SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy Chevrolet Trax 1.7 Diesel AWD - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

Chevrolet Trax 1.7 Diesel AWD - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

17.09.2013, godz. 01:30
Chevrolet Trax 1.7 Diesel AWD
foto:

Wysokoprężna 130-konna jednostka została dobrze dobrana do usposobienia Traxa. Niewielki diesel zapewnia odpowiednią ilość mocy tak samo na asfalcie, jak i poza nim. Duży moment obrotowy radzi sobie z obciążeniem pokładu i ma znaczny wpływ na swobodę jazdy po górkach, ale na ulicy daje o sobie znać w dolnym zakresie ewidentna turbinowa dziura. Zapotrzebowanie na olej napędowy jest umiarkowane, biorąc w tym pod uwagę zespolenie z napędem 4x4, bezpośrednio przekładającym się na odkrywanie nieutwardzonych szlaków. DRUGI ODCINEK dziennika Chevroleta został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i cena auta.

Chevrolet Trax - SILNIKI

Oferta Chevroleta obejmuje trzy silniki montowane poprzecznie pod maską Traxa. Są to rzędowe, czterocylindrowe motory 16-zaworowe w układzie rozrządu DOHC. Dwa z nich to benzynowce o wielopunktowym wtrysku paliwa - pierwszy wolnossący 1.6 Ecotec dysponuje mocą 115 KM i momentem obrotowym wynoszącym 155 Nm. Drugi mniejszy pojemnościowo silnik 1.4-litra Ecotec, ale za to turbodoładowany, cechuje się osiągami porównywalnymi z silnikami o większej pojemności skokowej. Generuje 140 KM i 200 Nm momentu obrotowego. Jednostka wysokoprężna to pojemność 1.7 litra z bezpośrednim wtrysku paliwa Common-Rail z łańcuchem rozrządu. Rozwijana dzięki turbosprężarce o zmiennej geometrii moc to maksymalnie 130 KM i 300 Nm momentu obrotowego.

Podstawowy silnik 1.6 jest połączony z manualną 5-biogową skrzynią. Pozostałe motory 1.4 Turbo i 1.7 Diesel spięto już z 6-stopniową przekładnią manualną. Automatyczna skrzynia 6-biegowa może być skonfigurowana tylko z jednostką wysokoprężną 1.7. Benzyna 1.4 Turbo oraz Diesel 1.7 występują też w bardziej zaawansowanych konfiguracjach z napędem na cztery koła, którym jest elektronicznie dołączane AWD ze sprzęgłem Haldex.

>>> Chevrolet Trax 1.7 Diesel AWD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary crossovera <<<

System Start/Stop mający wpływać na zmniejszenie zużycia paliwa jest seryjny dla wszystkich silników (nie ma go tylko w konfiguracji z automatem). S&S samoczynnie uaktywnia się i zatrzymuje pracę jednostki przy krótkich postojach, przykładowo po dojechaniu do sygnalizacji świetlnej. Mechanizm ten w testowanym egzemplarzu Traxa wydawał się dopracowany - motor ekspresowo starował na nowo, wykluczając tym samym niemiłe niespodzianki. Podobnie jak w większości oferowanych dziś w salonach nowych samochodów, na wyposażeniu jest kontrolka optymalnego wyboru przełożenia skrzyni. System ten podpowiada kierowcy, kiedy wybrać wyższy lub niższy bieg, co pozwala na oszczędniejszą jazdę.

Chevrolet Trax 1.7 Diesel - TEST

Uwzględniając fakt, że masę 1500 kg trzeba jakoś napędzić, a przy okazji nie wydawać majątku na paliwo w czasie użytkowania, wybór niedużego silnika wysokoprężnego to rozsądne posunięcie. Trzeba będzie tylko zaakceptować klekot motoru wdzierający się do kabiny, czego prostą przyczyną jest słabe wygłuszenie karoserii. Podczas jazdy oferowana moc 130 KM pod pedałem gazu wzbudza zaufanie - osiągnięcie wyniku przyspieszenia do 100 km/h ze startu zatrzymanego w 9,4 sekundy, jest naprawdę dobrym rezultatem jak na taką wagę.

>>> Chevrolet Trax 1.7 Diesel AWD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Poza widokiem szybko podnoszącej się do góry wskazówki prędkościomierza, która "zaskakuje" z lekkim opóźnieniem, rozwijana prędkość nie jest tak odczuwalna. Sprawczyni takiego stanu rzeczy to wielka turbodziura w dolnym zakresie obrotowym. Nawet gdyby na pedał gazu został wrzucony 100 kilogramowy odważnik, na nic by się to nie zdało, bo na starcie za każdym razem będzie się dziać niewiele. Trax dostaje kopa dopiero po przekroczeniu 2000 obr/min, gdy do akcji wkracza maksymalny moment obrotowy wynoszący 300 Nm (przedział 2000-2500 obr/min). Przez kiepski "dół" niechętnie przechodzący na średnie obroty, przy spacerowym przemieszczeniu się na drugim biegu potrafi się zdarzyć zdławienie silnika, a takie zachowanie zdecydowanie nie jest fajne.

>>> Chevrolet Trax 1.7 Diesel AWD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Niepodważalna zaleta to późniejsza elastyczność, bo jak już się trochę rozpędzimy, problemów z wyprzedzaniem nie będzie. Przy takich próbach da się uzyskać maksymalnie prędkość przekraczającą 180 km/h. Trax wolnym pojazdem więc nie jest, natomiast siedząc za jego kierownicą nie trudno dojść do wniosku, że absolutnie nie nie zaprojektowano go do bicia rekordów drogowych, ale zwykłej codziennej jazdy. Szybkie pokonywanie trasy wiąże się z narastającymi szumami powietrza zderzającego się z karoserią i rosnącym odgłosem opon przemierzających asfalt. Właściwości samego agregatu najbardziej doceni się w czasie dłuższych podróżny - wówczas jest najbardziej oszczędnie, szczególnie gdy sporo używa się szóstego biegu. Lewarek działającej z lekkim oporem skrzyni ma trochę dłuższe skoki, ale nie umniejsza to łatwości prowadzenia.

Chevrolet Trax 1.7 Diesel - SPALANIE

Bak paliwa crossovera posiada pojemność 52 litrów w dieslu (lub 53 litrów w wersjach benzynowych). Według danych producenta testowany wysokoprężny motor 1.7 o mocy 130 KM, w połączeniu z manualną skrzynią 6-biegową i napędem AWD, ma spalać: 5,6 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się ma dawką 4,5 litra na przejechaną "setkę", a w cyklu mieszanym spalać 4,9 litra/100km.

Wybierając się z Warszawy w tereny podhalańskie testowym Chevroletem, pokonana ilość kilometrów dobrze zobrazowała faktyczne zapotrzebowanie na paliwo. Przy statycznej jeździe w trasie bez dynamicznych wyprzedzeń i poruszaniu głównie przy wyborze 6-tego przełożenia, osiągnęliśmy wynik 5,1 litra na "setkę". Przy nieco dynamiczniejszej jeździe wartość ta rosła o 1 litr więcej. Wynik ten trochę odbiega od obiecywanego przez Chevroleta, a w momencie poruszania się po mieście dane są jeszcze bardziej sprzeczne. Według próby prowadzonej na stołecznych drogach, rzeczywiste zużycie małego SUV-a kształtowało się na poziomie 7-8 litrów. Cykl mieszany to natomiast około 6,6 l/100km.

>>> Chevrolet Trax 1.7 Diesel AWD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Cyfrowy prostokątny wyświetlacz jest czymś nader znajomym - został przejęty wprost z modelu Aveo. Niestety komputera pokładowego nie uświadczymy w bazowej odmianie LS (seria w kolejnych wersjach LT i LTZ). Prezentuje on takie standardowe wartości jak średnie zużycie paliwa, przebieg kilometrów, czy dystans podróży. Niestety nie ma funkcji prezentacji chwilowego spalania, ale za to jest kompas prezentujący kierunek, w jakim się poruszamy. Funkcjami komputera operujemy przy pomocy tradycyjnego dla produktów General Motors przełącznika, wkomponowanego w manetkę odpowiedzialną za sterowanie kierunkowskazami. Dodatkowa kontrolka zmiany biegu dyskretnie sugeruje wybór najbardziej optymalnego przełożenia.

Chevrolet Trax 1.7 Diesel - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Diesel
Pojemność 1686 cm3
Moc maksymalna kW96 /130 KM przy 4000 obr/min
Maks mom. obrotowy 300 Nm przy 2000-2500 obr/min
Prędkość maksymalna
183 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 9,4 s
Skrzynia biegów ręczna/6
Napęd 4x4   
Zbiornik paliwa 52 l
Masa własna/ całkowita
1504/1926 kg
Opony 215/55 R18
Emisja CO2 129 g/km
Bagażnik
356 l

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Traxa. Jak skomponowano zawieszenie auta i układ hamulcowy? Co myślimy o sposobie prowadzeni i napędzie 4x4 zastosowanym w Chevrolecie? Jak subkompaktowe auto zachowuje na różnych typach drogi? O tym już w 3. odcinku dziennika testu lekkiego SUV-a na SuperAuto24.pl.

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: