Citroen Berlingo XTR 1.6 HDi - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2013-03-19 2:30

Berlingo oferuje jednostki napędowe sprawdzające się w licznych modelach koncernu PSA. Dla użytkowników wymagających niedużego spalania najlepszym wyborem są znane wysokoprężne motory 1.6 HDi. Testowana 115-konna odmiana odznacza się wystarczającą dynamiką i elastycznością, dzięki czemu podróżowanie nawet z obciążonym pokładem, nie stanowi większego problemu. Minusem jest brak 6 biegu w skrzyni i zbyt słabe wyciszenie kabiny. DRUGI ODCINEK dziennika użytecznego Citroena, został poświęcony testom silnika oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny.

Citroen Berlingo XTR - SILNIKI

W polskiej ofercie Citroena Berlingo znajduje się do wyboru kilka jednostek napędowych. Mimo liftingu pod maskę nie trafiły żadne nowości. Wszystkie mają pojemność 1.6-litra i występują w różnych konfiguracjach. Czterocylindrowe silniki benzynowe są 16-zaworowymi rzędówkami i posiadają wielopunktowy wtrysk paliwa ze zmiennymi fazami rozrządu. Słabsza wersja 1.6 VTi rozwija 95 KM i 152 Nm. Mocniejsza odmiana 1.6 VTi generuje natomiast moc 120 KM i 160 Nm momentu obrotowego.

Rzędowe, czterocylindrowe jednostki wysokoprężne 1.6 HDi to poczciwe 8-zaworowe konstrukcje, znane z innych modeli francuskiej marki. Posiadają turbodoładowanie z chłodnicą powietrza dolotowego, bezpośredni wtrysk paliwa typu Common-Rail i filtr cząstek stałych. Słabsza odmiana legitymuje się mocą 75 koni mechanicznych i momentem obrotowym 185 Nm. Kolejna mocniejsza odmiana tego motoru rozwija moc 90 KM i 230 Nm, a najwyższy wariant mocowy to 115 KM i 270 Nm maksymalnego momentu obrotowego (w stosunku do wersji przed liftingiem, moc symbolicznie wzrosła i zamiast 112 KM rozwija teraz 115 KM).

>>> Citroen Berlingo XTR 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary kombivana <<<

Berlingo bez względu na wersję silnikową, jest wyposażone 5-biegową przekładnię mechaniczną. Automatyczna skrzynia w kombivanie nie występuje w ogóle. Na oszczędność paliwa ma pozytywnie wpływać seryjnie montowana kontrolka optymalnego przełożenia skrzyni. Wskaźnik na malutkim wyświetlaczu wpasowanym między zegarami dyskretnie sugeruje zmianę biegu na wyższy bądź niższy, by zminimalizować zużycie paliwa.

Citroen Berlingo XTR 1.6 HDi - TEST

Ulokowana pod maską naszej "testówki" wysokoprężna 8-zaworówka nie należy do najcichszych jednostek. Charakterystyczne "dieslowanie" słychać wyraźnie, ale silnik za to pracuje równo i nie przenosi drgań do wewnątrz wozu. Podczas niespiesznej jazdy odgłosy dochodzące do kabiny spod maski są przytłumione i nie przeszkadzają, jednak już podróżowane z prędkościami wyższymi jak 120 km/h, jest zbyt uciążliwe dla uszu przez wyraźny brak szóstego przełożenia. Wciśnięcia pedału gazu do dechy i wkręcanie silnika w wyższy zakres obrotowy generuje nieprzyjemny hałas motoru. Do wysoko osadzonego w konsoli lewarka skrzyni biegów trzeba się przyzwyczaić, bo operuje się nim trochę jak w samochodzie dostawczym. Sam mechanizm przekładni o dłuższych skokach nie jest precyzyjny jak w osobówkach.

>>> Citroen Berlingo XTR 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Moc 115 turbodoładowanych koni mechanicznych, dostarczanych przy 3600 obr./min wystarcza. Berlingo z takim wariatem nie sprawia wrażenia ospałego i zaskakuje możliwościami. Jak na duży użytkowy wóz nie ociąga się z ruszeniem z miejsca. Sporą rolę w tym odgrywa moment obrotowy o wartości 270 Nm, pojawiający się już przy 1500 obr./min. Przenoszone na koła przednie niutonometry przy zbyt mocnym wciskaniu pedału gazu, ekspresowo wyrywają się spod kontroli, co oznacza uślizgi kół i akompaniament piszczących opon. Kombivan wykazuje się dobrą dynamiką, pod warunkiem, że jego kabina nie zostanie znacznie obciążona. Przyspieszenie 12 sekund do setki jest odczuwalne, tak samo jak niezła elastyczność i znikoma "turbodziura".

>>> Citroen Berlingo XTR 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Jak to w doładowanych Dieslach bywa, w trakcie jazdy poza miastem nie ma potrzeby nerwowego szukania lewarka, by redukować bieg w momencie wyprzedzania. Elastyczność wypada dobrze - wymijanie pojazdów na drodze idzie bez większych oporów, co czyni z auta sprawny środek lokomocji. Najwyższa prędkość z jaką można pojechać, to według producenta 173 km/h. Niestety przez brak "szóstki", znaczny opór powietrza stawiany przez masywne nadwozie i miękkie zawieszenie, lepiej nie zapędzać w granice takich wartości. W kabinie roztocza się wówczas głośny warkot silnika, spalanie znacznie wzrasta, a zachowanie samochodu robi się nerwowe.

Citroen Berlingo XTR 1.6 HDi 115 KM - SPALANIE

W zbiorniku mieści się 60 litrów paliwa. Klapka wlewu nie jest automatycznie ryglowana, dlatego w momencie tankowania trzeba użyć kluczyka żeby odkręcić korek. Według danych producenta testowany Diesel 1.6 HDi o mocy 115 KM, w połączeniu z manualną 5-biegową skrzynią oraz oponami w rozmiarze 215/55 R16, spala: w cyklu miejskim 6,3 litra/100km, na trasie zadowalać się ma dawką 5,1 litra/100km, a średnie zużycie ropy ma oscylować na poziomie 5.5 litra/100 km.

Dane dotyczące spalania jakie udało się nam zebrać w teście SuperAuto24.pl trochę różniły się od wartości podanych w katalogu, co nie zmienia faktu, że silnik 1.6 HDi wpisuje się w grono oszczędnych Diesli. Berlingo zostało przewidziane do spokojnej jazdy, dlatego przy odpowiednim traktowaniu nie jest łapczywy ON. Według próby w trasie, ciężki kombivan (masa własna 1549) z załadowanym na dodatek po sam dach bagażnikiem i 5 dorosłymi osobami na pokładzie, przy normalnej jeździe z wyprzedzeniami, na dystansie 800 km zużył 6.1 l ropy. Poruszając się po mieście już bez obciążenia, komputer pokładowy pokazywał wartości około 8 l/100km. Średnie zużycie w trybie mieszanym to dawka około 6,8 litra ON na setkę.

>>> Citroen Berlingo XTR 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Cena, bezpieczeństwo i gwarancja <<<

Komputer pokładowy w Berlingo Multispace to prawie podstawa wyposażenia (w bazowym ATTRACTION występuje dopiero po dokupieniu radioodtwarzacza). Informacje na temat spalania auta pokazywane są albo na małym wyświetlaczu cyfrowym umiejscowionym na środku deski rozdzielczej, powyżej radioodtwarzacza, lub na dużym kolorowym ekranie w odmianie z nawigacją satelitarną. Do obsługi komputera służy poręczny przycisk na zakończeniu manetki odpowiedzialnej za sterowanie wycieraczkami.

Citroen Berlingo XTR 1.6 HDi - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4 Turbo
Paliwo Diesel
Pojemność 1560 cm3
Moc maksymalna 84 kW/115 KM/3600 obr./min
Maks mom. obrotowy 270 Nm/1500 obr./min
Prędkość maksymalna
173 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 12,1 s
Skrzynia biegów manualna /5
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 60 l
Masa własna/ładowność 1549 / 2065 kg
Opony 215/55 R16
Emisja CO2 139 g/km
Bagażnik /do linii dachu /po złożeniu siedzeń 675 l/ 1350 l /3000 l

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Citroena Berlingo XTR. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co mamy do powiedzenia w temacie prowadzenia i układu kierowniczego? Jak prezentuje się zwrotność pojazdu i zachowanie na drodze? O tym w 3. odcinku dziennika testu Citroena Berlingo po liftingu na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki