Citroen C4 2.0 HDi - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki

2012-02-02 1:31

Odmienione stylistycznie nadwozie Citroena C4 doczekało się również rewolucji w kokpicie. Nowocześnie wyglądająca deska rozdzielcza nie ma już centralnie umieszczonych zegarów, a kierownica obraca się jak w ucywilizowanym aucie. Materiały wykończeniowe są bardzo wysokiej jakości, a bagażnik znacznie urósł. CZWARTY ODCINEK dziennika SuperAuto24, to ocena deski rozdzielczej, kufra oraz dodatków oferowanych do nowego C4. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: bezpieczeństwo, cena auta i podsumowanie.

Citroen C4 - WNĘTRZE

Mamy piękny powrót do klasyki. Koniec z zegarami LED umiejscowionymi po środku deski rozdzielczej. We wnętrzu wszystkie pokładowe instrumenty znalazły się w standardowych miejscach i co najważniejsze, kierownica znów obraca się w całości wraz z poduszką powietrzną i zestawem przełączników - przypominamy, że w pierwszej generacji C4 ruchomy był jedynie wieniec. W ofercie Citroena dostępne są trzy wersje wyposażenia: Attraction, Seduction i Exclusive.

Wnętrze samochodu zostało niesamowicie dopracowane - nie jest ani nudne, ani skomplikowane, dzięki czemu nie mamy się raczej do czego doczepić. Francuz oferuje w kokpicie szlachetne materiały wykończeniowe, które są miękkie i przyjemne w dotyku. Można poczuć się jak w aucie dużo wyższej klasy. Plastiki nie tylko dobrze się prezentują, ale wydają się też odporne na intensywne użytkowanie. Konsola środkowa bardzo się nam podoba. Czarną kolorystykę przełamują liczne zdobienia, wykonane np. w stylu karbonowych wstawek (jak na panelu środkowym i tunelu). Są też chromowane elementy: kratek nawiewów, kierownicy, klamek, ringów wszystkich pokręteł - nawet tych na manetkach kierunkowskazów i wycieraczek. Srebrne zdobienia znajdziemy również na panelach drzwiowych czy tunelu środkowym.

. .

Przyrządy panelu środkowego i deski rozdzielczej są funkcjonalne i ciekawie zaprojektowane - otrzymujemy świeży powiew jakości w klasie kompaktów. Jak już wcześniej wspominaliśmy, znów mamy centralnie umieszczony zestaw wskaźników. W pełni elektroniczne zegary są przejrzyste i ładne. Poza cyfrowym prędkościomierzem i obrotomierzem, jest dodatkowo poza wersją Attraction centralnie umieszczony analogowy wskaźnik szybkości. Prędkościomierz pokazuje duże cyfry - ich czytelność jest bezdyskusyjna - nie sposób nie zauważyć prędkości, z jaką się podróżuje. Citroen oferuje klientowi komputer pokładowy na wyposażeniu wersji Seduction i Exclusive - operujemy nim wygodnym guzikiem na manetce odpowiedzialnej za sterowanie wycieraczkami.

>>> Citroen C4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

Udogodnieniem jest funkcja Black Panel umożliwiająca wygaszenie wszystkich przyrządów i zostawia jedynie delikatnie podświetlony analogowy prędkościomierz. Gadżetem wersji Exclusive jest imponująca możliwość kilkustopniowej regulacji koloru podświetlenia zegarów i wyświetlaczy oraz natężenia światła. Ciekawostka to opcja ustawień polifonicznych sygnałów informujących o włączonym kierunkowskazie. Są cztery stopnie dźwięków, które poza klasycznym, potrafią raczej demotywować kierowcę, niż cieszyć. Na mniejszym wyświetlaczu obrotów silnika znajdziemy dodatkowy wskaźnik podpowiadający optymalny wybór przełożenia skrzyni biegów. Stylistycznym smaczkiem na daszku wskaźników są dwa przetłoczenia nawiązujące do tych, jakie znalazły się na masce silnika.

Klimatyzację manualną otrzymujemy w standardzie, dwustrefową natomiast dopiero w wersji wyposażenia Exclucive. Posiada ona trzy poziomy natężenia przepływu powietrza oraz funkcję REST, która utrzymuje wentylację w kabinie jeszcze przez kilka minut po wyłączeniu silnika. Elektryczne sterowane oraz podgrzewane lusterka przednie otrzymujemy w standardzie, elektryka szyb tylnych wraz z ich przyciemnieniem występuje dopiero od wersji Seduction. Ogrzewana tylna szyba z wycieraczką i spryskiwaczem na szczęście są w standardzie.

Nie sposób nie zwrócić uwagi na dwuramienną kierownicę, z chromowanymi wstawkami. Dzięki skórzanemu obiciu jest niesamowicie przyjemna w dotyku i dobrze leży w dłoni. Ster został naszpikowany różnymi przełącznikami, które usprawniają prowadzenie samochodu. Są m.in. przyciski tempomatu - to standard, czy sterowanie funkcjami radioodtwarzacza i zestawu głośnomówiącego. W opcji można mieć programator z ogranicznikiem prędkości z możliwością zapamiętania pięciu wartości prędkości.

Citroen C4 - SCHOWKI

Największym schowkiem we wnętrzu "C-czwórki" jest ten usytuowany w desce rozdzielczej przy kolanach pasażera. Ma sporą pojemność, pomyślano o tym by był podświetlany i klimatyzowany, a w klapę wkomponowano specjalny otwór do przewozu okularów oraz podstawkę na kubek. W biegnącym wysoko tunelu środkowym znajduje się także miejsce na kubeczek czy butelkę, jest niewielka przegródka na drobiazgi oraz półeczka na nieco większe rzeczy tuż pod konsolą środkową. Tam znajdziemy dodatkowo gniazdo z zapalniczką oraz złącze AUX-IN z portem USB.

Pod siedziskiem zarówno pasażera jak i kierowcy możemy mieć funkcjonalną szufladę, a w tunelu środkowym między fotelami znajduje się otwierany, całkiem pojemny podłokietnik (niedostępne w wersji Attraction). W najbogatszej wersji Exclusive umiejscowiono w podłokietniku praktyczne gniazdo 230V (o maksymalnej mocy 120 W). Gadżet ten okazuje się bardzo przydatny. Możemy przykładowo naładować sobie w aucie telefon komórkowy za sprawą zwykłej ładowarki lub korzystać z laptopa bez obawy, że wyładuje się bateria.

>>> Citroen C4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

W oparciach foteli znajdują się kieszenie na gazety czy mapę drogową. W drzwiach przednich i tylnych zastosowano przydatne półki. Palaczy zadowoli wędrująca popielniczka a kobiety uśmiechną się na widok automatycznie podświetlanych lusterek znajdujących się w daszkach przeciwsłonecznych. W przedziale pasażerskim na zakończeniu tunelu środkowego jest wysuwana popielniczka.

. .

. .

Citroen C4 - RADIO i NAWIGACJA

Kompakt seryjnie wyposażono w instalację do montażu radia, sześć głośników i antenę. Radio CD/MP3 ze sterowaniem z kolumny kierowniczej i komputerem pokładowym to "prawie" standard - w najuboższej wersji Attraction wymaga dopłaty 1 700zł. Także system Connecting Box w skład którego wchodzi zestaw głośnomówiący Bluetooth z wejściem USB nie jest seryjny - dostajemy go w opcji Exclusive na wyposażeniu, a w przypadku pozostałych wersji musimy dopłacić 1 000 zł. Warto jednak zainwestować w to udogodnienie, jeżeli prowadzi się sporo rozmów w podróży. Przetestowaliśmy łączność bezprzewodową z telefonem - wystarczy uruchomić Bluetooth w swojej komórce oraz w radioodtwarzaczu i mamy wygodny w użyciu zestaw głośnomówiący. Zaletą jest prosta obsługa z panelu radia bądź kierownicy.

>>> Citroen C4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Kilka słów o audio. Nie wiemy, jak radio gra w podstawowej konfiguracji C4, ale za to możemy powiedzieć sporo dobrego w temacie zestawu HiFi znanej marki Denon. System ten znalazł się na pokładzie testowej wersji Exclusive i jest elementem Pakietu Navi. W skład zestawu poza sześcioma głośnikami, wchodzi jeszcze amplituner z dwoma tweeterami z tyłu oraz subwooferem w bagażniku. HiFi Denona z pewnością zaspokoi audiofilskie wymagania klientów. Rozkosz dla uszu to krystalicznie czysty dźwięk stacji radiowych i świetne brzmienie płynące z głośników. Jest wyrazista góra, i niskie basowe tony płynące z subwoofera. Efekt przestrzennej emisji dźwięku umili każdą podróż. Maksymalna skala głośności jest bardzo wysoka. Amatorzy urządzeń z przenośną muzyką także będą zadowoleni. Za sprawą portu USB można podpić telefon komórkowy czy kieszonkowe MP3, by uzyskać i odtwarzać przez samochodowe radio własną track-listę.

Nawigacja eMyWay z mapami Europy może wystąpić za dopłatą: w opcji Seduction koszt to 4 500 zł, a w Exclusive 3 500 zł. Może być także zastosowana od razu w Pakiecie Navi, który jest połączony z zestawem HiFi Denona. Nawigacja to: kolorowy ekran wielkości 7 cali, mapy Europy na dysku twardym oraz menu w języku polskim. Obsługa tego zestawu jest bardzo prosta i intuicyjna. Wystarczy poświęcić kilka minut na sprawdzenie do czego służą poszczególne pokrętła i klawisze, by sprawnie posługiwać się zestawem. Wyświetlacz jest czytelny i posiada sporo funkcjonalnych opcji. Koszt Pakietu Navi to 5 900 zł.

. .

Citroen C4 - KOMFORT i PRZESTRONNOŚĆ

Podstawą wyposażenia "Cytryny" jest regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach, dzięki której można przybrać naprawdę komfortową pozycję za sterem. Przednie siedzenia są bardzo wygodne, posiadają długie siedziska, dobre wyprofilowanie z trzymaniem bocznym i świetne regulowane zagłówki. Podczas jazdy w dłuższej trasie nie można się zmęczyć, do dyspozycji jest sześć stopni regulacji poziomu fotela, w wersji Seduction mamy jeszcze regulację lędźwi, a w opcji Exclusive dostajemy nawet elektryczną funkcję masażu wraz z trzystopniowym pokrętłem podgrzewania siedzisk. Między fotelami poza podstawową wersją Attraction znajduje się regulowany podłokietnik.

Siedząc w Citroenie mamy wrażenie otaczającego nas wnętrza. To poczucie wywołuje wysoko poprowadzony tunel środkowy, dobrze trzymające fotele czy zarysy deski rozdzielczej. Kabina nie wydaje się być tak przestronna, jaką jest w rzeczywistości. Kierowca oraz pasażer mają naprawdę sporo miejsca, by wygodnie się rozsiąść. Trochę gorzej sprawa wygląda z perspektywy tylnego przedziału. Kanapa nie jest już tak komfortowo wyprofilowana jak przednie fotele - siedzi się na niej trochę wyżej, jak "w pierwszej klasie". W wersji Exclusive dostępny jest poręczny podłokietnik umilający jazdę. Podróżujący mają wprawdzie wystarczającą ilość miejsca na nogi, ale nie można tego samego powiedzieć już o przestrzeni nad głową. Osoby mierzące powyżej 1,80 metra wzrostu będą narzekać. Także trzy dorosłe osoby na tylnej kanapie to już delikatnie za dużo.

Nasza wersja testowa Citroena była wyposażona w panoramiczny przeszklony dach. Chowająca się roleta wymusiła zabranie nieco miejsca przy podsufitce, przez co jest trochę niżej poprowadzona - efekt to dyskomfort wśród wyższych pasażerów, którym brakuje przestrzeni nad głową. Jeżeli zapragniemy nieba nad czupryną, regulujemy poziom przeszklenia dachu odsuwaną roletą. Panorama zapewnia rewelacyjne doświetlenia kabiny, jednak wymaga dopłaty. W przypadku opcji Seduction koszt to 4 200 zł, a w Exclusive 3 200 zł. Producent oferuje sześć wariantów tapicerskich - obicia siedzeń mogą być nawet skórzane.

Kolorystyczne warianty tapicerki:

Citroen C4 - BAGAŻNIK

Druga generacja "C-czwórki" oferuje użytkownikom dużo większe możliwości przewozu bagażów. Kufer objętościowo urósł względem poprzednika. Teraz zamiast 320 litrów pojemności, do dyspozycji jest ich aż 380 - to niezwykle dużo jak na auto klasy niższej średniej. Dla porównania w Volkswagenie Golfie - największym konkurencie Francuza, do dyspozycji jest 350 litrów. Co ciekawe w modelach Citroena bez subwoofera w bagażniku, pojemność zwiększa się do 408 litrów, a to daje prawie największy kufer w klasie.

Otwierając tylną klapę mamy furę miejsca do przestrzeni załadunkowej o regularnych kształtach. W wersjach z zaawansowanym systemem audio niedużą ilość przestrzeni zajmuje oryginalna tuba basowa. Dostęp do bagażnika upraszcza niski próg załadunkowy. Jeżeli zajdzie potrzeba przewiezienia większych gabarytów, można zaadoptować wnętrze dzięki złożeniu siedzeń, które dzielą się asymetrycznie 60/40. Po opuszczeniu całości niestety nie otrzymujemy równej powierzchni - powstaje dość wysoki próg dzielący, a oparcia tworzą skos. W przypadku wycieczki na narty lub przewozu długich, ciężkich w transporcie przedmiotów, do wykorzystania jest funkcjonalny otwór na narty w tylnej kanapie - dostępny tylko w wersji wyposażenia Exclusive.

>>> Citroen C4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Pod podłogą znajdziemy wnękę z dojazdowym kołem zapasowym, podnośnikiem z kluczami i trójkątem ostrzegawczym. Wersje Attraction i Seduction wyposażono w pełnowymiarowe piąte koło. Niezwykle ciekawym gadżetem znajdującym się wewnątrz bagażnika w opcji Exclusive, jest funkcjonalna, przenośna latarka akumulatorowa. Element ten osadzony jest na co dzień w gnieździe ładującym na ściance bocznej kufra i służy jako lampka podświetlająca wnętrze. Tuż obok na ściance jest też przydatne gniazdo 12V. Wszyscy, którzy nie lubią brudzić sobie rąk przy zamykaniu klapy bagażnika będą zadowoleni - w C4 są specjalnie do tego przeznaczone uchwyty.

. .

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 5
W piątym odcinku skupimy się na bezpieczeństwie Kii Picanto oraz kosztach. Ile kosztuje podstawowa wersja M, a ile trzeba zapłacić w salonie za testowaną przez redakcję wersję XL? Jakie zastosowano w aucie rozwiązania dbające o bezpieczeństwo podróżujących? Jaki jest koszt wersji podstawowej auta? O tym w 5. odcinku dziennika testu na SuperAuto24.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 5

W piątym odcinku skupimy się na bezpieczeństwie Nowego C4 oraz cenie. Ile kosztuje podstawowa wersja Attraction, a ile trzeba zapłacić w salonie za testowaną przez redakcję wersję Exclusive? Jakie zastosowano w aucie rozwiązania dbające o bezpieczeństwo podróżujących? O tym w 5. odcinku dziennika testu Citroena C4 na SuperAuto24.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki