Citroen C3 1.6 e-HDi - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2012-02-07 22:20

Pod maską niewielkiego hatchbacka mogą pracować benzynowe i wysokoprężne jednostki napędowe. Redakcyjny test Citroena C3 został przeprowadzony na modelu z proekologicznym silnikiem 1.6 e-HDi, wyposażonym w technologię Stop/Start i system odzyskiwania energii z hamowania. DRUGI ODCINEK dziennika C3, został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i cena auta.

Citroen C3 - SILNIKI

W polskiej ofercie Citroena znajdują się do wyboru zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne jednostki napędowe - wszystkie są czterocylindrowymi motorami. Silniki benzynowe posiadają wielopunktowy wtrysk paliwa. Do wyboru mamy jednostki: 1.1i 60 KM i 94 Nm, 1.4i 75 KM i 118 Nm oraz silniki z oznaczeniem VTi - czyli zmiennymi fazami rozrządu: 1.4 litra 95 KM i 136 Nm, 1.6 litra 120 KM i 160 Nm.

Jednostki wysokoprężne HDi to turbodoładowane silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common Rail - są to: 1.4 litra o mocy 70 KM i 160 Nm, a także mocniejsza, ekologiczna "mikrohybrydowa" wersja e-HDi Airdream z 90-konnym silnikiem legitymująca się momentem obrotowym wynoszącym 230 Nm (taki jak w teście). Ta jednostka napędowa standardowo jest wyposażona w technologię Stop/Start i system odzyskiwania energii z hamowania.

>>> Citroen C3 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

Citroen C3 w zależności od wersji silnikowej, może być wyposażony w jedną z dwóch dostępnych 5-biegowych skrzyń biegów. Podstawowa to manualna przekładnia a drugą jest elektroniczna, manualnie sterowana, współpracująca z silnikiem 1.4 VTi 95 KM. Biegi można zmieniać automatycznie, w trybie sekwencyjnym, za pomocą dźwigni zmiany biegów lub dźwigienek umieszczonych pod kierownicą.

. .

Citroen C3 1.6 e-HDi 90 KM - TEST

Czym jest Airdream w Citroenie? Oznaczenie to ma wyróżniać proekologiczną technologię "mikrohybrydową" przyjazną środowisku. W testowej jednostce e-HDi znalazł się system Stop/Start połączony z odzyskiwaniem energii z hamowania. Te rozwiązania w praktyce sprawdzają się tylko podczas jazdy w miejskich korkach. System Stop/Start działa podczas zatrzymywań - efekt jest taki, że silnik automatycznie gaśnie i sam się uruchamia, gdy tylko kierowca zamierza ruszyć z miejsca. Co ciekawe potrafi się wyłączyć jeszcze przed zatrzymaniem, na przykład w trakcie hamowania i powolnego toczenia się do świateł. Takie zachowanie nieznacznie wpływa na ekonomię, gdyż jednostka 1.6 e-HDI sama w sobie oszczędnie obchodzi się z paliwem. W cyklu pozamiejskim, ze względu na ciągłe poruszanie się, nie mamy szans na wyłączenie silnika - no chyba, że się gdzieś całkowicie zatrzymujemy.

Turbodiesel pracujący pod maską nowego C3 jest bardzo cichą jednostką, jak na "ropniaka". Kultura pracy silnika na bardzo wysokim poziomie - nie ma mowy o jakichś wibracjach. Siedząc w aucie z motorem pracującym na biegu jałowym, nie odczuwamy drgań. Wnętrze jest dobrze wyciszone, silnik cicho mruczy - bardziej słyszalny jest dopiero podczas jazdy na wyższych obrotach i z większymi prędkościami. Praca skrzyni biegów jest precyzyjna. Poszczególne przełożenia wchodzą lekko. Lewarek jest dość wysoki, ale działa sprawnie i co ważne przyjemnie leży w dłoni.

>>> Citroen C3 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

"C-trójka" cechuje się przyzwoitą dynamiką. 90-koni mechanicznych w połączeniu z momentem obrotowym wynoszącym 230 Nm, osiąganym przy 1750 obr/min, dobrze napędza auto. Kierowca w ruchliwym mieście nie musi obawiać się, że zostanie zatrąbiony przez innych użytkowników, bo "Cytrynka" potrafi szybko wystrzelić z miejsca. W zwykłej, codziennej eksploatacji auto sprawdza się rewelacyjnie.

Pozamiejska jazda także wcale nie jest wyzwaniem. Pracujący pod pokrywą silnika "turbodieselek" jest elastyczny, dzięki czemu nie ma potrzeby zbyt częstego sięgania do lewarka biegów. Wyprzedzanie idzie bardzo sprawnie, szczególnie przy wyższych prędkościach, których C3 ku uciesze prowadzącego, wcale się nie obawia. Według producenta 1.6 e-HDi rozpędza się od 0 do 100 km/h w 11,3 s. Prędkość maksymalna podana w katalogu to 180 km/h.

Citroen C3 1.6 e-HDi 90 KM - SPALANIE

W zbiorniku mieści się 46 litrów paliwa. Według danych producenta testowany proekologiczny diesel 1.6 litra e-HDi Airdream o mocy 90 KM, w połączeniu z manualną skrzynią biegów oraz oponami w rozmiarze 195/55 R16 spala: 3,6 litra/100 km w cyklu mieszanym. Na trasie auto zadowolić się ma dawką 3,2 litra/100km, a w cyklu miejskim spalać 4,3 litra/100km.

>>> Citroen C3 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

Testy SuperAuto24 prowadzone były podczas ostrych warunków zimowych, przy temperaturach powietrza dochodzących do ponad -20 stopni Celsjusza. Dane dotyczące spalania jakie udało się nam zebrać w teście, z oczywistych względów różnią się od katalogowych. Według próby, spalanie Citroena C3 z jednostką napędową 1.6 e-HDi Airdream, jest nieco wyższe od podawanego przez producenta.

Wybraliśmy się w długą trasę, by dokładnie sprawdzić, jak C3 poradzi sobie w cyklu pozamiejskim. Po zatankowaniu pełnego baku i pokonaniu dystansu około 100 km, jadąc bardzo ekonomicznie, komputer obliczył, że z tą ilością paliwa możemy przejechać około 1100 kilometrów. Te rewelacyjne wartości są do osiągnięcia przy statycznej jeździe, głównie na najwyższym biegu. Podczas testów pokonaliśmy w sumie ponad 800 kilometrów i potwierdzamy, że auto potrafi być oszczędne - w trasie na dłuższym odcinku udało się zejść "małym francuzem" do ilości 3,9 l/100km (zaznaczamy, że przy temperaturze -20 stopni C). W cyklu mieszanym C3 zadowolił się dawką około 5,5 litra/100km, a do jazdy wyłącznie w mieście, potrzebował paliwa w granicach 6,5 l/100km.

>>> Citroen C3 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Informacje na temat spalania auta, możemy zdobyć używając poręcznego przycisku na manetce oraz systematycznie je monitorować na wyświetlaczu umiejscowionym przy prędkościomierzu lub w panelu środkowym. Wlew paliwa nie jest automatycznie ryglowany, jak w większych modelach Citroena - by go otworzyć potrzebujemy użyć kluczyka.

. .

Citroen C3 1.6 e-HDi 90 KM - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Diesel
Pojemność 1560 cm3
Moc maksymalna 68 kW/90 KM/4000 obr./min
Maks mom. obrotowy 230 Nm/1750 obr./min
Prędkość maksymalna
180 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 11,3 s
Skrzynia biegów manualna/5
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 46
Masa własna/ładowność 1171 kg
Opony 195/55 R16
Emisja CO2 98 g/km
Bagażnik/po złożeniu siedzeń 300 l/1000 l

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego nowego Citroena C3. Jak skomponowano zawieszenie auta i czy są różnice w stosunku do poprzedniej generacji? Co mamy do powiedzenia w temacie prowadzenia i układu kierowniczego? Czy nie niewielki samochód jest zwrotny? O tym w 3. odcinku dziennika testu Citroena na SuperAuto24.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki