Citroen C3 1.6 e-HDi - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki

2012-02-09 2:00

Citroen C3 to samochód mający wiele zalet. Dobrze się prowadzi, ma niebanalny wygląd i duży bagażnik oraz sprawia wrażanie przestronnego. Auto jest zwyczajnie ładne, a to często argument przemawiający za wyborem samochodu szczególnie u kobiet. CZWARTY ODCINEK dziennika SuperAuto24, to ocena deski rozdzielczej, kufra oraz dodatków oferowanych do nowego C3. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: bezpieczeństwo, cena auta i podsumowanie.

Citroen C3 - WNĘTRZE

Pora zajrzeć do kabiny testowego Citroena C3 w najbogatszej wersji wyposażenia Exclusive, którą otrzymaliśmy do testów. W ofercie marki poza opcją, którą mieliśmy okazję jeździć, są dostępne jeszcze dwie - Attraction oraz Seduction. Francuską estetykę widać we wszystkich elementach kokpitu, dzięki czemu przyjemnie siedzi się w wozie. Finezyjne linie deski rozdzielczej na szczęście znajdziemy w każdej wersji auta. Mamy ciekawie zaprojektowane tuby zegarów, ładne kanały powietrzne, designerski daszek nad wskaźnikami, czy chromowane akcenty na niektórych przyrządach. Te wszystkie elementy naprawdę potrafią zachwycić.

>>> Citroen C3 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

W samochodzie zastosowano dobre materiały wykończeniowe. Jakość plastików jest wysoka, elementy są należycie ze sobą spasowane. Lakierowane części deski rozdzielczej i konsoli mogą mieć różne kolory. Dzięki tym zdobieniom we wnętrzu jest wesoło. W naszej wersji główny panel utrzymany był w tonacji magnezu a konsola środkowa w błyszczącej czerni - niestety na tym elemencie pozostawał każdy ślad odciśniętego palca. Kratki nawiewów posiadają chromowane akcenty a pokrętła i niektóre przyciski otrzymały w tym samym stylu lśniące obwódki.

W wersji Exclusive dołożono kilka lampek oświetlających wnętrze (podświetlenie stóp, półki w konsoli centralnej, boczne lampki w przednim przedziale, diody LED w pasie panoramicznej szyby Zenith). Dodatkowo srebrnym kolorem opatrzono ramkę skrzyni biegów i dolną część kierownicy. Naszym zdaniem plastikowa wstawka w kole steru to za dużo - w kabinie zaczyna się robić już zbyt pstrokato, a do tego zimny plastik na kierownicy wcale nie umila jazdy. Co więcej lakierowany element wydaje się nie być odporny na intensywne użytkowanie, szybko znajdą się na nim rysy za sprawą biżuterii na palcach. Kobiety lubujące się w noszeniu dużej ilości błyskotek na rękach ekspresowo zniszczą lakierowaną część kierownicy. Murowane rozczarowane płci pięknej skierowane będzie pod adresem daszków przeciwsłonecznych - niestety nie ma na nich lusterek, w których mogłyby się przeglądać...

Zestaw wskaźników C3 jest analogowy, w przeciwieństwie do większości pozostałych modeli Citroena. Zegary w ładnych tubach są czytelne i otrzymały przyjazne dla oczu białe podświetlenie. Po środku mamy prędkościomierz z podstawowymi kontrolkami informacyjnymi. Z lewej miejsce znalazł obrotomierz, a po przeciwnej stronie elektroniczny wyświetlacz wskazujący: poziom paliwa, informacje o aktualnym stanie przebiegu oraz optymalny wybór przełożenia skrzyni biegów. Stylistycznym smaczkiem jest ciekawy daszek osłaniający wskaźniki.

>>> Citroen C3 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Na pochwałę zasługuje fakt, że w C3 dostaniemy komputer pokładowy na wyposażeniu standardowym. Operujemy nim wygodnym guzikiem umiejscowionym na manetce przełącznika wycieraczek. Informacje na temat spalania śledzić możemy na wyświetlaczu wkomponowanym w centralną części deski rozdzielczej, tuż pod nawiewami. W wersjach z nawigacją samochodową, dane pokazują się natomiast na kolorowym ekranie. Elektryczne sterowane lusterka oraz szyby przednie otrzymujemy w standardzie, elektryka szyb tylnych wraz z ich przyciemnieniem występuje dopiero od wersji Seduction.

Kilka słów o wentylacji powietrza w samochodzie. Niestety klimatyzacji nie ma w podstawowej wersji Attraction - za manualną, sterowaną pokrętłami musimy zapłacić 4 000zł. Dopiero w wyższych opcjach jest montowana w cenie zakupu auta. Klimatyzację automatyczną (z poręcznymi przyciskami i wyświetlaczem) dostaniemy w wersji Exclusive. W przypadku Seduction automatyczna klima jest opcją. Niezwykły i wymyślny gadżet to rozpylacz zapachów umiejscowiony przy centralnych kanałach powietrznych. Można zaaplikować do niego zapach, który lubimy i rozkoszować się przyjemną wonią we wnętrzu pojazdu.

Poziom regulacji kolumny kierowniczej jest dwustopniowy i dostajemy go w podstawie. Trójramienny ster z chromowanym logo marki, dobrze leży w dłoni, a dzięki skórzanemu obiciu (standard w wersjach Seduction i Exclusive) jest niesamowicie przyjemny w dotyku. Kierownica w opozycji do większych modeli aut Citroena, nie została naszpikowana różnego rodzaju przełącznikami. Guziki mające usprawnić prowadzenie samochodu znalazły się na oddzielnych, dodatkowych manetkach tuż za kołem kierownicy - trzeba się do nich przyzwyczaić i nauczyć się obsługi na pamięć, bo podczas jazdy autem nie są widoczne. Po lewej znajdziemy sterowanie tempomatem, po prawej funkcjami radioodtwarzacza i zestawu głośnomówiącego.

Citroen C3 - RADIO i NAWIGACJA

"Francuzik" w podstawowej wersji Attraction niestety nie posiada nawet najprostszego odtwarzacza - jest tylko wyposażony w radiową instalację, więc zmuszeni jesteśmy dokupić sobie sprzęt grający sami. Dwie pozostałe wersje mają już montowane fabrycznie radio CD/MP3 z sześcioma głośnikami i sterowaniem przy kolumnie kierowniczej.

Coraz częściej stosowany w nowych autach system Connecting Box nie jest seryjny. W jego skład wchodzi zestaw głośnomówiący Bluetooth z wejściem USB dla przenośnych odtwarzaczy - dostajemy go po dopłacie 1 200 zł w przypadku najbogatszej wersji Seduction. W Exclusive Connecting Box wraz z dodatkowym systemem grającym Hi-Fi (dodatkowy szerokopasmowy głośnik centralny i tuba basowa w bagażniku) możemy dokupić za 3 000 zł. Radio w połączeniu z tym systemem gra dobrze i czysto.

>>> Citroen C3 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Głośnomówiący zestaw z funkcją bluetooth to bardzo funkcjonalne udogodnienie, jeżeli prowadzi się sporo rozmów w podróży. Przetestowaliśmy łączność bezprzewodową z komórką - wystarczy uruchomić Bluetooth w swojej komórce oraz w radioodtwarzaczu i mamy wygodny w użyciu telefon. Zaletą jest prosta obsługa z panelu radia bądź kierownicy. Nawigacja kolorowa MyWay dostępna jest w połączeniu ze wspominanym zestawem Hi-Fi. Na przenośnej karcie SD mamy mapy Europy w języku polskim. To udogodnienie jest do kupienia tylko w wersji Exclusive - koszt 5 200 zł. Obsługa zestawu jest bardzo prosta i intuicyjna, a wyświetlacz jest czytelny.

Citroen C3 - SCHOWKI

Niewielki hatchback oferuje podróżującym kilka skrytek na pokładzie. Najbardziej pojemny jest duży, podświetlany schowek przy kolanach pasażera, w jego drzwiczkach znajduje się wnęka zabezpieczająca mniejsze przedmioty przed przemieszczaniem się. W konsoli środkowej tuż pod radiem znajdziemy podzieloną na dwie części półeczkę. W tunelu środkowym tuż obok dźwigni hamulca ręcznego jest gniazdo zasilania 12V. W wersjach bez podłokietnika znalazło się też większe miejsce na butelkę czy kubek, z którego mogą korzystać osoby siedzące na tylnej kanapie. Opcja z wygodnym i użytecznym podłokietnikiem przednim, zabiera funkcjonalny otwór na różności, ale daje za to dodatkowy zamykany schowek. Podłokietnik przewidziany jest wyłącznie dla wersji Exclusive.

W drzwiach przednich znalazły się w miarę pojemne półki. Drzwi tylnego przedziału także je posiadają, ale te są już nieco mniejsze. Kieszenie na różności w oparciach przednich foteli są cechą wersji wyposażenia Seduction i Exclusive, w podstawowej Attraction nie są dostępne. Szuflada umiejscowiona pod siedziskiem pasażera występuje jedynie w opcji Exclusive. Palacze będą niezadowoleni - popielniczki wewnątrz nie znajdziemy w ogóle.

Citroen C3 - KOMFORT i PRZESTRONNOŚĆ

Citroen plasujący się w segmencie B, nie jest małym samochodem. Wnętrze jest dosyć spore, a dwa komplety drzwi ułatwiają wsiadanie do pojazdu. Na fotelach siedzi się dość wysoko, ale za sterem można przybrać komfortową pozycję, za sprawą regulacji dwupoziomowej kolumny kierowniczej. Siedzenia posiadają optymalną twardość. Wyprofilowanie boczne foteli i długość siedzisk są wystarczające, dzięki czemu kierowca podczas jazdy w dłuższej trasie nie męczy się "za kółkiem". Do dyspozycji już w podstawie jest sześć stopni regulacji poziomu fotela - brakuje tylko ustawień poziomu lędźwiowego. Jak już wyżej wspominaliśmy, tylko w wersji wyposażenia Exclusive dostaniemy podłokietnik. Producent oferuje pięć wariantów tapicerskich z dobrych jakościowo materiałów. Obicia siedzeń mogą być nawet skórzane - cena takiej przyjemności to 5 000 zł.

>>> Citroen C3 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Wrażenie przestronności potęguje nisko poprowadzony tunel środkowy i duże okna boczne. Kierowca oraz pasażer mają dużo miejsca na nogi i łokcie. W przypadku przestrzeni pasażerskiej też jest nieźle -  obszaru dla głów i ramion jest w sam raz, ale gdy z przodu zasiądą wysokie osoby, to podróżujący z tyłu mogą narzekać na brak miejsca na nogi. Auto jest wprawdzie rejestrowane na pięć osób, ale dalsze podróże zalecamy odbywać raczej we czwórkę - no chyba, że w tylnym przedziale mają siedzieć dzieci.

Ciekawostką jest panoramiczna szyba Zenith zwiększająca pole widzenia, biegnąca niemal aż do połowy dachu. W połączeniu z cienkimi słupkami daje niesamowite wrażenie przestronności i gołego nieba nad głową. Rozwiązanie to zapewnia rewelacyjne doświetlenie wnętrza. Oszklenie w górnej części zawiera przyciemniony pas o szerokości 25 cm. W wersji Exclusive jest standardem wraz z przyciemnionymi oknami z tyłu. Szybę Zenith można dostać też w wersji Seduction za cenę 1 800 zł. poziom przeszklenia dachy można zasłonić regulowaną roletą. Ogrzewana tylna szyba z wycieraczką i spryskiwaczem jest w standardzie.

kolorystyczne warianty tapicerki

Citroen C3 - BAGAŻNIK

Choć nadwozie nowego C3 urosło, bagażnik wbrew pozorom wcale nie stał się obszerniejszy. "Jedynka" dysponowała 305 litrami przestrzeni bagażowej, a pojemność "dwójki" wynosi 300 l. Ta niewielka różnica nie jest w ogóle zauważalna, a wynik trzystu litrów w kufrze pozwala liderować Citroenowi pod względem pojemności wśród aut segmentu B. Dla przykładu: Kia Rio oferuje 288 l, Peugeot 207 posiada 270 l, Grande Punto 275 l, a Opel Corsa 285 l. Takim samym bagażnikiem może się pochwalić Skoda Fabia II, w której też mieści się 300 l.

Po otwarciu tylnej klapy mamy przestrzeń załadunkową o regularnych kształtach. Otwór jest duży więc z łatwością wpakujemy do kufra zakupy czy większe gabarytowo rzeczy. W sytuacjach ekstremalnych, gdy potrzeba więcej "placu", możemy w ekspresowym tempie powiększyć bagażnik z 300 do do 1000 litrów, dzięki składanym siedzeniom. Oparcia dzielą się asymetrycznie 60/40 i są podstawą wyposażenia. W efekcie po złożeniu całości nie otrzymujemy równej powierzchni - oparcia siedzeń tworzą nieduży skos i dodatkowo powstaje próg dzielący.

Bagażnik ma praktyczną lampkę doświetlającą wnętrze, małe haczyki na ściankach pozwalające przykładowo na zawieszenie zakupowych reklamówek, czy też uchwyt do zamykania drzwi po wewnętrznej stronie klapy. Co ciekawe w modelach z dodatkowym system grającym Hi-Fi, w bagażniku może znaleźć się oryginalna tuba basowa. Element ten nie zabiera jednak przestrzeni - jest dyskretnie wbudowany w boczną ściankę. Pod podłogą znajdziemy wnękę z pełnowymiarowym lub dojazdowym kołem zapasowym (w zależności od wersji wyposażenia) i półką z zestawem narzędzi.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 5

W piątym odcinku skupimy się na bezpieczeństwie Citroena C3 oraz jego cenie. Ile kosztuje podstawowa wersja Attraction, a ile trzeba zapłacić w salonie za testowaną przez redakcję wersję Exclusive? Jakie zastosowano w aucie rozwiązania dbające o bezpieczeństwo podróżujących? Co otrzymujemy w wyposażeniu seryjnym? O tym w 5. odcinku dziennika testu Citroena C3 na SuperAuto24.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki