Citroen C4 2.0 HDi - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2012-02-01 21:51

Nowy Citroen C4 to nie tylko odmieniony, bardziej stonowany wygląd w stosunku do poprzednika, ale także zmodernizowany układ zawieszenia. Teraz komfort resorowania jest wyższy za sprawą rezygnacji z tylnej belki skrętnej. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24, to ocena całego układu jezdnego Citroena oraz hamulców. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny.

Citroen C4 - UKŁAD JEZDNY

Zawieszenie stylowego Francuza skomponowano nieco inaczej, jak pierwszą wersję C4. Zmieniła się głównie konstrukcja tylnego zawieszenia. W miejscu belki skrętnej pojawiły się wahacze wleczone z osią odkształcalną. Są sprężyny śrubowe, amortyzatory i stabilizator. Z przodu natomiast pracują kolumny McPhersona z dodatkowym wahaczem trójkątnym, sprężyny śrubowe, amortyzatory i stabilizator.

>>> Citroen C4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

W stosunku do swojego poprzednika nowy C4 urósł - jest dłuższy, wyższy i szerszy. Bez zmian pozostał tylko rozstaw osi, ponieważ auto jest zbudowane na zmodernizowanej płycie poprzedniego modelu. II generacja mierzy 4,39 m długości, 1,78 metra szerokości i 1,49 m wysokości. Rozstaw osi wynosi natomiast 2,60 metra.

Dobre wrażenie sprawia układ kierowniczy ze zmienną siłą wspomagania, który natychmiast reaguje na ruch kierownicą. Choć nie jest on bezpośredni, pozwala kierowcy czuć się komfortowo podczas jazdy. "Cytryna" prowadzi się pewnie. W wersji 2.0 HDi nie należy jednak do najzwrotniejszych samochodów. Trzeba trochę pokręcić sterem, by wykonać nieprzewidzianą nawrotkę w wąskim miejscu, czy zmieścić się w ciasną lukę parkingową. Średnica zawracania między krawężnikami wynosi 11,64 metra. Pozostałe wersje silnikowe wypadają delikatnie lepiej - ich średnica to 10,7. Na szczęście w testowej wersji Exclusive mieliśmy do dyspozycji czujniki parkowania, którymi C4 był naładowany z każdej strony, dzięki czemu parkowanie nie było uciążliwe.

Nowa C-czwórka z pewnością nikogo nie rozczaruje pod względem zawieszenia. Osoby przyzwyczajone do zaawansowanych układów resorowania będą zadowolone. Jazda drugą generacją C4 po polskich drogach jest niezwykle komfortowa i przyjemna. Francuzi w końcu znani są z budowy układów o wysokim stopniu tłumienia nierówności.

Zawieszenie jednak wcale nie jest uniwersalne. Mimo tego, że samochodem płyniemy po drodze i nie czujemy pokonywanych dziur, to niestety możemy je usłyszeć. Auto choć fabrycznie jest nieźle wyciszone, przenosi akustyczne doznania z pokonywanych wybojów po części za sprawą niskoprofilowych opon. Bardziej wygodnickim polecamy mniejsze rozmiary felg z wyższym profilem ogumienia.

>>> Citroen C4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Od Citroena nie możemy jednak oczekiwać sportowych wrażeń. Auto nie jest rajdówką, tylko komfortowym kompaktem. Lepiej więc nie przeginać na zakrętach. Podczas pokonywania łuków z wyższą prędkością, odczuwamy wychylanie się nadwozia za sprawą miękko zestrojonego zawieszenia, przez co za sterem robi się niepewnie. Citroen choć w najmocniejszej wersji 2.0 HDi 150 KM daje kierowcy możliwość szybkiego poruszania się, ze względu na zawieszenie raczej pozostawia podbijanie prostych.

. .

Citroen C4 - HAMULCE

Układ hamulcowy we wszystkich wersjach Citroena C4 jest identyczny. Z przodu wentylowane tarcze hamulcowe, z tyłu zwykłe tarcze. Samochód hamuje bardzo dobrze. Kierowca dodatkowo ma w asyście spory pakiet systemów wspomagających. Francuz został bogato wyposażony w układy kontroli nad pojazdem. W aucie seryjnie znajduje się ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), BAS (system wspomagania nagłego hamowania), EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania), ESS (automatycznie uruchamiane światła awaryjne podczas gwałtownego hamowania).

>>> Citroen C4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

W wersjach wyposażenia Seduction i Exclusive są także montowane: ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), FSE (elektroniczny hamulec postojowy z systemem wspomagania ruszania na wzniesieniu). W przypadku najtańszej opcji Attraction te systemy wymagają dopłaty 2 000 zł.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza "C-czwórki" w najbogatszej wersji Exclusive. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Czy umiejscowienie przyrządów jest funkcjonalne? Jakie udogodnienia oferuje użytkownikom Citroen w swoim kompakcie? Co znajdziemy w wersji w podstawowej, a za jakie dodatki musimy dopłacić? O tym w 4. odcinku dziennika testu Citroena C4 na SuperAuto24.

>>> Citroen C4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

prowadzi się pewnie.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki