Chevrolet Captiva 2.2 Diesel AWD - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2014-01-28 2:30

W niwelowaniu poczucia prowadzenia sporej masy dbają w Captivie mocne silniki, a użytkownicy oczekujący rozsądnego spalania mają do wyboru diesle. Niezłą dynamiką i elastycznością punktuje 184-konna odmiana 2.2, dzięki czemu podróżowanie nawet z obciążonym pokładem nie stanowi większego problemu. Wygodzie użytkowania sprzyja automat, który choć zmienia biegi niespiesznie, działa bardzo płynnie. DRUGI ODCINEK dziennika Chevroleta został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i cena auta.

Chevrolet Captiva - SILNIKI

Wybór montowanych poprzecznie pod maską silników jest spory, bo oferta Chevroleta obejmuje cztery jednostki napędowe. Odmiany wysokoprężne są rzędowymi, czterocylindrowymi motorami o 16-zaworach w układzie rozrządu DOHC, z turbodoładowaniem i bezpośrednim wysokociśnieniowym wtryskiem paliwa. Najmniejszy w gamie i dość paliwożerny jak na Diesla silnik o pojemności 2.0, generuje moc 163 KM i 360 Nm (oferowany tylko w połączeniu z napędem na przód dla najbogatszej odmiany LTZ). Wydajniejszy i oszczędniejszy jest wariant 2.2 dostępny w dwóch wariantach mocowych - 163 KM i 350 Nm oraz 184 i 400 Nm, a także w połączeniu z napędem FWD lub z AWD.

>>> Chevrolet Captiva 2.2 Diesel AWD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary SUV-a <<<

Pozostałe dwa silniki to wolnossące benzynowce zespolone z napędem AWD. Pierwszy 4-cylindrowy o pojemności 2.4-litra z wielopunktowym, sekwencyjnym wtryskiem paliwa dostarcza moc 167 KM i 230 Nm. Drugi o wiele potężniejszy 3.0 V6 z bezpośrednim wtryskiem, dysponuje mocą 258 KM i 288 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Jednostki mogą być spięte z 6-biegową przekładnią manualną (poza 2.2 184 KM i 3.0 V6), a automatyczna skrzynia o 6-przełożeniach może trafić tylko do aut o bardziej zaawansowanej konfiguracji z napędem na cztery koła AWD. System Start/Stop mający wpływać na zmniejszenie zużycia paliwa jest montowany tylko w połączeniu z motorem 2.2 Diesel i manualną skrzynią biegów. S&S samoczynnie uaktywnia i zatrzymuje pracę jednostki przy krótkich postojach, przykładowo po dojechaniu do sygnalizacji świetlnej.

Chevrolet Captiva 2.2 Diesel 184 KM - TEST

Pisać o silniku w samych superlatywach raczej nie będziemy, ale fakt jest taki, że dostarcza on sporo pozytywnych emocji. Jak na wysokoprężną jednostkę nie jest ona jakoś przesadnie głośna (o ile się ją odpowiednio rozgrzeje) i nie potrzebuje wysokich obrotów do dynamicznej jazdy. Bogato doposażony wariant LTZ jaki przyszło nam sprawdzać, ważył blisko 2 tony, a na jezdni jakoś wcale się tego nie odczuwało. Duża w tym zasługa sporej siły przenoszonej na koła już w niskim zakresie obrotowym. Maksymalna moc 400 Nm pojawia się już przy 2000 obr./min, a to w praktyce oznacza, że kierowca nie odczuwa dziury turbinowej. Przy naciśnięciu pedału gazu można liczyć na zdecydowaną reakcję silnika, i co ważne wcale nie trzeba ciągnąć wysoko wskazówki, bo maksymalna moc 184 KM jest do osiągnięcia przy 3800 obr./min.

>>> Chevrolet Captiva 2.2 Diesel AWD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Silnik pozytywnie dogaduje się automatyczną skrzynią 6-biegową - zmiana przełożeń choć niespiesznie, wypada płynie i bez szarpnięć. Redukcje także mogłyby przychodzić szybciej, ale w gruncie rzeczy takie zachowanie "automatu" zwyczajnie pasuje do charakteru auta. Rzecz jasna na tle skrzyni manualnej wypada gorzej, bo odbiera Captivie trochę czasu na sprincie. Testowany zestaw był w stanie rozpędzić wielkiego SUV-a ze srartu zatrzymanego do pierwszej "setki" w 11 sekund, a to aż o 1,3 s wolnej na tle duetu z ręczną przekładnią. W przypadku nagłych wyprzedzeń nie trzeba na szczęście zdawać się w całości na reakcję mechanizmu. Skrzynia daje kierowcy szansę samodzielnego operowania biegami, po złapaniu za solidny drążek i przejściu w tryb sekwencyjny. Duża pojemność silnika robi swoje, bo Chevi gładko przyspiesza przy większych prędkościach, nie patyczkując się z autostradowymi możliwościami. Maksymalnie da się pseudo amerykaninem pojechać nawet 190 km/h.

>>> Chevrolet Captiva 2.2 Diesel AWD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

W trasie przekładnia utrzymuje prędkość obrotową w okolicach 2000 obr./min, i to właśnie przemierzając kilometry ze wskazówką mniej więcej w takim położeniu, zapotrzebowanie na ON będzie najniższe. Tu przydaje się program ECO wymuszający jazdę z niższymi prędkościami obrotowymi. Jego aktywacja/dezaktywacja odbywa się jednym guzikiem umieszczonym obok lewarka, o czym informuje jedyna zielona lampka na tablicy zegarów. Przy uśpionym trybie ekonomicznym reakcja przepustnicy na pedał akceleratora jest zdecydowanie bardziej czuła.

Chevrolet Captiva 2.2 Diesel 184 KM - SPALANIE

Bak paliwa zmieści 65 litrów. Według danych producenta testowany wysokoprężny motor 2.2 o mocy 184 KM, w połączeniu ze zautomatyzowaną 6-biegową skrzynią i napędem AWD, ma spalać: 10,4 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się ma dawką 6,5 litra na przejechaną "setkę", a w cyklu mieszanym spalać 7,9 litra/100km.

Wybierając się z Warszawy w tereny podhalańskie testowym Chevroletem, pokonana ilość kilometrów dobrze zobrazowała faktyczne zapotrzebowanie na paliwo. Przy statecznej jeździe pozamiejskiej z ograniczoną ilością dynamicznych wyprzedzeń, na dystansie około 250 kilometrów osiągnęliśmy wynik 6,7 litra na "setkę" z obciążonym pokładem. Według wskazań komputera, w zakorkowanej metropolii zużycie również niewiele odbiegało od obiecywanego przez producenta - duży SUV potrzebował 11-12 l 100/km. W cyklu mieszanym zaobserwowaliśmy spalanie rzędu 9,5 l 100/km.

>>> Chevrolet Captiva 2.2 Diesel AWD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Maleńki cyfrowy wyświetlacz na środku wskaźników bogatej odmiany LTZ pokazuje niewiele (przebieg samochodu, dwa tryby przebytego dystansu A i B i aktualne przełożenie automatycznej skrzyni. To dlatego, że komputer pokładowy przeniesiono na wstawiony w konsolę środkową dotykowy wyświetlacz. Prezentuje on jednak tylko standardowe wartości, takie jak średnie zużycie paliwa, czy pozostałą ilość kilometrów do przebycia. Niestety nie ma funkcji prezentacji chwilowego spalania, ale za to jest kompas.

Chevrolet Captiva 2.2 Diesel - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4 Turbo
Paliwo Diesel
Pojemność 2231 cm3
Moc maksymalna 135 kW/ 184 KM przy 3800 obr./min
Maks mom. obrotowy 400 Nm przy 2000 obr./min
Prędkość maksymalna
191 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 11 s
Skrzynia biegów automatyczna/ 6
Napęd 4x4   
Zbiornik paliwa 65 l
Masa własna/ całkowita
1978/2538 kg
Opony 235/50 R19
Emisja CO2 208 g/km
Bagażnik/ po złożeniu
477 l/ 1575 l

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Captivy. Jak skomponowano zawieszenie auta i układ hamulcowy? Co myślimy o sposobie prowadzenia i napędzie 4x4 zastosowanym w Chevrolecie? Jak duże auto zachowuje na różnych typach drogi? O tym już w 3. odcinku dziennika testu SUV-a na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki