Citroen C4 2.0 HDi - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena

2012-02-03 2:00

Nowy C4 w przeprowadzonych testach zderzeniowych Euro NCAP otrzymał 5 gwiazdek. Bogato wyposażony seryjnie Francuz standardowo oferuje 6 poduszek powietrznych, czy pakiet systemów wspomagających jazdę. PIĄTY ODCINEK dziennika SuperAuto24, to także zestawienie cen oferowanego w salonach Citroena C4 2012. W OSTATNIEJ SZÓSTEJ CZĘŚCI dziennika zaprezentujemy podsumowanie testu.

Citroen C4 - BEZPIECZEŃSTWO

Francuski kompakt dysponuje licznymi innowacjami z zakresu bezpieczeństwa i cechuje się skutecznym układem hamulcowym. Kierowca C4 ma w asyście systemy i układy wspomagające jazdę - w aucie seryjnie znajdują się: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), BAS (system wspomagania nagłego hamowania), EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania) oraz ESS (automatycznie uruchamiane światła awaryjne podczas gwałtownego hamowania).

W wersjach wyposażenia Seduction i Exclusive są także montowane: ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), FSE (elektroniczny hamulec postojowy z systemem wspomagania ruszania na wzniesieniu). W przypadku najtańszej opcji Attraction te systemy wymagają dopłaty 2 000 zł.

>>> Citroen C4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

O bezpieczeństwo przed kradzieżą dba seryjnie montowany immobilizer oraz zdalnie sterowany centralny zamek z pilota. Automatycznie ryglowane zamki drzwi po ruszeniu pojazdem z miejsca także są w standardzie wraz z włącznikiem centralnego zamka na desce rozdzielczej.

Citroen dba o bezpieczeństwo podróżujących. Już w podstawowej odmianie Attraction na pokładzie znajduje się  6 poduszek powietrznych. W ich skład wchodzą przednie Air Bagi dla kierowcy i pasażera, a także boczne i kurtynowe. Siedziska są wyposażone w czujniki obecności pasażera z przodu oraz z tyłu - zapinanie pasów bezpieczeństwa jest wymuszane na podróżujących - ich brak skutkuje doprowadzającym do szału dźwiękiem dzwonka. Fotele posiadają designerskie a przy tym wygodne zagłówki, regulowane z przodu i z tyłu. Na tylnych siedzeniach znajdziemy mocowania ISOFIX dla fotelików dziecięcych. Mamy też czujniki niezamkniętych drzwi z brzęczkiem.

Citroen C4 - CZUJNIKI

W najbogatszej opcji "Cytryny" zastosowanie znalazł system kontroli martwego pola. Rozwiązanie to zwiększa bezpieczeństwo informując kierowcę w czasie jazdy o obecności innego pojazdu tuż obok. Umożliwiają to cztery czujniki usytuowane w zderzaku przednim i tylnym. W przypadku wykrycia pojazdu w martwym polu, w lusterku bocznym po odpowiedniej stronie zapala się dioda ostrzegająca. System ten jest aktywny przy prędkości od 10 do 150 km/h.

>>> Citroen C4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Testowy C4 Exclusive otrzymał także radary parkowania przodem i tyłem, z dodatkowym pomiarem dostępnego miejsca parkingowego. Ta funkcja faktycznie przydaje się w mieście. Czujniki umiejscowione w zderzakach dopasowują wymiary samochodu do wybranego miejsca oraz informują o poziomie trudności planowanego manewru. Sprawdziliśmy to ustrojstwo w czasie jazd po mieście - przyznajemy, że gadżet ten jest funkcjonalny, ale my woleliśmy się jednak zdawać na własne umiejętności.

Równoległe parkowanie, czy dojeżdżanie w korkach do innych pojazdów jest naprawdę proste. Czujniki w porę reagują gdy zbliżamy się do jakiejś przeszkody. Sygnalizacja jest dźwiękowa, a na 7" ekranie pokazuje się zarys auta i zagrożonych uszkodzeniem stron nadwozia.

Citroen C4 - OŚWIETLENIE

Ładnie wyglądające reflektory "C-czwórki" bez zarzutów sprawują się na drodze i posiadają w podstawie światła do jazdy dziennej. Dodatkowe lampki przeciwmgłowe, poza wersją Attraction, otrzymały funkcję doświetlania zakrętów - polega to na tym, że lampa emituje zwiększoną wiązkę światła skierowaną zgodnie z kierunkiem skrętu samochodu.

>>> Citroen C4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Najwięcej możliwości dają jednak reflektory w wersji Exclusive, którą mieliśmy przyjemność jeździć. Znalazły się w niej automatyczne światła mijania i dwufunkcyjne ksenonowe reflektory kierunkowe. Światła te o charakterystycznej niebieskawej barwie, znacząco poprawiają doświetlenie potencjalnie niebezpiecznych fragmentów łuku drogi dzięki ruchomemu snopowi światła. Dodatkowy gadżet to system oświetlania drogi powrotnej do domu, z indywidualną możliwością regulowania czasu oraz fajnie wyglądające po zmroku lampki w lusterkach bocznych.

Ksenony wchodzą w skład pakietu "Bezpieczeństwo" wraz z system kontroli martwego pola oraz czujnikami ciśnienia w ogumieniu. Koszt tych przyjemności to 4 000 zł.

. .

Citroen C4 - GWARANCJA

Francuska marka podstawowo obejmuje C4 umowną gwarancją na dwa lata. Zakresem obejmuje bezpłatne naprawy samochodu w przypadku jego usterek mechanicznych, elektrycznych, elektronicznych oraz hydraulicznych. Dodatkowo umożliwia skorzystanie z Programu pomocy domowej Citroen Assistance. Dostępne są jeszcze dodatkowe kontrakty gwarancyjne Citroena.

Przy zakupie w salonie klient otrzymuje także 3-letnią gwarancję na powłokę lakierniczą i 12 lat gwarancji na perforację nadwozia, które zostało zabezpieczone antykorozyjnie.

Citroen C4 - film z CRASH TESTu Euro NCAP

Strefy kontrolowanego zgniotu w drugiej generacji C4 absorbują siłę uderzenia podczas kolizji na piątkę. Bezpieczeństwo podróżujących samochodem osób jest bardzo wysokie. W przeprowadzonych testach zderzeniowych instytutu badań Euro NCAP, samochód otrzymał ocenę 5 gwiazdek.

Citroen C4 - CENA

Najtańszy nowy Citroen C4 w podstawowej wersji wyposażenia Attraction z silnikiem benzynowym 1.4 litra VTi o mocy 95 KM, z roku produkcji 2011 kosztuje 44 400 zł. W salonie można liczyć na różne cenowe promocje z okazji sprzedaży poprzedniego rocznika. Cena auta na rok 2012 z tym samym silnikiem benzynowym 1.4 litra to już koszt 57 900 zł.

>>> Citroen C4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

Koszt C4 1.6 litra TVi 120 KM Attraction, to 61 600 zł, a ten sam silnik w wersji Exclusive charakteryzuje się ceną 73 100 zł. Automatyczna skrzynia biegów w benzynowcu jest dostępna tylko w przypadku silnika 1.6 litra VTi 120 KM - cena 71 100 zł. Za najtańszą opcję z silnikiem wysokoprężnym 1.6 HDi 90 KM trzeba zapłacić 65 900 zł, a wersja Attraction z mocniejszym 110-konnym motorem kosztuje 69 900 zł. Na ciekawego i bardzo oszczędnego diesla 1.6 e-HDi 110 KM z manualną, elektronicznie sterowaną skrzynią biegów, w opcji Seduction, trzeba wydać 78 100 zł.

Opisywany i testowany przez redakcję SuperAuto24, nowy Citroen C4 2.0 HDi 150 KM w wersji wyposażenia Exclusive to najdroższy dostępny na rynku model. Jego koszt w salonie wynosi 89 400 zł.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 6

W szóstym odcinku dziennika testu na SuperAuto24 zaprezentujemy podsumowanie Citroena C4..

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki