Citroen C1 1.0i MAP - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary malucha

2012-05-15 0:04

Mały Citroen C1 po sześciu latach obecności na rynku, nieco zdążył się opatrzyć. Z tego powodu dostał trzecią twarz, tak by trochę wyróżnić się wśród konkurencyjnych maluszków. Zabieg skrócenia maski, restylizacji zderzaka i dodania LED-owych świateł, całkiem nieźle wyszedł Francuzom. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena stylistyki nowego C1. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Citroen C1 - WSTĘP

Model C1 jest najmniejszym autem Citroena, zaliczanym do klasy mini, czyli segmentu A. Samochodzik został zaprezentowany po raz pierwszy na wystawie w Genewie, w 2005 roku. Pojazd jest efektem projektu B-Zero, przy którym współpracował koncern TPSA (Toyota Peugeot Citroen Automobile). W wyniku tego przedsięwzięcia powstały trzy bliźniacze modele, nieznacznie odróżniające się od siebie stylistycznie: Citroen C1, Peugeot 107 i Toyota Aygo, które są wytwarzane w fabryce Joint-Venture TPCA, w czeskim Kolinie.

>>> Citroen C1 1.0i MAP - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy

W 2008 roku mały Citroen doczekał się pierwszego faceliftingu. Zmodyfikowano wówczas m.in wygląd przodu. Na początku 2012 roku zaprezentowano światu drugą restylizację małej C-jedynki. Znacznie unowocześniono wygląd przodu, m.in. dzięki wkomponowaniu w zderzak świateł do jazdy dziennej wykonanych w technologii LED. Francuskie autko w salonach oferowane jest w dwóch wersjach nadwozia, trzy i pięciodrzwiowej. Kompaktowy, zwinny maluch, ma za zadanie umożliwiać swobodne poruszanie się w ruchu miejskim, a także być ekonomicznym i ekologicznym pojazdem. Przeznaczony dla 4 osób model C1, w 2006 roku zdobył drugie miejsce w plebiscycie na Światowy Samochód Roku 2006 w kategorii auto ekologiczne. Mały model obecny na rynku od 6 lat, świetnie się sprzedaje i do dziś oczarował już ponad 600 000 klientów na całym świecie.

Konkurentami rynkowymi "francuzika" z szewronami w logo, są takie auta klasy mini jak: Ford Ka, Fiat Panda, Kia Picanto, Chevrolet Spark, Suzuki Alto, VW up!, Skoda Citigo, czy bliźniaki - Toyota Aygo i Peugeot 107.

WIDEO z testu - zobacz z bliska Citroena C1 po liftingu:

Citroen C1 - STYLISTYKA

Bryła samochodu w połączeniu z mocnymi kolorami, przywodzi na myśl wygląd zabawki. Maluszek to tradycyjne krótkie zwisy zderzaków i rozstawione "po kątach" nadwozia koła. Ogólny kształt sylwetki zachowano bez zmian - patrząc na C1 z profilu nawet nie zorientujemy się, że coś w ogóle uległo zmianie. Co innego, gdy zaczniemy przyglądać się autku z przodu. Sympatyczna dotąd krągła buźka, teraz jest jeszcze weselsza - "wozidełku" naprawdę trudno nie odmówić uroku. Obłości zderzaka o wiele bardziej uwydatniono i pociągnięto wyżej, przez co pokrywa silnika została znacznie skrócona. W królewskim miejscu na "dzióbku" wkomponowano lśniące logo marki, wklejone w owalne wyżłobienie. Duży wlot powietrza nie jest już otoczony chromowaną obwolutą, jak w poprzedniej wersji - teraz w droższym modelu SEDUCTION, ma jedynie wąski pas w górnej części. Wielkie "jajowate" reflektory wcinające się w błotniki pozostały natomiast bez zmian.

>>> Citroen C1 1.0i MAP - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny <<<

Największa nowość C-jedynki, to pasy lamp do jazdy dziennej, wykonane w nowoczesnej technologii LED, zmniejszającej pobór energii. Mały model został wzbogacony w takie światła na wzór wszystkich nowych modeli Citroena. To rozwiązanie nie jest jednak podstawą, bo LED-y są cechą bogatszej wersji SEDUCTION. Lampki przeciwmgłowe w zderzaku wymagają dopłaty 750 zł. W podstawowej wersji ATTRACTION miejsce wspomnianych światełek przykryto wielkimi czarnymi zaślepkami.

Linia boczna malucha wygląda identycznie jak u wspomnianych wyżej bliźniaków. Blachy wciąż są gładkie - bez jakichkolwiek przetłoczeń. Jedynymi przełamaniami są okna i łukowate kreski niewielkich nadkoli. W wersji 5-drzwiowej funkcję tylnego błotnika pełnią drzwi poprowadzone aż do tylnych świateł i zderzaka. Dzięki temu rozwiązaniu zachowano dobre proporcje sylwetki - drzwi wcale nie są za małe. Odmiana 3-drzwiowa wyróżniająca się poprowadzoną przez błotnik widoczną kreską, wygląda bardziej dynamicznie, ale jest dużo mniej funkcjonalna.

>>> Citroen C1 1.0i MAP - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<

Citroen C1 to identyczny tył jak w Peugeotcie 107. Zderzak z biegnącą w poprzek ochronną listwą, ani trochę nie uległ zmianie. Wykonana w całości ze szkła klapa bagażnika, która, co warto podkreślić, jest niezwykle cienka i lekka, także została "zostawiona w spokoju". Szyba ma elektryczne ogrzewanie i wsteczną wycieraczkę, a zakończenie dachu dostało trzecie światło stopu - wszystkie te elementy są standardem wyposażenia. Klosze zespolonych lamp tylnych zaprojektowano tak, by stanowiły idealne obudowy metalowych słupków. Utrzymana w ciemniejszej tonacji barwa plastiku sprawia, że lampy przyjemnie łączą się z tylną klapą w całość. Świetnie wyglądające wykończenie sylwetki to owalne lusterka.

Malutkie koła Citroena to fabryczne felgi stalowe przykryte kołpakami, obute w opony w rozmiarze 155/65 R14. Na wyposażeniu standardowym nie ma nawet co liczyć na aluminiowe obręcze. Felgi 14-calowe ze stopów lekkich o czterech odmiennych kształtach są dostępne jedynie w katalogu dodatków.

Citroen C1 - KOLORY NADWOZIA

Nowy Citroen C1 to osiem kolorów karoserii do wyboru. Nowa barwa w palecie to świeży i optymistyczny błękitny kolor, który zdobi już modele C3 i DS3. Lakier Bleu Botticeli i Rouge Scarlet kosztują 450 zł. Za lakier metalizowany lub perłowy dopłacimy 1 500 zł. Lakierowane zderzaki w kolorze nadwozia to standard każdej wersji wyposażenia. Obudowy lusterek i klamki drzwi są czarne w podstawowym ATTRACTION. Dopiero bogatsze modele SEDUCTION mają te elementy w kolorze nadwozia.

Citroen C1 - WYMIARY

Poprawiony maluch Citroena praktycznie nie zmienił się pod względem wymiarów. Posiada 1465 mm wysokości i 1630 mm szerokości. Jedynie przez nowy styl zderzaków autko zyskało 5 milimetrów - teraz długość wynosi 3440 mm. Rozstaw osi malucha to wciąż 2340 mm. Bagażnik jest niewielki, posiada zaledwie 139 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń wynik wersji 5-drzwiowej wynosi 751 l, a w wersji 3-drzwiowej 712 l. Masa własna C1 może się zmieniać w zależności od wyposażenia, średnia waga to około 800 kilogramów.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test jednostki napędowej. Model C1 w salonach oferowany jest tylko z jednym silnikiem - benzynowcem 1.0i o mocy 68 KM. Jak silnik małego miejskiego autka reaguje na wciśnięcie pedału gazu? Co myślimy o automatycznej skrzyni begów, w którą wyposażone było autko? Ile benzyny spala francuz na drodze? O tym w 2. odcinku dziennika testu Citroena C1 na SuperAuto24.pl.

Twingo numer dwa urosło w stosunku do poprzednika. Jest o 17 cm dłuższe, szersze o 2 cm i wyższe o 5 cm. Rozstaw osi malucha wzrósł nieznacznie o 1,7 cm i teraz ma 2350 mm. Bagażnik w zależności od wersji może mieć pojemność: kanapa stała 230 l, kanapa przesuwana 168/285 l. Po złożeniu tylnych siedzeń wynik t 959 litrów. Renault Twingo mierzy: 3600 mm długości, 1650 mm szerokości oraz 1470 mm wysokości. Masa własna autka może się zmieniać w zależności od wyposażenia, od 939 kg do 994 kilogramów.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki