SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy Citroen DS4 2.0 HDi Sport Chic - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

Citroen DS4 2.0 HDi Sport Chic - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

24.09.2013, godz. 01:30
Citroen DS4
foto:

Francuski elegancik może być wprawiany w ruch przez benzynowe i wysokoprężne jednostki napędowe. W ręce SuperAuto24.pl trafił model DS4 z najmocniejszym, turbodoładowanym silnikiem Diesla o pojemności 2.0 litra, z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 163 KM. Ten motor sprawia, że auto szybko da się polubić, bo Citroen poza swoim niebanalnym wyglądem oferuje także niezłe doznania zza kierownicy. DRUGI ODCINEK dziennika DS4, został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Citroen DS4 - SILNIKI

W polskiej ofercie Citroena znajduje się do wyboru kilka czterocylindrowych jednostek napędowych. Z benzyniaków można wyróżnić trzy motory o pojemności 1.6-litra: pierwszy z nich to wolnossące VTi (120 KM i 160 Nm), drugi zaś to turbodoładowane THP o mocy 163 KM i momencie obrotowym równym 240 Nm (dostępny tylko z automatem), a trzeci to również turbodoładowane THP, jednakże połączone z manualną przekładnią i generujące 200 KM oraz 275 Nm. Jednostki wysokoprężne HDi rozpoczynają się od pojemności 1.6 litra. Najsłabsza posiada 92 KM i moment obrotowy 230 Nm, kolejna rozwija moc 112 KM i 270 Nm. Najmocniejsza jednostka to motor 2.0 litra HDi rozwijający 163 KM i legitymujący się 340 Nm momentu obrotowego (taki jak w teście).

>>> Citroen DS4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary francuskiego eleganta <<<

Citroen DS4 może być wyposażony w jedną z czterech przekładni, w zależności od wersji silnikowej. Najsłabszy benzyniak i diesel są zespolone z 5-biegową skrzynią manualną, natomiast w mocniejszych odmianach jest to już sześć przełożeń. Silnik 1.6 THP może być połączony z sześciostopniową automatyczną przekładnią. Elektronicznie sterowana mechaniczna skrzynia MCP występuje wyłącznie w zestawie z jednostką 1.6 e-HDi Airdream.

Citroen DS4 2.0 HDi 163 KM - TEST

Przekręcenie kluczyka w stacyjce sprawia, że do naszych uszu dociera słaby dźwięk silnika, a wnętrze przeszywają lekkie wibracje pochodzące z komory jednostki napędowej. Wraz z przyspieszaniem motor niestety mocniej daje o sobie znać, co stanowi małe zdziwienie, ponieważ po tak eleganckim nadwoziu nie spodziewalibyśmy się oszczędności na wytłumieniu silnika. Podczas energiczniejszej jazdy słychać pracę mechanicznego serducha, jednak nie drażni ona uszu. Siedząc za sterem eleganckiego DS4 ma się jednak wrażenie, że jednostka napędowa o wysokoprężnym charakterze nie pasuje do wizerunku auta. To tak jakby przyjść do teatru w garniturze i kaloszach.

>>> Citroen DS4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Całe szczęście, że słyszalną pracę rekompensuje charakter jednostki - jest mocna i dynamiczna, dzięki czemu wyprzedzanie nie stanowi problemu. Czuć, że turbosprężarka wkracza do pracy w okolicach 2000 obr/min., jednak poniżej tej wartości można się przemieszczać w sposób, który nie powoduje agresji u innych kierowców. Dzięki temu nie jesteśmy zawalidrogą, a przy okazji można się stosować do zasad eco-drivingu. Dobra elastyczność to pozytywna cecha testowanego diesla. Mocniejsze wdepnięcie pedału powoduje, że nasze ciało wbija się przyjemnie w fotel, równocześnie zostawiamy innych kierowców za sobą. Przyspieszenie 0-100 km/h trwa 8,6 s, co jest niezłym wynikiem dla auta o masie 1421 kg.

>>> Citroen DS4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

O dobre przyspieszenie dba także precyzyjna skrzynia biegów o krótkich skokach. Biegi wskakują na miejsce pewnie, jednak praca mechanizmu mogłaby być cichsza. Samo zestopniowanie przełożeń jest dobrze dobrane, dzięki czemu nie trzeba zbyt często "mieszać" dźwignią przekładni. Lewarek skrzyni biegów bardzo dobrze leży w dłoni i został on ulokowany w wygodnym miejsc.

Citroen DS4 2.0 HDi 163 KM - SPALANIE

Zbiornik paliwa mieści 60 litrów, a spalanie (dane producenta dla silnika 2.0 HDi 163 KM) prezentuje się następująco: miasto - 6,6 litra/100 km, poza miastem - 4,3 litra/100km, tryb mieszany - 5,1 litra/100km. Teoretycznie możliwe jest uzyskanie zasięgu powyżej 1000 km.

>>> Citroen DS4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<

Jak powszechnie wiadomo, deklarowane przez producenta spalanie zawsze mija się z tym uzyskiwanym w rzeczywistości. Według próby SuperAuto24.pl rzeczywiste zużycie oleju napędowego przez Citroena DS4 z jednostką napędową 2.0 HDi 163 KM, było wyższe od reklamowego o około 0.5-litra dla każdego przypadku. To i tak przyzwoity wynik jak na auto, które niemal cały czas zachęca do mocniejszego wciskania pedału gazu.

Informacje na temat zapotrzebowania na ON, możemy zdobyć używając poręcznego przycisku na manetce oraz systematycznie je monitorować na wyświetlaczu umiejscowionym przy prędkościomierzu lub w panelu środkowym.

Citroen DS4 2.0 HDi 163 KM - DANE TECHNICZNE

SILNIK turbodoładowany, R4
Paliwo diesel
Pojemność 1997 cm3
Moc maksymalna 120 kW/163 KM/3750 obr./min
Maks mom. obrotowy 340 Nm/2000 obr./min
Prędkość maksymalna
212 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 8,6 s
Skrzynia biegów manualna/6
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 60
Masa własna/ładowność 1421 kg
Opony 225/45 R18
Emisja CO2 134 g/km
Bagażnik 385 l

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Citroena DS4. Z jakich komponentów jest skompletowane zawieszenie i czy jest komfortowe? Jak prowadzi się elegancki hatchback? Co sądzimy o układzie kierowniczym? O tym w 3. odcinku dziennika testu Citroena na SuperAuto24.pl.

autor: Łukasz Kuźmiuk zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: