Chevrolet Aveo 1.4 sedan - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2012-01-18 3:30

Trzecie wcielenie Chevroleta Aveo różni się od poprzednika nie tylko pod względem stylistyki. Zmienił się sposób prowadzenia auta, komfort resorowania i hamowanie. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24, to ocena komfortu i całego układu jezdnego Chevroleta Aveo. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i koszty.

Chevrolet Aveo sedan - UKŁAD JEZDNY

Konstrukcja nadwozia nowego Aveo sedan jest dość sztywna. Wykonana została ze stali wytrzymałej na rozciąganie, co zwiększa komfort i bezpieczeństwo podróżujących. Zawieszenie Chevroleta skomponowano według sprawdzonego schematu. Jest proste w swojej budowie, co w przyszłości pozwoli właścicielowi zaoszczędzić na naprawach. Z przodu pracują kolumny McPhersona, a z tyłu postawiono na tradycyjną dla aut klasy segmentu B belkę skrętną. Skuteczność resorowania jest wysoka, co gwarantuje niezły komfort podróżowania.

>>> Chevrolet Aveo sedan - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

Nowe Aveo sedan, w odniesieniu do swojego poprzednika, oferuje dobre właściwości jezdne i precyzyjny układ kierowniczy. Mechanizm ten zapewnia poczucie bezpieczeństwa. Choć nie jest on bezpośredni, daje kierowcy wrażenie kontaktu kół z nawierzchnią. Auto prowadzi się pewnie, przebywanie za kierownicą w dłuższej trasie nie męczy. Chevrolet został wyposażony w hydrauliczne wspomaganie kierownicy, nie jest ono zbyt silne, ale według nas to akurat jego zaleta. Wyjątkiem w kwestii hydrauliki wspomagania są wersje wysokoprężne 1.3D, które posiadają elektroniczny system wspomagania.

Auto jak na przedstawiciela segmentu B jest dobrze wyciszone. Szumy pracy zawieszenia nie przedostają się do wnętrza pojazdu. To podobno zasługa zastosowanych w procesie wytwarzania auta nowoczesnych środków wygłuszających. Odgłosy z zewnątrz słyszymy dopiero podczas pokonywania większych przeszkód czy nierówności drogi. Na komfort jazdy m.in. wpływa szeroki jak na auto w tej klasie rozstaw kół (1509 mm) i osi (2525mm), czy dobrze dobrana ich wielkość. Przy aluminiowej obręczy 15" opona ma rozmiar 195/65/15 - taka dawka ogumienia powoduje dobre tłumienie. Dzięki nie za dużej szerokości opon auto nie ma tendencji wpadania w drogowe koleiny.

>>> Aveo sedan - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Jak już wspominaliśmy w 2 ODCINKU DZIENNIKA, Chevrolet Aveo sedan to nie sportowiec. Mimo tego, że wóz prowadzi się pewnie, jego układ jezdny nie jest przystosowany do rajdowych wyczynów. Auto może nerwowo zachowywać się podczas zbyt szybkiego pokonywania zakrętów. Za to bez zarzutów Chevi sprawdza się w mieście. Jest zwrotny i słucha się poleceń. Promień zawracania wynosi 5,03 metra.

Manewry na parkingu nie są kłopotliwe, a wjazdy na chodniki nie stanowią problemu. Trzeba jedynie uważać na dolną listwę zderzaka przedniego, przy czołowym podjeździe do krawężnika, lub w momencie zjeżdżania z niego tyłem. Element ten jest podwieszony dość nisko i można nim zahaczyć. Na szczęście wykonano go z elastycznego tworzywa, więc zrobienie mu większej krzywdy wymaga trochę wysiłku. W wariancie LTZ dostępne są dodatkowe czujniki parkowania, które pomogą wcisnąć się sedanem w węższe miejsca.

Chevrolet Aveo - HAMULCE

Układ hamulcowy we wszystkich wersjach Aveo jest identyczny. Z przodu wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 256 mm, z tyłu bębny o średnicy 200 mm. Pierwsze wrażenie wizualne trochę dziwi, że w tak dobrze wyposażonym aucie, zastosowano na tylnej osi bębny, jednak jazdy testowe wykazały, że to zestawienie całkiem nieźle sprawuje się na drodze. Hamulce ekspresowo reagują na nacisk pedału - to zdecydowana zaleta samochodu. Kierowca dodatkowo ma w asyście spory pakiet systemów wspomagających.

>>> Chevrolet Aveo - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

Ukłon w stronę General Motors należy się za bogate wyposażenie standardowe auta. W Chevrolecie Aveo znajduje się cała gama systemów wspomagających hamowanie i kontroli nad pojazdem. Jest układ stabilizacji toru jazdy (ESC), system kontroli trakcji (TCS) czy czterokanałowy system zapobiegający blokowaniu kół (ABS) z asystentem hamowania, który obejmuje również niezwykle przydatne wspomaganie (HSA) podczas ruszania autem pod górkę.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Aveo w wersji LT+. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Czy umiejscowienie przyrządów jest funkcjonalne? Co oferuje auto w podstawowej wersji wyposażenia oraz jakie dodatki przewiduje? Co mamy do powiedzenia o pojemności i konfiguracji bagażnika? O tym w 4. odcinku dziennika testu na SuperAuto24.

>>> Chevrolet Aveo sedan - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki