Chevrolet Aveo 1.4 sedan - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2012-01-17 3:30

Chevrolet Aveo sedan jest dostępny ze sporą gamą jednostek napędowych. W ręce SuperAuto24 trafił model ze 100-konnym, 16-zaworowym silnikiem o pojemności 1.4 litra. Motor ten jest znany m.in. wśród właścicieli Opli, ponieważ jednostka ta pochodzi z rodziny siników Ecotec. DRUGI ODCINEK dziennika Aveo, został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i koszty.

Chevrolet Aveo - SILNIKI

Polska oferta Chevroleta posiada sporą gamę jednostek napędowych do wyboru - wszystkie w 16-zaworowym układzie rozrządu DOHC. Silniki benzynowe rozpoczynają się od pojemności 1.2 litra i występują w wersjach o mocy 70 lub 86 KM. Większa pojemność 1.4 to już 100-koni mechanicznych. Najmocniejsza jednostka to motor 1.6 litra rozwijający 115 KM. Dostępne są również dwa silniki wysokoprężne o pojemności 1.3 litra, które rozwijają 75 oraz 95 koni mechanicznych.

Aveo to pierwszy miejski samochód Chevroleta, który może być wyposażony w sześciostopniową, automatyczną skrzynię biegów, dostępną w połączeniu z silnikami 1.4 i 1.6. Standardowo montowana natomiast jest 5-stopniowa przekładnia. Aveo z silnikiem diesla o pojemności 1.3 litra standardowo jest wyposażone w układ wtrysku paliwa common-rail oraz technologię Start/Stop.

Aveo sedan 1.4 100 KM - TEST

Wsiadamy do Chevroleta - pora sprawdzić, jak sprawuje się czterocylindrowy benzynowiec o pojemności 1.4 litra. Niewielki składany kluczyk intuicyjnie ląduje w stacyjce i zapala samochód. Efekt? Nic nie słychać! To zasługa kultury pracy motoru na wysokim poziomie. Silnik na wolnych obrotach działa cicho i równo; znajdując się wewnątrz nie czuć, że auto jest zapalone.

>>> Chevrolet Aveo sedan - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

Pedał sprzęgła działa niezwykle lekko - kobieta decydująca się na Aveo, z pewnością będzie zadowolona. Także skrzynia biegów daje powód do uśmiechów na twarzy. Dźwignia lewarka dobrze leży w dłoni, nie jest zbyt długa i pozwala na dość szybką zmianę biegów, które wchodzą lekko z wystarczającą precyzją. Skrzynia jest jednak zestopniowana na dłuższe przełożenia. Piąty bieg ma naprawdę długą charakterystykę - pozwala na obniżenie hałasu wewnątrz kabiny przy wyższych prędkościach, ale przy okazji obniża dynamikę wozu. No cóż - coś za coś.

Czas w drogę. Silnik podczas jazdy przy niskich obrotach pracuje dość cicho. Sto koni mechanicznych wystarcza do sprawnej, miejskiej jazdy i nie ma się poczucia niedosytu mocy. Pora więc przetestować, czy tak samo będzie przy nieco ostrzejszej jeździe i sprawdzić, czy dynamiczna sylwetka Aveo idzie w parze z osiągami. Testowany motor 1.4 przy masie własnej auta wynoszącej 1147 kg, osiągający 130 Nm momentu obrotowego przy 4000 obr/min, powinien nie najgorzej radzić sobie z napędzeniem samochodu. Okazuje się jednak, że ten tok rozumowania nie ma przełożenia w praktyce.

>>> Aveo sedan - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Zauroczeni agresywną linią nadwozia, szybko schodzimy na ziemię. Aveo to nie sportowiec, brak mu elastyczności. Do bardziej dynamicznej jazdy potrzebuje wysokich obrotów - a przy tych wewnątrz auta robi się trochę głośno. Nie trudno się też domyślić, że podczas takiego stylu jazdy wzrasta apetyt silnika na paliwo. Według danych katalogowych Aveo sedan sprint od 0-100km/h osiąga w 12,2 s. W przeprowadzonych próbach udało się osiągnąć ten wynik. Chevrolet Aveo sedan z motorem 1.4 nie został zaprojektowany do bicia rekordów prędkości - i dobrze. Auto ma być komfortowym, pojemnym samochodem, który ma pomieścić rodzinę, a nie szalonych amatorów szybkiej jazdy. Jeżeli szuka się ekstremalnych wrażeń, Chevrolet ma w swojej ofercie inne modele.

Aveo sedan 1.4 100 KM - SPALANIE

Zbiornik paliwa Chevroleta jest w stanie pomieścić 46 litry benzyny. Według danych producenta Aveo 1.4 sedan z silnikiem benzynowym 1.4 o mocy 100 KM, z manualną skrzynią biegów spala: 5,9 litra/100 km w cyklu mieszanym. Na trasie Aveo zadowala się dawką 4,9 litra/100km a w cyklu miejskim spala 7,7 litra/100km.

>>> Chevrolet Aveo - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

Testowym Chevroletem przejechaliśmy ponad 800 kilometrów. Dane dotyczące spalanie jakie udało się nam zebrać, nieco różnią się od tych podawanych przez producenta. Według próby drogowej SuperAuto24, rzeczywiste spalanie Aveo z jednostką napędową 1.4 100 KM, jest wyższe od katalogowego. Samochód przy poruszaniu się w cyklu mieszanym spalił 6,8 litra/100km. W trasie Chevrolet zadowolił się ilością 5,1 l/100km, a do jazdy wyłącznie w cyklu miejskim potrzebował 8,6 l/100km.

Chevrolet Aveo 1.4 100 KM - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4/16
Paliwo benzyna
Pojemność 1398 cm3
Moc maksymalna 74 kW/100 KM/6000 obr./min
Maks mom. obrotowy 130 Nm/4000 obr./min
Prędkość maksymalna
177 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 12,2 s
Skrzynia biegów manualna/5
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 46
Masa własna/ładowność 1147/445 kg
Opony 195/65/15
Emisja CO2 179 g/km
Bagażnik 502 l

>>> Chevrolet Aveo sedan - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Aveo. Czy sposób prowadzenia auta zmienił w stosunku do poprzednika? Jak pracuje układ kierowniczy? Co można powiedzieć o zawieszeniu trzeciej generacji samochodu? Czy podróżowanie jest komfortowe? O tym w 3. odcinku dziennika testu na SuperAuto24.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki