscach również mają się gdzie podziać, bo z tyłu za sprawą zwiększonego rozstawu osi Sportbacka, jest nieco więcej miejsca niż wersji 3-drzwiowej, a do tego plecy foteli przednich dostały przydatne wyżłobienia. Stopy ze spokojem da się wsunąć pod fotele.

Do wyboru w salonie jest kilka wzorów i wersji kolorystycznych tkanin obić siedzeń. Na życzenie klienta fotele obszyte mogą być różnymi gatunkami skóry. Tapicerka z alcantary (wraz ze skórzaną kierownicą i pakietem schowków) posiada cenę 4 300 zł dla PREMiERE EDITION, ATTRACTION i AMBITION, a dla AMBIENTE 3 340 zł. Tapicerkę w całości ze skóry (wraz ze skórzaną kierownicą i pakietem schowków) opatrzono natomiast ceną 7 870 zł dla PREMIERE EDITION, ATTRACTION i AMBITION, a w AMBIENTE sumą 6 920 zł. Za zestaw sportowych siedzeń w specjalnej pomarańczowo-czarnej tonacji Capri, przemieszanej z elementami tapicerki również w takich barwach, trzeba zapłacić 10 200 zł. Jest też w całości czarny pakiet sportowy S Line zawierający dużą ilość ekskluzywnych dodatków stylistycznych.

rodzaje i kolorystyczne wersje tapicerki

Audi A3 Sportback - MULTIMEDIA

Jak przystało na segment premium, Audi w temacie multimediów oferuje naprawdę wiele. Niestety większość elementów powodujących uśmiech na twarzach gadżeciarzy to kosztowne dodatki. Podstawowo w kompakcie znajduje się ulokowany na szczycie deski subtelnie prezentujący się radioodtwarzacz CD/MP3 Audi Radio, ze złączem AUX-IN, małym 2,5-calowym wyświetlaczem monochromatycznym, anteną o wysokiej czułości oraz 4 głośniki z przodu o łącznej mocy 40 W.

Kolejny poziom to o wiele bardziej rozbudowany system MMI Radio (wyceniony na sumę 2 030 zł) przenoszący dźwięk na 8 głośników o łącznej wartości mocy 80 W. W jego skład wchodzi 5,8-calowy ultra-cienki kolorowy ekran (wysuwany automatycznie z deski rozdzielczej po uruchomieniu auta), oddzielny panel obsługi MMI i Car Menu w konsoli centralnej, napęd CD/MP3, czytnik kart pamięci SDHC, złącze Aux-In (elementy urządzenia ulokowanego w schowku). Za kwotę 1 220 zł w ofercie jest dodatkowy Audi Sound System, stanowiący doposażenie radia MMI o 6-kanałowy wzmacniacz, zestaw 10 głośników (subwoofer w bagażniku, głośnik centralny w desce) o łącznej mocy 180 W. Najbardziej audiofilski komplet marki Bang & Olufsen z 15-kanałowym wzmacniaczem o mocy 705 W, zintegrowanym napędem DVD i odbiorem dźwięku w systemie 5.1 Surround i 14 głośnikami, wyceniono na 3 770 zł (zestaw ten gra obłędnie - słuchając muzyki na pokładzie można się poczuć jak na sali koncertowej). Złącze Bluetooth umożliwiające bezprzewodowe sparowanie odtwarzacza z telefonem komórkowym, tworzące zestaw głośnomówiący to koszt 1 440 zł.

>>> Audi A3 Sportback 1.8 TFSI S tronic - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Dla użytkowników poszukujących zintegrowanej z autem nawigacji satelitarnej, jest zestaw MMI z mapami całej Europy na karcie SD i menu w języku polskim. Obejmuje on 8-głośnikowy system nagłośnienia i wszystkie atrybuty MMI Radio wraz ze złączem Bluetooth, z dodatkowym czytnikiem kart SDXC. Obsługę stanowi panel w tunelu środkowym, przyciski z kierownicy lub wykorzystywanie komunikatów głosowych (cena takiego zestawu to 5 470 zł). Kamera cofania to kolejny gadżet za 1 960 zł.

Najbardziej zaawansowaną technicznie wersją nawigacji GPS jest MMI Navigation plus z MMI touch. Sprzęt ten współdziała z 8 głośnikami, radiem z potrójnym tunerem i anteną o wysokiej czułości. Duży 7-calowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości pokazuje mapki w wersji 3D. Całość to centrum multimedialne z wbudowaną pamięcią 60 GB i napędem DVD, które można obsługiwać głosowo, lub za pośrednictwem panelu w tunelu środkowym. Co więcej, główne pokrętło zawiera ekscytujący touchpad - ruchem palca na obrotowym przycisku można rysować litery i cyfry, które z łatwością rozpoznaje system. W ten sposób wpisuje się pożądaną lokalizację w nawigacji, lub numer telefonu, którego nie ma w książce. Poprzez zintegrowany interfejs Bluetooth system łączy się z telefonami komórkowymi oraz przenośnymi odtwarzaczami. Cena tego zestawu to 12 990 zł. Dzięki polskiemu menu wszystko jest proste w obsłudze i bardzo szybko idzie się przyzwyczaić do użytkowania tego zaawansowane ustrojstwa.

Co więcej, właśnie w Sportbacku zadebiutował jeszcze bardziej rozwinięte ustrojstwo Audi connect (cena 2 360 zł - tylko jako rozszerzenie nawigacji MMI Navigation plus z MMI touch). Audi connect umożliwia dostęp do Internetu. Połączenie sieciowe stanowią m.in. zindywidualizowane usługi online, umożliwiające kierowcy dostęp do sieci informacyjno-komunikacyjnej. Za pośrednictwem systemu pasażerowie mogą podłączyć się do pokładowego punktu WLAN nawet przez 8 mobilnych urządzeń. Zindywidualizowane usługi online, pozwalają nawigacji odnajdywać punkty w terenie za pomocą grafik, czy dostarczają przez system informacje o ruchu drogowym, kolejowym i lotniczym. Za pomocą Audi connect można uzyskać również dostęp portali społecznościowych Facebook i Twitter. System umożliwia też kierowcy korzystanie z głosowego odczytywania e-maili i dyktowania wiadomości tekstowych SMS. Wszystkie te bajery faktycznie działają, a dzięki polskiemu menu obsługa jest dość łatwa i szybko idzie się do niej przyzwyczaić.

Audi A3 Sportback - SCHOWKI

Półeczek i uchwytów mamy w Audi w sam raz. Jakieś szpargały i większe elementy można pochować w różnych miejscach. Największa skrytka we wnętrzu to ta usytuowana w desce rozdzielczej przy kolanach pasażera. Pod segmentem sterowania wentylacją wpasowano gniazdo 12V oraz wyżłobiono szeroką lukę, kryjącą dwa dyskretnie podświetlone okrągłe otwory na napoje, z wypustkami dopasowującymi się do wielkości pojemników. Pod seryjnym podłokietnikiem jest prostokątny schowek idealny na podręczne różności. W przednim przedziale na ściance tunelu środkowego od strony pasażera jest jeszcze elastyczna siatka. Drzwi przednie mają półki z dodatkowymi uchwytami do wstawienia butelki lub kubka.

W zakończenie tunelu środkowego w uplasowano kanały powietrzne i kolejne gniazdo 12V dla pasażerów tylnego przedziału. Na środku pod kanapą jest zamykany wąski otwór, po bokach w plastikach boczkach drzwiowych wycięto kieszenie z lukami na wstawienie napojów. Tylny podłokietnik ze skrytką i dwoma wysuwanymi łapkami na napoje to koszt 750 zł. Podświetlane LED-owo lusterka do makijażu w daszkach przeciwsłonecznych to standard w wersji AMBIENTE, a w pozostałych wymaga dopłaty 340 zł. Istnieje jeszcze dodatkowy pakiet schowków seryjny w AMBIENTE (w pozostałych dopłata 840 zł). W jego skład wchodzą: oparcia siedzeń z elastycznymi siatkami, szuflada pod fotelem kierowcy, oddzielna skrytka na CD w schowku, siatki zaczepy w bagażniku.

Audi A3 Sportback - BAGAŻNIK

Audi w porównaniu z kompaktami niższej półki nie oferuje zadziwiających możliwości przewozu bagażów, ale już w swojej niewielkiej klasie premium pojemność wynosząca 380 l wpisuje się w przyjęte standardy. Litraże najbliższej konkurencji są następujące: Citroen DS4 - 370 l, BMW 1 - 360 l, Lexus CT200h - 375 l, Volvo V40 - 335 l, Mercedes Klasy A - 340 l, Alfa Romeo Giulietta - 350 l.

Kształty bagażnika są regularne. Nadkola tak zabudowano, że po uchyleniu klapy rozpościera się prostokątny luk ładunkowy ze standardowo regulowaną płytą podłogi. Szerokość między nadkolami wynosi 100 cm. Miejsca na zakupy czy weekendowe bagaże jest w sam raz, ale już na dłuższy wczasowy wyjazd z dziećmi z raczej się nie pomieścimy. Banalna możliwość położenia oparć siedzeń dzielonych w stosunku 60/40 zwiększa objętość do 1200 litrów. Wystarczy po otwarciu klapy nacisnąć przyciski wtopione w seryjnie dzielone asymetrycznie oparcia i pchnąć je do przodu (na szczęście nie ma uciążliwego podnoszenia siedzisk). Po ich opuszczeniu by nie denerwować się powstającym progiem załadunkowym, do uzyskania płaskiej powierzchni wystarczy podnieść podłogę o stopień wyżej.

W przypadku wycieczki na narty lub chęci przewozu jakiegoś długiego szczupłego elementu, w transporcie pomoże wnęka w tylnej kanapie (dopłata do podłokietnika z wnęką wynosi 750 zł). Dodatkowy wysuwany pokrowiec na narty to koszt 370 zł, a dwustronna tkaninowo-gumowa wykładzina została wyceniona na 300 zł. Pomagająca utrzymać w kufrze porządek rozwieszana siatka, wraz z haczykami pod półką i dodatkowym pakietem schowków w kabinie pasażerskiej jest standardem w AMBIENTE, a w pozostałych wersjach kosztuje 870 zł. Lampka podświetlająca bagażnik z przydatnym gniazdem 12V w lewym nadkolu są podstawą. We wnęce pod podłogą standardowo ulokowano koło zapasowe z kompletem kluczy.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 5

W piątym odcinku skupimy się na bezpieczeństwie kompaktowego Audi oraz jego cenach. Ile kosztuje najtańszy Sportback? Jakie przewidziano zabezpieczenia i systemy wspomagające? Jakie zastosowano w aucie rozwiązania dbające o bezpieczeństwo podróżujących? O tym w 5. odcinku dziennika testu A-trójki trzeciej generacji na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają