Citroen Berlingo XTR 1.6 HDi - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary rodzinnego kombivana

2013-03-18 2:30

Zmyślanie zaprojektowany kombivan jakim jest Citroen Berlingo, to nadzwyczaj użyteczne połączenie osobówki z dostawczakiem. Jednocześnie nadaje się na pakowne rodzinne auto i lekki furgon, a w wycieczkowym wydaniu XTR prezentuje rekreacyjne walory i jest naprawdę ładne. Francuzi dodatkowo w 2012 roku odświeżyli wygląd wozu, dodając parę użytecznych elementów podkreślających jego lifestylowy charakter. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to przyjrzenie się nadwoziu odmłodzonemu Berlingo XTR. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Citroen Berlingo - WSTĘP

Kilkanaście lat temu konstruktorzy francuskiego koncernu PSA, wpadli na pomysł stworzenia niedużego auta o walorach osobowo-dostawczych. Nie wykorzystali jednak do tego gotowego schematu jednego z istniejących modeli, ale zbudowali swój pojazd od podstaw, klasyfikując go między furgonetką a rodzinnym minivanem. Żeby zmniejszyć koszty projektowe i produkcyjne, Francuzi postawili na bliźniacze produkty pod różnymi markami, i w taki sposób w 1996 r. świat poznał Citroena Berlingo i Peugeota Partnera, a rok później auta trafiły do sprzedaży. Zapoczątkowano wówczas nową generację użytecznych wozów i stworzono segment kombivanów. Pojazdy tego typu dzięki uniwersalnej konstrukcji, mogły być budowane w wersji dostawczej, lub osobowo-rekreacyjnej, oferującej mnóstwo przestrzeni w kabinie. Sześć lat później na Solnie Samochodowym Paryż 2002 zaprezentowano Berlingo po faceliftingu. Styliści całkowicie przemodelowali przednią część nadwozia oraz jego wnętrze.

>>> Citroen Berlingo XTR 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Rewelacyjnie przyjęty na światowych rynkach kombivan, okazał się strzałem w dziesiątkę. Koncern PSA po 12 latach produkcji pierwszej generacji Berlingo, pokazał w 2008 r. na targach w Genewie jego następcę. Kontynuując politykę użyteczności, zastosowano nowocześniejsze technologie przy produkcji i wykorzystano lepsze materiały. Auto w osobowym wariancie z przydomkiem Multispace, nieznacznie powiększono gabarytowo, okraszono go nowocześniejszą stylistyką zewnętrzną i wewnętrzną, a część pasażerską jeszcze bardziej wymodelowano w stylu minivana. Zaledwie po czterech latach od wprowadzenia do sprzedaży II generacji Berlingo, kosmetycznie odmłodzono jego design, zmodyfikowano jednostki napędowe i wprowadzono do listy dodatkowe pozycje wyposażenia. Koncern PSA poprawione Berlingo i Partnera zaprezentował oficjalnie na Salonie Samochodowym Genewa 2012.

>>> Citroen Berlingo XTR 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Berlingo Multispace to alternatywa dla osób poszukujących uniwersalnego wozu, którego szybko można dostosować w zależności od potrzeb. Auto w wersji osobowej daje wygodę wożenia ludzi, i jednocześnie oferuje walory małego dostawczaka. Uda się nim wyjechać z rodziną na długi weekend, a w tygodniu po wyjęciu siedzeń z kabiny, wykorzystać ustawne wnętrze do transportu towaru. Nie bez powodu ten środek transportu jest bardzo często wybierany poza osobami prywatnymi, przez właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw. Auto niestety nie jest bez konkurencji - o swoją pozycję na rynku rywalizuje z taki modelami jak: Fiat Doblo, Opel Combo, Renault Kangoo, Dacia Dokker, Mercedes Citan, Volkswagen Caddy, czy bliźniaczy Peugeot Partner.

Citroen Berlingo XTR - STYLISTYKA

Dobrze wyglądający od samego początku francuz, zdradzający już na pierwszy rzut oka swoje użyteczne właściwości, został poddany kuracji odmładzającej. Myśl technologiczna z każdym rokiem idzie do przodu, dlatego w pogoni za panującymi trendami poprawiono przednią część nadwozia. Na tle poprzednika wyróżnia się ona świetlnymi pasami do jazdy dziennej, wykonanymi w technologii LED (bazowy model ATTRACTION dopłata 1 700 zł za LED). Wlot powietrza zrobił się większy, a wypełnienie kloszy reflektorów wymieniono na bardziej nowoczesne. Grill ze standardowymi dwoma chromowanymi pasami układającymi się w logo szewronu teraz bardziej rozciągnięto na boki, tak by dolna poprzeczka podkreśla rysy lamp. Okrągłych przeciwmgłowych świateł w zderzaku nie ma tylko w podstawowym ATTRACTION. Testowaną przez SuperAuto24.pl odmianę XTR, dodatkowo wyróżniono srebrną obudową dolnej części zderzaka, podwyższonym o 15 mm zawieszeniem w stosunku do pozostałych odmian i plastikowymi osłonami progów.

>>> Citroen Berlingo XTR 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Kolejnymi elementami, jakie zmieniły się w Berlingo po liftingu są lusterka o bardziej opływowym kształcie. Na tym kończą się już innowacje. Citroen tak samo jak wcześniej przedstawia brak kanciastych miejsc na karoserii, bo oznaczono go płynnymi liniami bez żadnych wyraźnych cięć. Sporych rozmiarów drzwi i okna pozaokrąglane na rogach, zapewniają świetną widoczność w każdą ze stron. Szyny rozsuwanych drzwi drugiego rzędu umiejętnie wpasowano tuż pod linią szyb, dzięki czemu nie są tak widoczne i nie zaburzają tylnych błotników. Nadkola mocno zarysowano obłymi wypukleniami, które faliście przechodzą w środkową kreską wyznaczoną przez szeroką listwę ochronną, przebiegającą przez drzwi. Osobowe Berlingo zostało dodatkowo pomyślane tak, by klient mógł je dopasować do swoich potrzeb. Odmianę ATTRACTION pozbawiono drzwi z lewej strony, a w modelach ATTRACTION i SEDUCTION można tylną klapę wymienić na dwuskrzydłowe drzwi bagażnika (dopłata 200 zł), dzielone w stosunku 2/3 i 1/3.

>>> Citroen Berlingo XTR 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Cena, bezpieczeństwo i gwarancja <<<

Tył pojazdu rysuje się szerokimi słupkami, wysoko umieszczonymi lampami zespolonymi oraz ogromną klapą bagażnika otwieraną do góry. Żeby coś działo się na tyle, wokół szyby wytłoczono wyraźny obrys. Samo okno dodatkowo w wersji XTR i EXCLUSIVE jest unoszone, dzięki czemu nie trzeba podnosić całej klapy, gdy zachodzi potrzeba sięgnięcia po rzeczy leżące na tylnej półce, czy w schowku zawieszonym pod sufitem. Klapę po środku zrobi lśniące logo marki z napisem Citroen, a w dolnej części wstawiono czarny pas nad wyżłobieniem pod tablicę rejestracyjną. Trzecie światło STOP to standard, tak samo jak wycieraczka ze spryskiwaczem i ogrzewaniem szyby. Dach zamiast wykończenia standardową połacią blachy może mieć wielofunkcyjny system "MODUTOP" za cenę 2 900 zł (są to cztery okienka dachowe, pakiet schowków zamocowanych pod sufitem i dodatkowa odgórna wentylacja). Wykończeniem linii dachu są zgrabne relingi w wariantach XTR i EXCLUSIVE. Odmiany te mają również dodatkowo fabrycznie przyciemniane okna boczne i tylne.

WZORY OBRĘCZY

W nadkolach mogą się znaleźć różne typy kół. Podstawowo kombivan w wersji ATTRACTION otrzymuje stalowe obręcze z oponami 195/65 R15 z kołpakami kryjącymi. Kolejny SEDUCTION ma już większe opony w rozmiarze 205/65 R15. Następny wariant XTR posiada 16-calowe felgi stalowe z oponami 215/55 R16. Za obręcze aluminiowe 15- lub 17-calowe trzeba dopłacić odpowiednio 2 689 zł, i 2930 zł. Felgi aluminiowe 16-calowe są seryjne tylko w najwyższym modelu SEDUCTION. W testowanym Berlingo znalazły się na aucie felgi stalowe z modelem kołpaków "Rangiroa", które naprawdę umiejętnie udawały alufelgi.

Citroen Berlingo - KOLORY NADWOZIA

Auto jest oferowane w jednym z 9 kolorów nadwozia. Bazowe lakiery Blanc Banquise i Rouge Ardent są bezpłatne. Lakiery metalizowane oraz perłowy wymagają już od klientów dopłaty w wysokości 1 900 zł. Zderzaki są różne w zależności od poziomu wyposażenia (w ATTRACTION zderzaki w całości czarne, w XTR zderzak przedni i tylny częściowo czarny, w SEDUCTION i EXCLUSIVE zderzaki malowane w kolorze nadwozia). Eleganckiego wymiaru autu dodaje w odmianach XTR i EXCLUSIVE chromowana obwoluta wlotu powietrza zderzaka przedniego i obudowy świateł przeciwmgłowych.

Duże boczne lusterka w najtańszej odmianie ATTRACTION są czarne, a w kolejnych posiadają już częściowe osłony w barwie nadwozia. Klamki drzwi we wszystkich modelach są koloru czarnego. Szerokie ochronne listwy boczne w modelach ATTRACTION i XTR są czarne, a w SEDUCTION i EXCLUSIVE zostały polakierowane. Relingi dachowe znajdują w wariantach XTR i EXCLUSIVE.

Citroen Berlingo XTR - WYMIARY

Rozstaw osi francuza wynosi 2728 mm. Auto poza tym mierzy 4380 mm długości, 1810 mm szerokości i aż 1862 mm wysokości w wersji z relingami dachowymi. Masa własna Berlingo może się zmieniać, w zależności od wersji wyposażenia i silnika. Najlżejszy model waży 1475 kg, a najcięższy z silnikiem Diesla 1599 kg. Maksymalna dopuszczalna masa całkowita waha się od 2000 kg do 2200 kg. Pojemność bagażnika wynosi 675 litrów do półki na poziomie szyby, a do linii dachu 1370 l. Po wyjęciu drugiego rzędu siedzeń przestrzeń rośnie maksymalnie aż do 3000 litrów.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test jednostki napędowej Citroena. W ręce SuperAuto24.pl trafił egzemplarz z silnikiem wysokoprężnym 1.6 HDI o mocy 115 KM. Jak jednostka radzi sobie z napędzeniem rodzinnego auta? Co myślimy o skrzyni begów? Ile paliwa spala francuski kombivan w mieście, a ile w trasie? O tym w 2. odcinku dziennika testu odmłodzonego Berlingo XTR na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki