Chevrolet Spark 1.2 16V - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2012-06-26 3:00

Plasujący się w segmencie mini Chevrolet Spark, nie jest wbrew pozorom autkiem tylko do przemieszczania się po mieście. Wersja z silnikiem 1.2 16V pozwala na dalsze podróże, ale stadnina 81-koni by przyzwoicie radzić sobie na drodze, wymaga od kierowcy popędzania na obrotach. Dla oszczędnych przygotowana jest nawet fabryczna instalacja LPG. DRUGI ODCINEK dziennika Chevroleta Sparka został poświęcony testom układu napędowego. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Chevrolet Spark - SILNIKI

W polskiej ofercie Chevroleta dostępne są dla modelu Spark dwa czterocylindrowe, 16-zaworowe silniki benzynowe. Pierwszy posiada pojemność 1.0 litra o mocy 68 KM i 93 Nm. Drugi o zwiększonej pojemności 1.2 litra (taki jak w teście SuperAuto24.pl) generuje moc 81 KM i 111 Nm momentu obrotowego. Obydwie jednostki napędowe mają podobną konstrukcję: żeliwny blok, głowica z dwoma wałkami rozrządu i czterema zaworami na cylinder, z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Motory te mają też łańcuch rozrządu zapewniający długą żywotność oraz niskie wymagania obsługowe i koszty utrzymania. We wszystkich Sparkach silnik zespolono z pięciobiegową manualną skrzynią biegów.

Chevrolet Spark z instalacją LPG

Chevrolet wychodzi na przeciw klientom. Oferuje do swoich aut poszukiwaczom oszczędności na stacjach benzynowych, dodatkowo zasilanie LPG. Pod maską modelu Spark mogą znaleźć się fabrycznie montowane instalacje gazowe, produkcji popularnej włoskiej marki BRC. Współpracują one obydwoma benzynowymi motorami 1.0 oraz 1.2. Koszt instalacji w serwisie wynosi 3 700 zł. Samo przygotowanie pod montaż instalacji, które także można zamówić u dilerów kosztuje 200 zł.

>>> Chevrolet Spark 1.2 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

Co ważne, nabywając i montując instalację u autoryzowanego dystrybutora Chevroleta, warunki gwarancji nie ulegają zmianie, a producent instalacji LPG dodatkowo udziela na nią 2-letniej gwarancji bez limitu przebiegu, lub 3-letniej gwarancji do 100 000 km przebiegu (warunek systematycznych przeglądów co 15 tys. km).

Chevrolet Spark 1.2 16V 81 KM - TEST

Jednostka napędowa "mikro amerykanina" sporo różni się od tych, jakie dziś są stosowane przez rywali. Silnik wciąż posiada cztery cylindry, co na rynku zdarza się coraz rzadziej. Dzięki temu nie ma charakterystycznego warkotu typowego dla 3-cylindrówek i kultura pracy jest o wiele wyższa, w porównaniu z konkurencją. Na biegu jałowym 1.2-litrowy motorek pracuje cicho i równiutko, w kabinie wcale nie czuć, że jest zapalony. W momencie przyspieszania i podciągania go na obroty, jest umiarkowanie głośny - jazda z prędkościami rzędu 120-130 km/h jest przyjemna.

>>> Chevrolet Spark 1.2 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

W środowisku miejskim 81-koni mechanicznych sprawdza się bardzo dobrze. Autem żwawo jeździ się w ruchu o dużym natężeniu, gdyż dzięki małym gabarytom wciskanie w wąskie odstępy i luki między innymi pojazdami idzie jak spłatka. W trakcie poruszania się w trasie, wrażenia również można mieć raczej pozytywne, bo Spark nie jest zawalidrogą. Gorzej jest trochę z wyprzedzaniem, bo do sprawnego wykonania takiego manewru potrzeba jednak wysokich obrotów - myśl o dynamice oznacza więc konieczność "wkręcenia" silnika, bo maksymalna moc osiągana jest aż przy 6200 obr./min.

>>> Chevrolet Spark 1.2 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<

Niestety jednostce brakuje elastyczności. Skrzynię zestopniowano na długie przełożenia, przez co trzeba często sięgać do lewarka. Pierwsze 100km/h da się osiągnąć jeszcze na "dwójce". Dźwignia na szczęście pracuje gładko, ale trzeba się przyzwyczaić do wbijania biegu wstecznego. Samochodzik od 0 do 100km/h przyspiesza w 12,1 sekundy, co jest dobrym wynikiem, jak na pojazd segmentu A. Najwyższa prędkość z jaką możemy pojechać to według producenta 164km/h. Poprawkę na osiągi trzeba koniecznie wziąć w momencie podróżowanie z większa ilością osób, lub ciężkimi bagażami, gdyż ze względu na obciążenie automatycznie się pogorszą. Dość wysokie małe nadwozie jest wrażliwe na boczne podmuchy. W momencie mijania ciężarówki z naczepą trzeba mocno chwycić za kierownicę.

WIDEO z testu - zobacz z bliska Chevroleta Sparka:

Chevrolet Spark 1.2 16V - SPALANIE

Zbiornik paliwa mieści 35 litrów. Żeby dostać się do korka i zatankować, trzeba użyć dźwigni otwierającej klapkę, którą usytuowano w podłodze, przy fotelu kierowcy. Według danych producenta testowany Spark z silnikiem 1.2 16V o mocy 81 KM, w manualną skrzynią biegów spala: 6,6 litra/100 km podczas jazdy po mieście. Na trasie autko zadowolić się ma dawką 4,2 litra/100km, a w cyklu mieszanym spalać 5,1 litra/100km.

>>> Chevrolet Spark 1.2 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<

Mały Chevrolet nawet w najbogatszych wersjach wyposażenia LS+ i LT posiada uproszczony komputer pokładowy. Na elektronicznym wyświetlaczu można monitorować różne dane na temat przebiegu, czy przejechanego dystansu na dwóch poziomach, ale niestety funkcji obliczającej spalanie brak. Niemożliwe jest więc śledzenie zużycia paliwa w trakcie jazdy. W teście SuperAuto24.pl dokonaliśmy więc manualnych obliczeń na podstawie zużycia pełnego baku paliwa. Przy poruszaniu się w mieszanym cyklu miasto/trasa, średnie zużycie Pb95 wyniosło 6,5 litra - czyli o 1,4 litra więcej niż wynika to z danych producenta.

Podstawowe informacje znajdziemy na designerskim wskaźniku, stylizowanym na wzór motocyklowego. Mamy okrągły analogowy prędkościomierz z wielką czerwoną wskazówką i wyświetlacz LCD z cyfrowym obrotomierzem i skalą poziomu paliwa. Wskaźnika temperatury wody niestety nie ma w ogóle.

Chevrolet Spark 1.2 16V - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Benzyna
Pojemność 1206 cm3
Moc maksymalna 60 kW/ 81 KM/6200 obr./min
Maks mom. obrotowy 111 Nm/4800 obr./min
Prędkość maksymalna
164 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 12,1 s
Skrzynia biegów ręczna/5
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 35 l
Masa własna 1058 kg
Opony 155/70 R14
Emisja CO2 119 g/km
Bagażnik/po złożeniu
170 l/568 l

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Sparka. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu najmniejszego autka spod znaku Chevroleta? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu Chevroleta Sparka na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki